Gå til innhold

Fortelle meg hvilken måte som er best å lage stekte poteter på!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Pleier å skive potetene og legge dem i en langpanne med det

krydderet jeg ønsker og vårløk og olje. Setter det i ovnen på 125 grader

i ca 40 min..

Skrevet

Kan fint bruke potetbåter også, men er det dem fra frysedisken

så posen for temperatur og tid

Skrevet

tenker du ovnsbakte eller stekte i panna?

Skrubber poteter, skjærer i fine båter, blander litt olje/krydder (t.d paprika, pepper, og spisskummin til kjøtt) og gnir det inn. Legger i langpanna på et bakepapir. 200-220 i ca 30 min.

Skrevet

Rösti er godt som variasjon av og til - kokte poteter som er litt harde fortsatt (altså kokt litt kortere) gjerne fra dagen før, raspes på grov rasp, stek kuttet løk i litt olje/smør/fett , og når løken er blanket litt, ha i potetene og bland sammen, press hardt flatt og stekes så på lav-medium varme leenge til den er gyllen og god og gjennomstekt, snues og stekes på andre siden også. Vil du ha en sammenhengende potetkake snur du den ved å velve hele kaka på tallerken og så skyve den oppi panna igjen. Uttales "røøshti" som en ekte sveitser, litt tidkrevende, men godt.

Annonse

Skrevet

tenker ikke på noe spesielt vil bare høre hva dere gjør...skal ha karbonader i en spennende saus i dag...fikk sausen av mamsemumsen...

Bare bland i litt melk og salt, vend dem i egg og griljermel og råstek dem i panna, legg dem over i en form... Stek litt champignoner (liker best dem på boks til dette) i en del smør og ha sampinjongene i formen med karbonadene. La smøret/stekekraften ligge igjen i pannen, hell oppi 3 dl matfløte/melk e.l. og sjampinjongkraften og la det surre sammen før du heller det over karbonadene og setter dem i ovnen i 15-20 minutter..! NAM! Mormors oppskrift, hennes er vanvittig feit, så jeg bruker en del mindre smør og melk i stedet for fløte ;-)

hva passer best til tro?

Skrevet

Vi pleier å vaske fine poteter kjøpt på butikken. Så kuttes de opp i båter med skallet på. Legger de i en bolle hvor jeg har på litt krydder og en del olje. Så har jeg på rosepepper og store saltkorn. Dette blandes godt og helles i ei ildfast form. Stekes på 200 grader i 30 min.

Nam, dette er kjempegodt :P

Skrevet

Vi bruker Vita hjertegod - en blanding av solsikke, raps og olivenolje. Det er 1 flaske med alle oljene i.

Skrevet

Søren å!!

Jeg stod å så på den på butikken, men tok olivenolje=( Blæææ...

Skrevet

Jeg pleier å vaske dem, men beholder skallet på. Etter hvor store de er skjærer jeg dem enten i båter (4) eller bare i to.

Putter alle sammen i en brødpose og heller oppi en passe mengde god olivenolje.

Heller dem utover i en bakepapirkledd langpanne. Har på godt med krydder. Steker dem nederst i ovnen ved 200 grader i minst 1 time.

Pleier å ha sånn Heinz Sun Dried Tomato Sauce ved siden av til å dyppe i:) Nam nam..

Annonse

Skrevet

Nå ble jeg litt i tvil her...

30 min eller 1 time???

=(

Skrevet

Noen har skrevet 30 min og noe 1 time.... Hva er rett?

Skrevet

Alt etter hvor store biter du har. Jeg kutter hver potet i ca. 8-10 biter. Da er det nok med 30 min.

Skrevet

Det blir like godt med olivenolje som den vita hjertegod? Man merker vel ikke sånn KJEMPEstor forskjel???Eller??

Skrevet

Skjære potetene i båter med skall på, i langpanne med hvitløk, rødløk, krydder og chilli, smør og olje med revet ost på toppen. Også inn i ovnen. Steketid varierer om potetene er kokt eller ikke. Kjempe godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...