Gå til innhold

når kan de begynne på stor avd?

Anbefalte innlegg

lillegutt liker seg ikke på lille avd,er 2,5år nå,blir ikke 3 før tett etter nyttår..men kan jeg søke han inn på stor avd.til etter jul eller hvordan fungerer dette?

Han liker best å være sammens med de,og skal jo uansett startet der til neste høst,også har vi problemer med de amsatte på den avd.

noen som vet?

Mener jeg har hørt at barne går for å være 3år det året de fyller..stemmer dette,eller må vi vente til høsten?

Fortsetter under...

Barnehagene opererer veldig forskjellig her. Noen barnehager lar ikke 3-åringene flytte før til høsten, mens andre har overflytting av de eldste og mest modne barna etter nyttår. Det er riktig at barna regnes som 3-åringer det året de fyller 3, og barnehagen mottar ikke lenger dobbel støtte for barna fra det året.

Snakk med styrer i barnehagen din, og begrunn hvorfor du mener gutten din burde over på stor avd fra nyttår. Hvis han ikke liker seg, og kjeder seg fordi utfordringene blir for små, så synes jeg det er en bra begrunnelse.

Lykke til!

Som Nøtt sier over her, er dette forskjellig fra barnehage til barnehage. En annen ting som spiller inn på om de flyttes over eller ikke, er om det er plass. Ofte er det jo slik at alle barnehager er fulle og da kan de jo ikke bare velge å flytte over barn fra en avdeling til en annen slik midt i året. Det ville i så fall føre til at de ble alt for mange barn i forhold til voksne og det er ingen tjent med,

Eldste var med de minste til hun var 5 1/2.... Er bare to små avdelinger, og de flyttes "opp" ettersom det blir plass. Ofte er det de to siste årene i barnehagen, men da hun gikk der så var det mange i hennes årskull som hadde gått der lenger (hun hadde bare gått et år), som ble flyttet selv om de var minst 1/2 år yngre. Jeg var ikke begeistret for det, men hun og de andre "store" nede fikk være med så ofte det gikk an.

Mellomste kunne da i teorien flyttes samtidig (født året etter), men da var unnskyldningen at de hadde godt av å være litt fra hverandre siste året før eldste skulle begynne på skolen.... Så hun var nesten 5 år...

Minsten er nå 3 1/2, og hvis de holder henne sammen med de minste neste høst, DA skal jeg protestere. For da virker ingen av unnskyldingene deres (hun begynte da hun var 1 1/2)....

Til barnehagens forsvar da: De deler de minste litt på aktiviteter etter årskull (2004, 05, 06) med samme primærkontakt til hvert kull. Slik at 3 åringene gjør ting uten 1 åringene og motsatt.

Men her virker det iallefall som vi foreldre ikke har noe innvirkning på avdeling. kanskje fordi det rent plassmessig er vanskelig å ha fler "oppe".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...