Gå til innhold

ok, nå trenger jeg gode råd her;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og sambo er fryktelig klar for baby, og planen var egentlig å begynne prøvingen nå i høst. Jeg har tenkt å utsette det til juletider fordi jeg enda ikke har gått ned noe i vekt, og fordi jeg vil unngå den verste kvalmen rundt juleeksamenene (er student)

Men - problemet mitt, den bekymringen som opptar det meste av tiden min, er: Jeg er stor! 108 kg! (172cm)

Hvor forsvarlig er det egentig å bevisst starte prøving når man er så stor?? Ikke bare kan jeg få komplikasjoner under graviditet/fødsel, men jeg har alltid gledet meg til det å gå gravid, og sett for meg at den dagen jeg blir gravid skal jeg være slank (mindre enn nå, hvertfall)

Men - jeg får ikke til å gå ned!! :( Også har jeg tenkt at dersom jeg blir gravid, ting går greit, fødsel går greit, så kanskje jeg endelig klarer å gå ned når trilleturene og ammingen begynner?! En unnskyldning liksom...

Og .- dersom vi venter så må vi vente leeenge - hvertfall 3 år til, og det vet jeg ikke om jeg greier.

Er jo ikke snakk om å begynne prøvingen før i desember, så jeg klarer kanskje å gå ned 10 kg frem til da?! Hvis jeg virkelig prøver....

Hva synes dere? Er jeg egoist om jeg begynner nå, bør jeg vente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 108 kg da jeg ble gravid og angrer ikke et sekund. Jeg forsøker å bevege meg mest mulig og å spise så sunt som mulig. Vil jo ikke gå opp unødvendig mye. Er nå 16 uker og har gått opp 2,5kg. Det er bare positivt om du klarer å gå ned før du blir gravid, men jeg synes ikke du er en egoist som vil prøve nå. Du er nødt til å være 100% motivert for å klare en slankekur og hvis du ikke er det nå og ikke tror du kan bli det i nærmeste fremtid vil ikke jeg synes det er domt av deg å bli gravid. Uansett hva du gjør, MASSE lykke til. :-)

Skrevet

Hei

Jeg er 172 høy og når jeg ble gravid veide jeg 104 kg, jeg hadde da på forhånd gått ned fra 130 kg..

Jeg har hatt myyye plager i svangerskapet, vondt,vondt og atter vondt. Begynte med kvalme, deretter trøtt,slapp og svimmel++ symptomgivende bekkenløsning. Det er kjempe tungt, kjennes som magen revner.. Men det som skal sies er at ALT er etter boka, har ikke hatt noen komplikasjoner overhodet så langt (er nå 30 uker). Noen får bare mer plager enn andre i følge min lege og jordmor.

Alt er bare flott. Ingen utslag på urinprøvene, supert blodtrykk, flott blodsukker, ingen ødemer, fin fosterlyd, fin kurve på symfyse fundus. Så mine plager trenger absolutt ikke være pga vekta. Men at det blir mye tyngre når man er tung fra før det er sikkert.

Det skal også sies at jeg har gått opp 15 kg.

Det aller beste er nok og være forholdsvis normalvektig, men det er ikke noe must. Om du virkelig ønsker deg barn nå ser jeg ingen grunn til og vente. Men greit og være forberedt på at man kan få noen ekstra plager, da blir man i allefall ikke skuffet. Lykke til, håper det ordner seg for dere :-))

Skrevet

Jeg var 102 forrige gang jeg ble gravid (178cm)

Hadde ingen plager før siste måned av svangerskapet da fikk jeg svangerskapsforgitning, og la på meg masse vann. Totalt i svangerskapet gikk jeg opp 30 kg. Men mesteparten var vann, så 11 dager etter fødsel hadde jeg gått ned 21 kg.

Jeg klarte aldri fa av alt igjen etter den graviditeten, så nå er jeg gravid igjen, 4+5 og vede 106kg da jeg ble gravid (ikke gått opp noe enda ihvertfall, og håper jeg klarer å holde det slik endel uker til)

Regner ikke med at jeg kommer til å få noe særlig med plager.

