Gå til innhold

ang koking av vann til morsmelkerstatning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg koker opp vann i vannkoker og tømmer det over på flasker... men så lurer jeg på en ting... setter dere flaskene i kjøleskapet med en gang eller lar dere det stå å kjøle ned før dere setter det i kjøleskapet...? Har hørt at det skal settes rett i kjøleskapet for rask nedkjøling, men har også hørt at det skal stå tildekket på benken e.l. til det er nedkjølt... Noen som kan hjelpe med her??? Er førstegangs og det er mange spørsmål som dukker opp etterhvert gitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gitt flasker til begge mine barn. Ved nr 1 kjølte jeg flaskene ned i kaldt vann før jeg satte de i kjøleskapet, hadde hørt at dette var riktig. Nå (med nr 2) putter jeg de rett i kjøeskapet. Dvs hvis jeg bruker Collett kjøler jeg det litt ned før jeg setter flaskene i kjøleskapet. NAN og Hipp går rett i kjøleskapet. Det står sikkert mer på flaskeposten.org om hvordan dette skal gjøres, jeg har ikke sjekket der selv :-)

Skrevet

jeg pleier bare la det avkjøles på benken jeg, og så sette det i kjøleskapet... hvorfor haster det sånn med å få det inn egentlig?? det er jo sterilisert uansett?

Skrevet

Å sette flasker med kokende vann rett i kjøleskapet er ikke så veldig gunstig for kjøleskapet sin del da. Setter de i vannbad for å kjøle de ned jeg, så i kjøleskapet.. Blir ikke raskere avkjølt av å sette de i kjøleskapet enn å kjøle de ned i vannbad. Og det sparer kjøleskapet

Skrevet

å sette varmt vann i kjøleskapet ødelegger maten i kjøleskapet tror jeg.

jeg avkjøler det på benken først.

Skrevet

Enig med deg. Sett på lokket så er det like sterilt som det er i kjøleskapet. Det tar bare litt lengre tid før det blir avkjølt, men det gjør vel ikke noe. Ser ingen grunn til å ødelegge maten i kjøleskapet.

Skrevet

Jeg har lært at de skal kjøles ned raskt, og aldri oppbevares i døren på kjøleskapet. Spes ikke hvis det er melk i flasken.

Jeg skjønner ikke hvordan det ødelegger maten i kjøleskapet... Mitt er jo ikke så fullt da, men likevel. Det er vel ingen som setter flaskene helt inntil hamburgerryggen, vel?? Mine står for seg selv iallefall :)

Skrevet

Hvis du setter masse kokende vann inn i kjøleskapet så blir jo den andre maten varm den også. Kjøleskapet klarer ikke å kjøle ned flaskene så raskt.

Skrevet

Hehe også hamburgerryggen da ;-)

Om man setter noe kokvarmt inn i kjøleskapet så hever det temeraturen på alt der inne og mat tåler temperaturforandring dårlig, da kommer bakteriene snikende.

Jeg er enig i at melk skal kjøles ned hurtig, men vann tror jeg er greit å la stå ute, det er ikke ferskvare som melk er.

Men alle finner jo en teknikk som funker :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...