Gå til innhold

leger har et ukorrekt og " gammeldags " syn på VAGINA

Anbefalte innlegg

Leger tror visst fortsatt i år 2007 at kvinnens vagina er lite følsom og nærmest uten nerver og kunn er skapt til å føde barn med og befruktes via og ikke har særlig viktig betydning for e.eks vår allmenntilstand og helse , sexuell nytelse under samleie m.m .OG Generell fysisk og psykisk velvære , sunnhet og kvinnelighet - den vaginaen er faktisk veldig viktig å ha i " god form " -og det trengs en holdningsendring blant leger og helsepersonell NÅ . Desverre uttaler mannlige leger seg om kvinners underliv ( Mannlige overleger på fødeavd . , uten å egentlig ha kunnskap nok eller forståelse for denne kroppsdel i det hele tatt , selv om de er leger -det eksisterer en avleggs og gammeldags syn fortsatt ! De vet jo ikke selv hvordan det er å være utstyrt med kvinnelig kjønnsorgan - så hvordan kan de gamle leger uttale seg at det er " best å føde normalt via vagina , når de vet på forhånd at vaginaen får store strekk , dype rifter og arrvev og skader , evt nerveskader som følge av vaginal fødtsel , uansett hvor naturlig det er . Desverre er naturen ubarmhjertig , brutal og hard og ikke allt som er naturlig er DIREKTE sunt og bra for kroppen vår likevell , uansett hvor naturlig det er . - Virker ufattelig for meg som faktisk ER KVINNE - jeg vet hva jeg prater om faktisk ! Jeg lever med kvinnekroppen min hver dag - ingen er mer EXPERT på den enn meg selv .Mange kvinner ønsker KS for å beskytte bekkenbunnen sin og muskulaturen som er særlig viktig for nettopp et godt og tilfredsstillende ( sexualliv )Og fysisk og PSYKISK selvtilfredshet , selvtillitt ved egen kropp som er minst like viktig -som igjen virker inn på virilitet , og psykisk velbefinnende , og forhindre plager , inkontinens og smerter v / blærefremfall , livmorfremfall og skjedeprolaps . Slike skader forårsaket av vaginale fødtsler fører selvfølgelig til mange negative ting som har ringvirkninger på livet generelt - i parforholdet ikke minst , mange samlivsbrudd og skilsmisser kunne nok vært unngått om kvinners HELSE ble tatt på ALVOR , Noe den ikke blir i dag - så lenge vi blir tvingt til å føde vaginalt ennå det er statistikk på at 1 av 3 kvinner får fødtselsskader . Samlivet / parforhold kan bli meget vanskelig og anstrengt når en ikke er helt " frisk og sunn" i underlivet pga skader etter fødtsel mange år etterpå . Enhver kvinne burde få ta eget valg for sin egen kropp , noe annet er GROV KVINNEUNDERTRYKKING I VÅR MODERNE TID - da vi i dag faktisk VET at vaginal fødtsel skader bekkenbunnen og div andre funksjoner . Det er IKKE GREIT å skjære , klippe opp vagina under vaginal fødtsel slik leger tror , eller bli utsatt for revninger . KS er da et mye bedre alternativ og beskytter kvinnens underliv . Syns det er helt grusomt at kvinner blir tvunget til vaginale fødtsler i Norge på mange sykehus . Umenneskelig behandling av MENNESKER i år 2007 . Dette er også unødvendige skader i vår moderne tid hvor KS er en meget bedre løsning for de fleste .Håper legestanden raskt utvikler seg med tiden og lærer seg at skjeden er en meget viktig kroppsdel for oss kvinner ( les sex-channel som det kalles i USA ) og ikke bare .. en .fødtselskanal som i Norge , og kvinner som ber om å få KS bør bli møtt med aller største FORSTÅELSE OG RESPEKT for sitt ønske .Selve vår identitet som kvinne er den et symbol på faktisk .Uten en sunn frisk vagina i god form - er selve vår kvinnelighet kraftig ødelagt og redusert . Og våre menn får lide for det ...Ofte må de stakkars mennene leve i nærmest sølibat sammen med sin elskede , av og til i mange mange år etter fødtsel ! Har snakket med mange MENN som har dette problem ! De er veldig åpne om det - og er tydelig såret og dypt dypt fortvilt over dette . Så har fått mange betroelser fra mannlige venner opp gjennom årene ! Dette har jo også psykiske ringvirkninger og negativ effekt ! Er nok et alvorlig og stort tap for menn i Norge dette OGSÅ ! . de får ikke bare greie og lykkelige dager de heller - så en kan si de også må betale en meget høy pris for å bli far : ). Jeg vil oppfordre alle kvinner som selv VIL HA KS uansett grunner til å STÅ PÅ KRAVENE ! Får dere det ikke innvilget i Norge - så finns det mange privatsykehus i utlandet som utfører KS , nærmest i London - ca 120 000 NKR . Det koster selvsagt - men er absolutt verd det .Egentlig er jo dette småpenger i dag - i forhold til allt en får igjen !Er sikker på at mennene deres også går med på å betale en del av regningen for planlagt KS ! Gjelder jo i høyeste grad like mye dem som deg -ikke no morro å leve sammen med en kvinne med fødtselsskader ---- er det vell ??? Her kan jo menn gjerne komme med innspill , synspunkter , evt erfaringer . Er nok mange der ute i Norges land .KS blir sett på som en unødvendig " luxusoperasjon eller forfengelighetsoperasjon " - det er feil av norske leger å ha et slikt vrang-syn , fryktelig lite reflektert syn . Det handler om HELSE & LIVSKVALITET - ingentin annet .Og god helse er viktig å prioritere . God helse er også LØNNSOMT for samfunnet .Med tanke på mindre sykemeldinger o. a Så rikt land som Norge er - bør helsetjenester handle om mer enn å " bare overleve " !!! Slik jeg mener kvinners helse blir prioritert i dag .

