Gå til innhold

Student, fødselspenger, foreldrepenger

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg studerer 100% og jobber 50%, og har derfor rett til både foreldrepenger og fødselsstipend.

Når jeg skal ut i permisjon, må jeg melde meg opp til eksamen og betale semesteravgift?

Om jeg velger å ta eksamener, vil det påvirke foreldrepengene? (Kan jeg miste rettigheter til de, siden jeg er litt stundent?)

Jeg har termin 1.jan, må jeg søke om nytt lån/stipend til neste høst, eller går dette av seg selv siden jeg går uti permisjon i desember? (Har søkt lån/stipend for høst07 og vår08 og oppgitt at jeg venter barn)

Fortsetter under...

Tror du må søke lån og stipend for høsten 08 selv om du skal ha permisjon da, ja.

Såvidt jeg har forstått, så vil det ikke påvirke foreldrepengene om du tar eksamen eller ikke, så lenge ikke mannen din tar permisjon da. Hvis han tar permisjon og har hovedansvaret for barnet, vil du bare få vanlig lån og stipend (hvis jeg har forstått riktig). Men hvis du tar eksamenene i permisjonen din, så har det ikke noen påvirkning. Tror jeg i alle fall. Du kan jo sende en mail til lånekassen for å være sikker:)

Ang melde deg opp til eksamen og betale semesteravgift, så har jeg hørt at man egentlig ikke trenger det, men mange har erfaring med at det da er vanskeligere å få pengene fra lånekassen, fordi de vanligvis gir deg penger først etter at du er semesterregistrert.

Jeg har også termin i januar, og kommer til å melde meg opp til en eksamen som jeg må ta, og betale semesteravgift.

Håper du fikk noen svar av dette:) Jeg er nok ikke den med best oversikt, vil nok anbefale å se på lånekassen og nav sine sider i tillegg!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...