Gå til innhold

Permisjonspenger i fedrekvoten

Anbefalte innlegg

Hei.

Når far skal ha sine 6 uker under permisjonen, hvordan vil permisjonspengene bergenes de ukene? Vil de da bli bergenet ut fra fars inntekt, eller min siden jeg har mesteparten av permisjonen?

For å gjøre det hele enda mer innviklet er min samboer selvstendig næringsdrivende, og hvordan blir det da med utbetaling? Synes dette er litt komplisert jeg...:)

Og jeg har vel forstått det riktig at de 6 ukene er lovpålagt at far skal ta, ingen mulighet for å overføre de til mor?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10345489-permisjonspenger-i-fedrekvoten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant dette om fedrekvote. Så lenger far har opptjent rett til fedrekvote, er det bare sykdom/skade som kan gi fritak for fedrekvote.

Når det gjelder beregningen ville jeg tatt kontakt med en saksbehandler.

§ 14-12. Uttak av fedrekvote (2006/2-47)

Dersom morens yrkesaktivitet i opptjeningstiden har svart til minst halv stilling og faren fyller vilkårene for rett til foreldrepenger, er 30 stønadsdager (6 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote). (2006/2-48)

Faren kan ta ut fedrekvoten uten hensyn til om vilkårene i § 14-13 første ledd er oppfylt. (2006/2-49) Fedrekvoten kan også tas ut samtidig med at moren tar ut graderte foreldrepenger på opptil 50 pst. av valgt sats, se § 14-16. (2006/2-50)

Det kan gjøres unntak fra bestemmelsene i første ledd dersom faren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon. Forhold som nevnt i første punktum må dokumenteres med legeerklæring. (2006/2-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...