Fortsetter under...

Enig med deg om alt dette her.Men hva man tjenner og høre på deg hæ?

At du skal ta penger fra oss og reklamere England.

Herregud ,er ikke noe bedre andre steder enn Norge, man må jo betale jævla mye alt ,mens her i Norge er du sikker og er trygg.

Jeg tjener absolutt ingenting på å reklamere for privatsykehus . Jeg er selv en kommende forbruker av privatsykehus i utlandet og må også betale for dette av egen lomme som alle andre . Men jeg syns det er verd det - selv om det er " svindyrt " også for oss - jeg og min mann , er bare et såørsmål om prioriteringer en gjør økonomisk .En kan bare ikke forvente å få allt " gratis " i denne verden selv om en bor i Norge .... noen " betaler " for barnet sitt med smerter , skader og andre div HELSE - plager og lidelser - mens jeg betaler med penger i stede - for å slippe unna unødvendige risikoer & problemer i fremtiden . Jeg syns det er den letteste løsning . Grunnen til at jeg reklamerer for privatsykehus i utlandet - er at jeg vil OPPMUNTRE andre kvinner til å ta EGNE selvstendige VALG i livet ! Og kanskje være med på å gi de mot & guts til å ikke la seg presse og tvinges igjennom vaginal fødtsel på norske sykehus imot sin egen frie vilje - for det syns jeg er motbydelig å tenke på - at kvinner blir behandlet så nedverdigende i vårt rike norske samfunn . Ingenting kan da være en mer grusom opplevelse enn det !!! Unner ikke en eneste kvinne på denne planet å bli utsatt for slik hjernevasking og tvang mot sin egen inteligente OVERBEVISNING om hva som er dems eget beste . Tross allt bestemmer de selv hva de vil utsette kroppen sin for . Og er de virkelig sterkt sterkt imot vaginal fødtsel - så betaler de KS sitt selv på privatklinikk - om de VIRKELIG vil og ønsker å unngå vaginal forløsning . Jeg gjør i hvertfall det - selv om det er dyrt for meg også .

Men " gratis " behandling i Norge eller fravær av behandling kan du si - frister ikke meg . Er ikke noen bra start på å bli mor - spør du meg .Skal liksom være en hyggelig opplevelse - og ikke et mareritt ....

