jj34 Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Vi har en datter som er født med en cyste i venstre hjernehalvdel. Har fått vite at hun kan utvikle cp. Hun er 3 mnd og dette bekymrer meg veldig. Skal til fysio når hun er 4 mnd. Har lagt merke til de siste dager at hun er begynt å strekke seg etter leker. sitter hun på fanget har hun begge hender åpne og plukker på leken. Når hun ligger på guvet, hun strekker seg etter lekene på babygym, men høyre hand er bestandig hart knyttet, mens hun prøver å gripe med venstre. hun har nok høyre hand oftere knyttet ellers også, men den er og endel åpen. Hun har sjelden tommel inn i handen. Kjenner dere noe igjen, hvordan var deres barn i 3 mnd alder? Hvordan er fysio, hjelper den?
annemor05 Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 Hei du! Prøv å ikke bekymra deg, forstår godt at du gjør det.Har vært i lignende situasjon men lært at ting blir som de blir uansett. Barn med ensidig hemiplegi som det heter klarer seg uansettstort sett veldig bra. Har selv en sønn som snart er 2 år. Vi fikk diagnosen da han var 5 mnd. Den gangen hadde han ene hånden konstant knyttet. Nå får han fysioterapi 2 ganger i uka. Vi tøyer også flere ganger daglig. Hånden fungerer nå som en støttehånd, griper sjeldent. Men fysioterapi hjelper, og vi ser fremgang hele tiden. Når barnet er så lite som 3 mnd er det alltid vanskelig å si hvordan den vil utvikle seg. Men du sier den er en del åpen og at tommelen sjelden er inne i hånden. Det er veldig POSITIVT! Bortsett fra at sønnen min har en hånd som fungerer dårlig er han som alle andre barn. Ellers fikk jeg tips om å prøve akupunktur. Det har vi prøvd i et halvt år nå med veldig god effekt.Lærer sikkert hvordan dere skal tøye når dere er hos fysioterapauten. Gjør dette jevnlig og prøv å lur han så mye som mulig til å bruke høyre hånden. Når et område er ødelagt i hjernen overtar gjerne andre områder. Så mye stimuli av høyre hånd særlig i barnets første leveår er veldig viktig. uansett hvordan ting blir så blir det som regel lettere å takle enn man frykter.
ettie Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Hei. Har en gutt på 1år (på torsdag) men cp (venstre hjernehalvdel, samme som jenten din) Har hatt slag, noe som vi fikk vite når han var 1uke gammel. Han har også utviklet cp, men svært moderat. Når han var på alder med din jente foretrakk han også å bruke venstre hånd, og ofte (men ikke altid) var høyre hånd lukket. Dette har forsvunnet mer og mer etter hvert som han har blitt eldre. Per i dag går han, og bruker begge hender. En skjelden gang foretrekker han venstre, spesielt når han lærer nye ting. Vi har vært utrolig heldige, og selv om han har cp diagnosen, kan ikke et utrent øye se dette. Ser at det er en stund siden du la inn innlegget. Gi meg en PM om hvordan det går da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå