Gå til innhold

Ang avvik funnet på UL uke 18

Babynr4påvei

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med tvillinger. Jeg har vært på 3 ultralyder siste uke der det er funnet forstørrede ventrikkler hos det ene fosteret. Disse er målt til 14 mm hver. Har forstått det slik at dette er veldig stort, og vi må forvente hjerneskade på dette barnet. Vi skal tilbake på ny ul om 14 dager.

Finnes det mulighet for at dette målet ikke stemmer og er det mulighet for at dette går tilbake?

Fortsetter under...

Hei.

Mitt barn har også forstørrede ventrikkler, men her er lille Jesper "normal".

Han ble friskmeldt da han ble født, og lider ingen nød selv med forstørra ventrikler (i allefall enn så lenge)

Det så mye verre ut på UL enn det gjorde i det virkelige liv, kanskje det kan være tilfelle med dere også?

Er det snakk om hydrocefalus?

Ja, væsken kan trekke seg tilbake. Det blir født mange barn med forstørra ventrikkler, og mange av de trenger shunt, og kan leve et liv som alle andre.

Kan bare ønske deg lykke til :) Håper på det beste for deg!

Ja det er snakk om Hydrocefalus, legene mener det ikke er trykk i ventrikklene ennå.

Var Jesper sine ventrikkler like store som vi har fått foreskepeilet?

De senarioene som vi har fått av legene er alt annet en vakre, og det gjør at vi nå heller mot å søke om senabort.

Forstå meg rett nå, men hvis det "bare" er snakk om hydrocephalus er det er ting som enkelt behandles. De opererer inn dren rett etter fødsel, og mange lever godt med dette. Men det høres kanskje ut som legene mener det er noe mer?? Kan ikke skjønne dere får så dystre utsikter hvis det kun er snakk om hydrocephalus?

Vi fikk også i utgangspunktet beskjed om at Mikael hadde hydrocephalus. Vi roet oss godt utover dagen på det, og så ikke mørkt på det. Han ville bli behandlet og fulgt opp, så det skulle gå greit. Legene sa heller aldri noe om at dette skulle være noe problem, forutsatt at det var det han hadde og det "lot seg behandle". Nå ble jo diagnosen han mye verre da..

Ble mye dette ser jeg, håper du skjønte hva jeg mente.. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...