Syns norske kvinner som reiser utenlands for KS viser STYRKE & MOT & SELVSTENDIGHET - mot " overmakten her hjemme " - pluss ansvar for seg selv og egen kropp ! Er jo helt " teit " å vise seg så svak og ynkelig - at en lar seg presse til noe en absolutt ikke vil selv av de forbannede legene i Norge , pluss at det er nedverdigende ......Vi er da ikke så hjelpeløse og stakkarslige ?

Hvorfor finne seg i det som voksen , økonomisk uavhengig kvinne ???? Når hjelpen er bare 3 timer unna med fly til nermeste privatklinikk ???? Valget en tar ang. fødtselsmetode forfølger en jo resten av livet , konsekvensene skal en jo selv leve med . Så da er det viktig å velge det som føles riktig for hver enkelt .Leger / sykehus ønsker jo ikke at norske kvinner skal fly utenlands for å føde egentlig .Så viser vi at vi tar KS uansett - så er det jo snart ingen vits i å nekte så mange å få det i Norge . Da de da taper pasienter til utlandet - som tjener gode penger på oss.

men huff - jeg frykter norske kvinner er slike dumsnille medgjøerlige - kanskje litt DUMME ??? kyr som lar seg presse til vaginal fødtsel på norske sykehus - uten å opponere noe særlig . Hadde ønsket dere kjerringer kunne vise litt handlekraft og styrke og protest mot denne kvinnediskriminerende praksisen / sedvanen ved Norske fødestuer - istede for å la dere manipulere og tvinges til dette - så lenge dere aksepterer det og ikke tar til motmæle - vil denne praksis fortsette . Er glad jeg er født med mot og handlekraft nok til å beskytte meg selv mot denne gammeldagse hårreisende diskriminering av kvinner - rene overgrepet mot voksne mennesker utført av leger i hvit frakk .Latterlig å lese om alle dere som tvinges til å føde alltfor store barn naturlig , setefødtsler og annet - uten å lage kjempebråk .....den som tier - samtykker selv - er det faktisk noe som heter .

Jeg vet en ting , når man tar keisersnitt så kan ikke man unngå arrvev uansett hvor man tar keisersnitt. Det vil aldri være som før ,man er jo skjært gjennom et stort vev og det er ingen vei tilbake.

Ja - men det samme gjelder jo vaginal fødtsel ..... har du først blitt som førstegangsfødende utsprengt i muskler / overstrekk i muskulatur og revnet og fått stygge vonde arrvev i kjeden .. kanskje dårlig sydd - som gir ennå mer smerter . er det ingen vei tilbake - du blir aldri som før uansett hvor mye du " kniper " og trener og kjærlighetstunnelen er for alltid skadet . Og samleie kan gjøre vondt og eller føles ubehagelig for all ettertid . Arrvev er ganske plagsomt , hovent og rødt i mange år etterpå . Er da mye bedre å ha arrvev på magen enn i underlivet .Underlivet bruker en jo til mange ting tross allt . Så her er det en dobbeltmoral ute å går ..... alle advarer mot KS - samtidig som legene ikke engang nevner for pasienten om en vaginal fødtsels risikoer ..det burde være deres PLIKT å snakke om totalruptur , inkontinens og luftproblemer , livmorfremfall , skjedeprolaps - ja til og med klitoris KAN revne og bli skadet under fødtsel ....osv osv som en risikerer å få ved vaginal fødtsel ..på forhånd ..- som etter min oppfatning er 100 ganger verre å slite med i hverdagen i etterkant av fødtselen ! .Et arr i livmor og mage - er jo bare " blåbær " i forhold til alle plager vaginal fødtsel kan gi .

Annonse

Ja det tar tid og skal litt planlegging til . Samme situasjon her : )

Men jeg trøster meg med at Jeg får en kjempefin opplevelse og flott fremtidig svangerskap . Og er så heldig å ha en mann som støtter og forstår meg også i tillegg - han hjelper til med det han kan -mest økonomisk - vi er tross allt to om dette - er ikke bare meg det gjelder..-dette har like stor betydning for hans liv fremover som mitt faktisk . Og det forstår han uten problem ! At han også må bidra og hjelpe til der han kan - og det er økonomisk ! Men det er god hjelp til å få utført keisersnitt på privatklinikk i London : ) Så dette skal bli en kjempeflott opplevelse for oss og spennende . Stå på jenter : ) Mannfolkene deres vil nok bidra med å hjelpe til - hvis dere " tør " å forklare og be om det ...