Jeg vet at jeg er altfor stor. Men man kan ikke alltid klare alt.

Jeg hadde også sett for meg at jeg skulle være slank når jeg var gravid. Hadde sååå lyst på pen gravidmage.

Men det ble ikke så ille

Skrevet

Jeg veide ca 108 da jeg ble gravid sist. Er like høy som du.

Det gikk kjempe fint med både meg og barnet. Jeg var veldig bevisst på å spise sundt og bevege meg litt. Jeg "slanket" meg ikke, bare holdt meg vekke fra godteri, chips og brus...

Jeg gikk ikke opp noenting i løpet av graviditeten så når barnet var ute hadde jeg tatt av 5 kg. FIkk en stor baby (4200) så han hadde fått nok næring...

Ofte er legger ikke de som i utgangspunktet er store på seg så mye i løpet av graviditeten.

Jeg tok av en del etterpå også, når jeg ammet.

Hadde bekkenløsning men tror ikke det hadde noe med vekten å gjøre.

Fødselen var hard, men det er vel de fleste fødsler, så jeg tror heller ikke det hadde noe med vekten å gjøre..?

Jeg er gravid igjen nå og slanket meg ca 15 kg før graviditeten... 9 av de kiloene smalt på igjen med en gang jeg ble gravid... så det ble jo ikke den sukseen jeg trodde det skulle bli. Tror kroppen var så "utsultet" etter 5 mnd på diet at det tok til seg alt av kalorier...

Det viktigste er å holde seg i bevegelse og spise sundt. Dersom du er frisk og i fin form tror ville jeg satset!

Lykke til!

Skrevet

Jeg skjønner godt at du tenker sann, for jeg var selv der når vi sluttet på pillen. Da var jeg ca 115 kilo. Visste jo at vekten kansje kunne gjøre at det tok lenger tid, men vi satte likevel igang å prøve.

Mars sluttet jeg på pillen, hadde ordinær mens i april- samt siste mens i mai før vi ble gravide ca månedskiftet mai/juni. Så det viste seg at det gikk an. Klart muligheten for at det ikke gikk an var til stede, men vi klarte det hvertfall.

Jeg var hos jordmor sist uke og hun forklarte om å legge på seg og vektoppgang i svangerskapet. Men det varierte så veldig, så mulig jeg som når jeg ble gravid veide 119 kilo legger på meg 5-10 kilo- eller ikke noe siden jeg har endel fra før.

Jeg tenker nå som jeg er i 16 uke at jeg prøver å spise sunt hele tiden så barnet får den næring den trenger, samt at jeg lever sunt. Og det med å gå ned igjen etterpå varierer også så veldig, så får se hva som skjer med meg.

Prøv når dere føler det er ok, ikke tenk vekt- det er ikke egoistisk. Ønsker dere barn nå så prøv for alldel, men ikke legg all vekt på det. Vi sjekket kun når mens og innkommende EL var, og hadde sex når det passet oss og vi ønsket. Men var påpasselige rundt EL. Men ikke stress med det- det gagner ingen.

LYKKE TIL!!!

Skrevet

jeg var 93 kg da jeg ble gravid(168 høy). Er i uke 20 nå og alt går bra, om man ser bort fra kvalmen og trettheten, men det tror jeg ikke har noe med vekt å gjøre. det tok noen mnd før jeg ble gravid, tror jeg gikk ned noen kg mens vi ventet. jeg har gått opp 1,5 kg til nå håper det ikke går så fort senere i svangerskapet.

lykke til med prøvingen, mange som er større enn deg har hatt ukompliserte svangerskap!

Skrevet

Jeg tror nok du hadde hatt godt av å ta av noen kg før du blir gravid.

Det skjer store forandringer i kroppen under et svangerskap og det kan være greit å være litt i form.Er du overvektig er det større sjangs for svangerskaps diabetes,høyt blodtrykk og vann i kroppen.

