Gå til innhold

Bekymret for samtale

Anbefalte innlegg

Har noen her inne erfaring fra Hamar sykehus og samtale om ønsket keisersnitt?

Jeg hadde egentlig time i uke 30 men legen sendte meg rett hjem, jm ga meg beskjed om at legen hadde sagt at uke 30 var altfor tidlig og at jeg skulle få ny time i uke 34. Er ikke dette litt sent da?

Jeg er andregangsfødende. Første fødsel gjorde nesten at både jeg og veslegutt mistet livet. Ingen ting gikk som det skulle, og etter ett katastrofekeisersnitt så ble jeg lappet sammen i hele 5 timer, pga ett stort rift i livmor og skjede. Jeg fikk da beskjed om at jeg ikke kunne føde normalt neste gang og at jeg måtte ta ks. Dette var på

ullevål. Denne ungen skal jeg ha på Elverum, og alt ser ut til å gå på tverke. Jeg har levert hele min journal fra ullevål, men tror ikke legen har giddet å se på den engang. Virket ihvertfall ikke som om hun såg noe problem i å føde normalt, utfra det jm fortalte meg.

Er livredd for å bli tvingt til å føde. Kroppen min tåler det ikke:( Legene på Ullevål sa at kraftige rier kunne gjøre at mine store arr etter riftet kunne sprekke opp igjen. men det står det såklart ikkenoe om i journalen min... Men bør ikke legen på Hamar også innse dette da?

Håper noen har noen erfaringer eller tips om lignende.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10341342-bekymret-for-samtale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

Det høres helt klart ut som om du engster deg uten grunn.

Du kommer nok til å få en samtale med gynekolog på Elverum og de er greie alle legene som jobber der. Jeg oppfatter det som om det som mest sannsynlig har skjedd hos deg er at du har ett snitt gjennom livmoren som går på langs. INGEN oppegående gynekolog ber en kvinne om å føde dersom hun har et tidligere lengdesnitt i livmoren. Det kan jeg love deg 100% sikkert. Ta med papirene på samtale på Elverum så kan jeg love deg at du får et rolig og planlagt keisersnitt.

Håper du har rett. Jeg gråter daglig over dette. Er så fortvilet over åssen dette skal gå til. Jeg skal til samtale på Hamar for jeg bor nærmest der og ikke Elverum, håper legene er alrighte der å. Kjenner du noe til de? Tror hun het Rozik, den legen jeg skal til.

Uff...hvem trives du best å snakke med -jordmor eller fastlege?

Ring til den du er mest fortrolig med og be om å få en samtale så snart som mulig. Fortell dem det du forteller her. -At du synest det er lenge til uke 34, og at du bekymrer deg til tårer hver dag.

Du kan ikke ha det sånn helt fram til samtalen på sykehuset!!

Jeg er sikker på at det gjør godt å snakke med noen, og kanskje de ordner det slik at du får samtalen på sykehuset?

Lykke til!

Annonse

Det er Elverumslegene som har poliklinikken på Hamar. Hun du nevner er et utrolig koselig menneske. Hun er flink i faget sitt og et godt medmenneske.. Ikke tenkt mer på det. Bare ta med papirene sp lover jeg deg at hun gjør det riktige!!! Når skal du dit da?

hmmm, jeg har også gått til samtaler, i trondheim.. og jeg skal til en siste sjekk/samtale når jeg er i uke 30...

helt ærlig så skjønner jeg ikke at du ikke bare rett og slett får keisersnitt... synes litt synd på deg som må gå rundt og føle på dette.

jeg fikk ruptur m nr 2 så til meg annbefaler alle KS

Det er jo ikke fastlegen som bestemmer om man skal ta KS eller ikke ergo må man jo snakke med gynekologen. Man opererer ikke noen uten at man vet hvem og hvorfor. Alle kirurger må jo undersøke pasientene sine før man opererer dem - det er jo kirurgens ansvar.. Så derfor må man jo treffe gynekologen først uansett om man "bare får" eller ikke.

Ønsker deg lykke til på samtale - hvis du er så bekymret ville jeg kanskje som andre her råder deg til, forsøke å kontakte sykehuset for å fremskynde samtalen, eller få et svar på hvorfor du må vente så lenge - forklare at du føler deg usikker på om de vil gi deg keisersnitt til tross for de klare ordene etter forrige fødsel, og at du trenger noen oppklarende ord fra de om rutiner og gang på dette sykehuset - som jo er nytt for deg.Alle sykehus har jo forskjellige rutiner på alt - det som er litt "skummelt" med disse forumene, at alle har forskjellige erfaringer å dele...

Selv ble jeg kalt inn til første ks-samtale på Ullevål allerede i uke 13 etter henvisning fra fastlegen. Dette mest fordi de ville kartlegge situasjonen, i tilfelle jeg ville trenge ekstra oppfølging osv... da jeg ikke trengte det ble jeg kalt inn på ny samtale i uke 22, der den endelige beslutningen ble tatt og ks-dato satt opp...

• 2 uker senere...

Oppdatering fra meg. Har vært til samtale i dag, og det gikk SUPERT. Er så lykkelig nå. Legen hadde innvilget ks før jeg kom inn, etter å ha kikket i min journal. Var ingen tvil om at jeg skulle ha ks sa hun. Snakket litt om hva som kom til å skje, også skulle jeg få brev i posten med endelig dato. Min termindato er 19 november og keisersnittet skulle jeg ha i uken mellom 22 og 26 oktober mente hun. For å være på den sikre siden. Så nå venter jeg i spenning på BREVET. Og føler meg litt stresset fordi jeg mistet nesten 1 mnd med forberedelsestid:)

• 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...