Og ikke " late som " det er helt greit å gå igjennom vaginal fødtsel ." Tåpelig kvinnestolthet vi har " som føler det slik .

Er ingen skam å innrømme at dette ser ikke særlig hyggelig ut , selv om kvinner alltid har måttet tåle dette og overlevd !!! : ) Helt naturlig å synes det er skremmende og ekkelt .... er jo det det EGENTLIG er .....

Vi er ikke " mindre kvinner " selv om vi ønsker keisersnitt istede for vaginal fødtsel ... vi er bare for inteligente til å tro at vi kan gjøre det uten å måtte betale en høy pris for det i ettertid .

Tror alle menn forstår dette egentlig innerst inne - og vil hjelpe til om de kan . De lever jo og ånder for oss kvinner uansett : ) Uten oss har de ikke noe bra og fullverdig liv uansett alene og i ensomhet .............

Så mannfolkene deres vil garantert hjelpe dere - ihvertfall økonomisk så dere får selvbestemt keisersnitt i utlandet . Uansett om det koster og er dyrt . Hva er vell mest kjært og begjært - enn vår VAGINA ????

Menn elsker den jo og vil beholde og få bruke den - også etter vi har gitt dem barn . Klart de vil hjelpe oss - om vi våger å be om hjelp .Er jo litt ydmykende å inrømme at en ikke vil føde - men vi er like BRA KVINNER likevell . Har ingenting med det å gjøre egentlig mener jeg . Så ingen grunn til å late som vi føder med glede .......er jo bare tvang egentlig og vondt ikke minst ........ så best å bare være ærlig å fortelle de at dette vil jeg ikke . og de må hjelpe så vi får den medisinske hjelp vi trenger , feks keisernsitt . Uansett om det koster litt penger . Klart de hjelper - om de kan . Verden har jo gått fremover - også menn forstår mer nå enn før .

Hvorfor får du ikke KS i Norge?

De fleste får jo det, som ønsker. Skjønner ikke hvorfor du drar til London for å få gjort det. Det er jo som sagt mange sykehus å velge mellom i Noge...

Jeg skal ha ks nå, fikk en skade under forrige fødsel.

Kvinneforkjemper- du har et unyansert og ukorrekt syn på dette med ks kontra vaginal fødsel, som dessuten er basert på et skremmende lavt kunnskapsnivå.

For det aller første- fødsel skrives uten "t".

For det andre- vagina/skjeden blir ikke permanent ødelagt i de aller fleste tilfeller. Man revner ikke i vagina, man revner, eller blir klippet, i mellomkjøttet, som er muskellagene mellom skjedeåpningen og endetarmsåpningen.

For det tredje- det er IKKE helsevesenets ks-nekt som er årsak til at mange par går fra hverandre pga barnefødsler. Å få et barn er en utfordring for parforholdet, enten man er gift eller samboer, hetero eller homo, kristen eller ikke, eller fødte vaginalt eller med ks. Kvinnens manglede sexlyst i månedsvis etter en fødsel, skyldes i stor grad hormoner, og ikke så mye at man er kjøttkake i underlivet.

For det fjerde- det er ikke snakk om at kvinner tvinges til vaginal fødsel. Det er snakk om at de nektes et inngrep som er farligere enn en vaginal fødsel (i de tilfellene hvor det er slik), fordi det er UFORSVARLIG. Det er å følge helsepersonell-loven, det, §4, krav om forsvarlighet i arbeidet som helsepersonell.

Til sist- uten at jeg har tall på det, regner jeg med at det er mer sykemeldinger forbundet med et kirurgisk inngrep enn hva tilfellet er for vaginale fødsler, med mindre det oppstod en alvorlig komplikasjon. Ingen benekter at komplikasjoner skjer også under vaginale fødsler, de skjer bare ikke fullt så ofte som ved ks.

