Gå til innhold

Barn nr 3... hva trenger man

Muppa 3+1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har lyst på et barn til, men syns det er veldig trist at man sier at man ikke har råd til det. Jeg vet jo at når de kommer i tennårene så koseter det, men det er da og man regner med at man står bedre økonomisk stilt. Også trenger man bil til plass for 3 barne seter, men hva med hus/leilighet... to burde vel fint dele rom hvis man ikke kjøper hus/leilighet med 4 soverom... hva annet er det som koster man må ha i bakhode..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ingen store merkostnader med å få en til.

Svigermor vet å blande seg da, og sier at to er nok. Selv om hun vet at vi vil ha 3, sier hun dette stadig vekk! Provoserende!!!!!!!!!!!!!! Måtte bare få det ut.

Det er mange biler som har plass til 3 barneseter i baksetet. Vi må nok bytte til, men det hadde vi kommet til å gjort uansett.

Gutta våre nå deler soverom, ikke på grunn av plassmangel da. De synes det er koselig å dele rom, og har alltid hverandre i nærheten. Baby`n vil få eget rom når den blir stor nok til det.

Lykke til!! :)

Skrevet

Hvis alle barn skal ha det alle andre har og ha alle muligheter for seg selv, så bør man jo bare få ett barn... Søsken er en flott ting, og det setter man pris på hele livet. Om man må dele rom eller arve klær eller ikke kan være med på absolutt alle fritidsaktiviteter man har lyst til, så er det en liten pris å betale, mener nå jeg. Men det er klart foreldrene må være bevisst på det selv. At de må jobbe hjemme for å spare til de største kostnadene når de blir tenåringer, feks. Da må man jo være nøye på at barna får omtrent like mye.

Vi har flyttet til hus med tre soverom og venter nr. 2, men er fast bestemt på at vi har lyst på 3. Så får vi se om vi velger å flytte eller å bygge om litt i kjelleren eller liknende når barna blir større hvis de får veldig behov for privatliv. Men det skal nok gå bra, tenker jeg. Hun vi kjøpte av hadde bodd her i 40 år og oppdratt tre barn her, så det er jo ikke umulig!

Bil, derimot, blir et lite problem. Der må vi nok gå for større modeller etterhvert, det ser vi allerede nå... men det er også det eneste. Det har man råd til om man ønsker å prioritere det. Og at det kan bli vanskeligere å få barnevakt, selvfølgelig :-)

Skrevet

Venter nr 3 nå. Har hus med 4 soverom. Det så vi etter sa vi skulle kjøpe hus fordi vi ønsker os 3-4 barn. De to vi har nå deler rom, og vet om flere som lar barna dele rom. Er litt enign i at dersom alle barn skal ha alle muligheter for seg selv og kunne få alt i hendene osv så er det no med en. Men tror barn har godt av å lære seg litt solidaritet, dele med seg, vente på tur. Og ikke minst ha noe å ønske seg, ikke allerede ha fått alt.

Klærne bruker man jo om igjen, dem som ser ok ut. Og så kjøper man litt nytt.

Tenåringer har gjerne klare meninger om hvilke klær de vil ha. Har hørt flere foreldre som sier at de gir en viss sum til en bukse f. eks. og så kan tenåringen evnt legge til mer av sine egne penger dersom han ønsker noe dyrere.

Bil er vel det som er den største utgiften. Vi har kjøpt 7 seter, og er godt fornøyd med det. Så nå trenger vi ikke skifte bil på en stund. Ellers så er det jo ikke så uvanlig å skifte bil innimellom, er jo litt greit å ikke ha en urgammel bil for sikkerhetens skyld.

Det jeg tenker mest på, er ikke utgiftene, men i hvor stor grad vi klarer å følge ungene våre opp.

Skrevet

Barna kan fint dele rom, iallefall mens de er små. Vi har 7 soverom i huset. Men de to eldste på 9 og 6 deler rom alikevell, fordi de ønsker det. Gir en trygghet om natten tror jeg :)

Fordel med litt større bil, vi har 7 seter, men nå venter vi nr 4. Men kjøpte den etter vi fikk nr 3, og for en befrielse det var. Men intet must.

Hva hus angår, så har jeg stor tro på at har man hjerterom så har man husrom :)

Skrevet

Vi venter nr 3 i desember.vi har jo alt fra før.Minstemann er 1,5 år.Så barne klærne der passer helt perfekt!! Det som koster etterhvert er barnehagen og sfo.Men da de er ferdig med den tiden sitter vi igjen med 6000kr til alt annet i mnd. Bilen er et dillemma da,men har kjøpt babysete m base,da kan den stå i nidten og de to andre får plass vesiden av.Litt trangt til selen bare,ellers tror jeg det skal gå bra:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...