Skrevet

Hei!

Jeg var 171 og 101kg da jeg startet med IVF-behandling. Spurte legen om han ikke syntes jeg var for tung til slik behandling. Og til det svarte han: mange som er mye tyngre enn deg som har blitt gravid med IVF. Så jeg har aldri følt meg så lett(et) før!!!! :) Vi brukte veldig lang tid på å bli gravid, så jeg angrer på at vi ikke startet tidligere. Eneste råd legen ga meg var å styre unna altfor mye sukker og gå turer hver dag. Har vært dårlig i svanger skapet med blødninger, så det er blitt lite gårturer. Men storkoser meg allikevel. Er 17 uker på vei. Og er blitt ganske fornøyd med at 2 store traktorringer har bølitt til en stor rund mage istedet. Og den er ikke myk, men hard og god!!! :)

Lykke til!!!

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar :)

Det blir nok til at vi forsøker rundt årsskiftet, vil ikke vente i 3 år til...

Men frem til da skal jeg forsøke for alt jeg kan å gå ned noen kilo. Det blir hardt, det vet jeg, for jeg legger veldig fort på meg. Spiser stort sett sundt, og beveger meg moderat. Det er vel det sistnevnte jeg skulle gjort enda mer - i tillegg til å spise ofterer (men mindre) Spiser stort sett bare 1-2 ganger daglig, og det er jo veldig fy-fy i følge ekspertene.

Merkelig hvor forskjellige vi er der. Har veninnner som spiser vanvittig mye mer enn det jeg gjør - og mer usunt - i tillegg til veldig mye stillesittng. Likevel tripper de rundt i de små, slanke kroppene sine. *hmfr*

Så - nå blir det skjerpings :)

Er jo i god form fra før; beveger meg daglig - (går 5000-10000 skritt) spiser sundt (men som sagt for sjelden og for store porsjoner) Røyker ikke, drikker sjelden, god helse - ingen sykdommer eller ondt'er :)

Dersom jeg mot all formodning ikke skulle gå ned noe som helst, så er det mulig vi drøyer det. Er redd for diabetes :\

Skrevet

Uff, det virker som om at vist man er tykk så skal man ha et grusomt liv, og ikke gjøre noe uten at man tar av seg...Sliter ikke vi tykke med nokk fra før om vi ikke skal la vekta stoppe våres livs drøm også?? Jeg for min del er TYKK, mye tyngre enn jeg ser ut som, men jeg har nå sluttet på p pillen, fordi jeg og samoberen vil bli foreldre! Vi er veldig klare for å få barn. Så i stede for å tenke på hvor tykk jeg er, når det gjelder det her også, så vil jeg glede meg jeg...Vil ikke dere også det eller????????????????

Sorry høres kanskje irritert ut, men er lei av å være tykk og at alt liksom skal være så grusomt når man er tykk...For vi er mennesker vi også, og vi må kunne leve som andre mennesker vi også...

Skrevet

Nei, for all del. Jeg har ikke et grusomt liv - heldigvis :) Selvfølgelig har jeg litt komplekser, men ikke nok til at jeg vil kalle livet mitt grusomt.

Men, når det kommer til det å bli gravid når man er tykk, så er det først og fremst av helsemessige årsaker at jeg tviler. Både for barnets del og meg selv. Det er jo en kjent sak at risiko for både det ene og det andre er til stede om man er stor og gravid. Ergo kan man ikke helt leve som slanke mennesker.

Synd å si det, men sånn er det.

Utseendemessig så har det svært lite å si

Skrevet

eg ble gravid med første,ganske fort.sluttet m ppiller 10 jan og 31 var eg gravid. da veide eg 112 kilo( 160cm) og nå er eg gravid med nr 2 og veier 125 kilo. har lavt stoffskifte å slitt med å gå ned i vekt men eg trener 3 ganger i uka å er i god form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...