Jeg skulle virkelig ønske du satte deg litt bedre inn i hva kvinnesak er- det hadde nemlig ikke vært så greit for kvinnene i dette landet dersom situasjonen hadde vært motsatt- at kun hver 6. fødsel hadde vært vaginal.

Annonse

Hei der ovenfor! Enig med deg.

Dessuten finner jeg det litt underlig at en som prøver å få barn, legger så mye energi på disse sidene FØR hun blir gravid. I den virkelige verden blir man først gravid, og dersom man har en veldig angst eller andre medisinske grunner for ks så får man det de fleste steder.

Tror at norsk helsevesen i seg selv er forsiktig med å gi garantier for ks FØR en virkelig graviditet har funnet sted.

Selv slet jeg i over ti år med å bli gravid.. det er ingen menneskerett å bli gravid for alle. Det hadde da vært helt merkleig å gå å tenke på fødsel/ks i ti år før noe skjedde? Jeg hadde i grunnen nok med å leve som ufrivillig barnløs..

Derfor burde kvinneforkjemper først og fremst konsentrere seg om å bli gravid, for deretter å engasjere seg i situasjonen rundt ks/fødsel etterpå.

At legene ikke vil gi henne en garanti for ks FØR hun blir gravid - er vel ganske realistisk og naturlig. Det er jo slik helsestanden er bygget opp. De tar situasjoner som oppstår - ikke de som KAN oppstå i framtiden. Hvem vet kanskje kvinneforkjemper ender opp med adopsjon - snakk om bortkastet energi på dette forumet her da..!?

nei du kvinneforkjemper, slutt å skremme andre kvinner med at de ikke får ks i Norge - for det får de så sant de har en god grunn. Og hva er vitsen med å skremme de som uvitende kommer inn på forumet har? De får jo en oppfatning av at det norske helsevesen er "fienden" ikke den gode helpen vi faktisk får?

Selv gikk jeg til det første ks- møte med stor kamplyst, trodde at det skulle bli vanskelig å få ks. Etter 5 min fikk jeg det. Så hva er problemet ditt?

Hvis jeg ikke hadde hatt en GOD grunn for å måtte ta ks, hadde jeg helt klart født vaginalt igjen. Det var en utrolig stor opplevelse.

Og ang ødeleggelse av vagina - dream on - sexlivet mitt har aldri vært bedre enn etter fødselen, til tross for at jeg revnet. Det er meningen fra naturens side at man leges raskt etterpå. Det er unntakene du henger deg opp i... Unntak og skader skjer også ved KS.

Dette er min mening - åpen for diskursjon ;-))

Hilsen anonym akkurat nå, men som skal ha ks om ikke lenge.

Fikk forøvrig altså innvilget ks helt uten problemer ETTER å ha blitt gravid.

Anonym

Jeg har mye kunnskaper om KS og Vaginal fødtsel faktisk . Selv om jeg ikke er tilhenger av vaginal fødtsel ....betyr ikke det at jeg har lite kunnskaper ! Flere LEGER i Norge er faktisk OGSÅ tilhengere av KS fremfor vaginal fødtsel ... mener DU de legene også er " kunnskapsløse " ???? LEGER KRANGLER SEG I MELLOM DEN DAG I DAG - OM HVA SOM ER BEST , KS EL. VAGINAL FØDTSEL . Trodde dette var noe alle visste ! Begge metoder har såklart HVER SINE fordeler og ulemper . Kommer an på hvilken ulemper en vil påføre seg selv ...og hva som ER best for hvert enkelt menneske psykisk og fysisk .Vi er forskjellige - ikke alle kvinner egner seg fysisk eller mentalt eller ønsker selv vaginal fødtel . For de er KS selvsagt beste metode .Tvang - vil aldri gi en okey fødtselsopplevelse ....kunn et " sant mareritt " sitter pasienten da igjen med og negative opplevelser med norsk helsevesen som oftest .

- KS beskytter mot alvorlige rupturskader i underlivet .Som kan gi permanente skader . F. eks utlagt tarm - se " stomiopererte " sin egen web.side .Her finns det unge kvinner som har fått utlagt tarm som direkte årsak av vaginal fødtsel-skader , avrevet endetarmsåpning som ikke kan reopereres til det normale .

- KS beskytter mot urininkontinens og inkontinens av avføring - det er vitenskapelig bevist !

-KS beskytter mot livmorfremfall - det er også vitenskapelig bevist !

- KS beskytter mot skjedeprolaps - det er også vit. bevist !

- KS beskytter hele bekkenbunnen .

- KS beskytter babyene mot alvorlig hjerneskade , surstoffmangel , og uforklarlig død hos nyfødte spedbarn .Det er vitenskapelig bevist ! Mange barn dør under selve fødtselen og tåler ikke den harde påkjenningen en fødtsel er for barnet - hadde de blitt tatt raskere ut - ville de sansynligvis overlevd .

VAGINAL FØDTSEL ER DIREKTE ÅRSAK TIL ALLE DISSE ALVORLIGE SKADER OG PROBLEMER NEVNT OVENFOR .......SOM MED KS KAN UNNGÅS ? Noe å tenke på ?????

Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av ufølsomme leger. Du må ha hatt et sjeldent traumatisk møte med helsevesenet. Har du født selv eller har du barn?

Har alltid blitt møtt med forståelse. Nå skal jeg ha mitt tredje barn. Den første kom men haste ks, den andre med en trang fødsel med vakuum og tang og den siste kommer med planlagt keisersnitt. Hadde ikke noe problemer med å bli forstått med at jeg ikke ville gjennom en tang og vakuum fødsel en gang til. Har blitt for gammel rett og slett. Men selv om nr 2 kom med tang og vakuum, ble vaginaen in AKKURAT SOM FØR. Hadde ikke noe problemer verken med sting eller noe annet. Det var stor forskjell fra å lever med keisersnitt hvor jeg hadde store smerter flere dager etterpå og smerter i mageregionen i flere uker. Gruer meg til å gjøre det igjen, men jeg klarer ikke en tang og vakummfødsel til med en unge på over 4 kilo. Hadde jeg hatt normal fødsel hadde jeg ikke vært i tvil hva jeg ville ha valgt : VAGINAL FØDSEL. Når ungen er ute kan man dusje, kle på seg, gå i kiosken osv.

Jeg ville ikke anbefale NOEN et keisersnitt hvis de absolutt ikke kunne eller orket å føde vaginalt og jeg har prøvd begge deler. HAR DU PRØVD BEGGE DELER KVINNNEFORKJEMPER ???

Til alle jenter: hvis du vil ha ks pga angst eller tramuer fra tidligere kan jeg anbefale AHUS. Veldig forståelsesfulle. Står du på ditt så får du føde slik du ønsker.

Denne skremselspropagandaen om ødelagt vagina er jo helt vanvittig. KJenner ingen jeg som har fått ødelagt musa si etter en fødsel. Klart noen er det, men jeg har en venninne som fikk livstruende blodtrykksfall under planlagt keisersnitt. Har ei anna ei som fikk alvorlig INFEKSKJON etter ks og måtte ligge på sykehuset i nesten tre uker. De måtte operere henne en gang til. Det jeg prøver å si er at det finnes eksempler der alt går galt ved vaginalfødsel, men det finnes også eksempler hvor alt går galt ved ks og mor til barnet dør av blodpropp for eksempel.

Takk og lov for at de fleste føder vaginalt og normalt og er fornøyde med fødslene sine.....

Her egentlig misstanke om at "kvinneforkjemper" har psykiske problemer og derfor har funnet seg en sak hun får kanalisert ut galskapen på...Stygt sagt, men har fulgt innleggene hennes en stund og de vitner ikke om en normalt oppegående person som står bak.

Konklusjon både ks og vaginal fødsel kan gi oss sakder, men la oss ikke fokusere på det negative, men det positive under det er å kunnne bære frem et barn. Vi er tross alt heldige som får lov til å være med på dette. Vet hva jeg snakker om, da jeg var ufrivillig barnløs i mange mange år..

Beklager ......hvis dere føler dere " truffet " av noe eller brydd av noe av mine innlegg .......dere som har født vaginalt tidligere .....-kanskje derfor deres innlegg er så sinte .... beskylder andre folk som har annet syn og meninger for " må ha psykiske problemer " ......

Men det er mer enn nok av vaginal fødtselstilhengere i dag som det er ! Fåtallet ( foreløbig ) er for KS - som beste løsning .

FISTLER oppstår blant annet når blodtilførselen stopper opp til underlivet under langvarig fødtsel og vevet " dør " som følge av dette ..... Alle vet at FISTLER er en alvorlig invalidiserende lidelse for de som er blant de " uheldige " og kan til og med føre til utlagt tarm ( Sfinkterruptur )! Av 60 000 fødtsler pr. år i Norge får 2000 kvinner hvert eneste år alvorlige FISTLER (avføring fra endetarm lekker ut i vagina i stede ) ) . ( Søk på nettet og les om FISTLER ) NORGE ligger på TOPP når det gjelder revning til endetarmsåpning . Finland har lavest forekomst av denne grusomme skaden .I midten ligger Sverige et hakk bedre an . Helsemyndighetene sier i rapport at Fistler-skadene er FOR MANGE I NORGE og MÅ halveres ( målsetting ) Jeg syns 2ooo kvinner hvert eneste år er et jævlig høyt antall FISTLER-OFRE i bitte lille Norge - må jo tyde på at norsk fødtselshjelp er utrolig elendig - når det går så ofte alvorlig galt .På 10 år`s perode stiger dette tallet til 20 000 NORSKE kvinner med alvorlig invalidiserende fistlerskader .....tør ikke tenke på HVOR MANGE kvinner i Norges land som egentlig " går rundt " med denne skaden og eller er 100 % arbeidsufør og mottar UFØRETRYGD pga urin og anal inkontinens - og lekkasje av avføring gjennom vagina .......

ER det så rart - en syns risikoene ved keisersnitt er små og " blåbær " i forhold til risikoen ved en vaginal fødtsel ???? Tror flere og flere vil bli KS tilhengere etterhvert som åpenhet om vaginal fødtselsskader blir større - og ikke holdt " skjult " som et tabutema som det gjøres i dag . For TABU er dette i dag . Mange holder sine plager skjult og det mistenkes stor underrapportering fra både pasient og leger om fistlerskader etter fødtsler - står det i helsraporten jeg fant på internett om FISTLER .Og er faktisk bare noen få steder i landet - de har kompetanse til å reparere fistler på en riktig og forsvarlig måte .Mange med slike skader får ikke nødvendig hjelp - da mange sykehus mangler kompetanse til å operere slike skader .

Å få blodpropp under KS er veldig liten - liten sjangs å dø også under KS, - syns faktisk det er mer " humant " å dø - enn å overleve og måtte leve med totalt ødelagt underliv og smerter resten av livet (invalidisert ) . Da er det bedre å få unnslippe mener jeg . Jeg tror nok at om dette skjedde et " dyr under " fødtsel- ville vi valgt å avlive dyret av dyrevernshensyn .Så " lett " har ikke vi mennesker det ....vi skal leve for enhver pris nærmest uansett hvor groteske skader vi har .....moderne legeetikk ............

Siden KS er såpas trygt i dag , - bør kvinner få velge selv fødtselsmetode mot en høyere egenandel - så får sykehus samtidig litt penger inn .Spesielt siden vekten på nyfødte har økt og mors alder er høyere enn tidligere . Helsetilsynet sier fistlerskader har ikke gått ned i Norge ..... det har faktisk ØKT år for år ...Et kjempestort internasjonalt problem - som ikke bare rammer i " u-land " men også Scandinaviske og europeiske kvinner .Underlig at så RIKE land har så mange tilfeller av fistler under fødtsel fortsatt i år 2007 . 2000 kvinner hvert år bare i Norge . Og 1 av 3 kvinner får fødtselsskader som følge av vaginal forløsning . Dette er triste tall !!!

Signerer denne.

Vet dere at det danner seg mye stramt arrvev inni buken etter et keisersnitt og - at livmoren blir tynnere og tynnere for hvert keisersnitt man tar og at dette øker sjansen for at den revner når den strekkes i et senere svangerskap? Alle skjønner vel at dette betyr døden for barnet og enomt og kanskje dødelig blodtap for mor?

Vet dere at det er større sjanse for at morkaken gror fast i gamle KS-arr slik at man kanskje må fjerne livmoren?

Vet dere at det er større sjanse for blodpropp?

Hvorfor tror dere leger anbefaler kvinner å steriliseres samtidig med det tredje keisersnittet?

Vet dere at vagina er kjempetøyelig allerede før man blir gravid?

Det er som nevnt over her ikke den som revner oftest, men huden ytterst. OG man har så gode tilhelingsforhold i underlivet at det gror fint igjen etterpå?

OG slutt å påsta at leger ikke bryr seg om vagina. Det er en grunn til at de syr de dype riftene og ikke jordmor - jo fordi de kan dette bedre. Og de vektlegger faktisk veldig sterkt å gjenskape den naturlige anatomien. Du er faktisk helt på villspor. Hvorfor tror du vi er imot omskjæring i Norge - fordi vi driter i kvinnelige kjønnsorgan??

Dette dreier seg ikke om kvinnesak - men realiteter.

Innlegget til HI oppfatter jeg som et desperat forsøk på å rettferdiggjøre det at hun ikke tør å føde barn selv. Kan du ikke heller bare innrømme det og si at du søker om KS på den bakgrunn?

Hvor gammel er du egentlig? Du virker veldig umoden både i meninger og måten du ordlegger deg på.

Det beste er kanskje å adoptere om du er så redd for å få merker på kroppen din? Du skal vel ikke amme heller da - tenk om du får hengepupper!!

Nei - slike umodne mennesker burde kanskje vente med å få barn til de blir litt mer voksne?

Om du leste teksten vår, så har vi opplevd vaginal fødsel og skal ha ks. Vi er ikke motstandere av ks, men vi liker ikke måten du skremmer andre fra å føde naturlig på... Du GIR bort angst, isteden for å gi kvinner tro på egen kropp og naturlig fødsel. og det kaller du kvinnekamp????....

Kjære Anonym

Det hadde vært fint å slippe lese mer fra deg om dette temaet. Bli gravid hvis det er det du ønsker, men ikke bruk tiden din til å med jevne mellomrom gå inn på diverse sider som dette og jage opp stemningen.

Det kommer stadig nye gravide jenter til som ikke har lest propagandaen din før og du er ikke til hjelp for noen med alt skremselet ditt. Du har holdt på en stund nå.

Har hatt to hastekeisersnitt før, etter å ha ligget i fødsel i 30 timer med begge. Denne gangen blir det planlagt. Til tross for mine snart 3 keisersnitt synes jeg ikke du gjør noen noe tjeneste med propagandaen din. Alle mennesker er forskjellige og det må du respektere.

Vær så snill å slutt nå.

Synes det er tragisk at det finnes mennesker som faktisk bruker tiden sin til å skrive slik skremselspropaganda som dette... All forskning viser at vaginal fødsel er best for mor og barn (virker litt som om du glemmer barnet i hele argumentasjonen din - det er jo for å få barn vi blir gravid og barnet har aller best av å bli født vaginalt) selv om det selvsagt er slik at det er tilfeller hvor det er best med ks pga fødselsangst, stort barn osv... Hvordan kan du si at det er bedre å dø enn leve med totalt ødelagt underliv og smerter hele livet????? Hvor mange skjer nå egentlig det med???? (ja det skjer, men ekstremt sjelden..) Dette er slikt som usikre førstegangsfødende blir engstelig av - og man har nok å tenke på som fødende om man ikke skal bekymre seg for invaliditet og smerter etter fødsel...... Synes du skal ta dine latterlige argument og dine store bokstaver (er det ikke litt barnslig å utheve ting med store bokstaver?? Det var slikt jeg gjorde når jeg var fjortis....) og ha deg ut herfra...... Håper alle førstegangsfødende og fødende i det hele tatt som leser dette skjønner at dine argumenter og tall overhodet ikke har basis i virkeligheten......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...