kokelimonke Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 Jeg sliter fortsatt med vonde pupper både under og mellom amming. Det er 2 mnd siden fødselen og har hatt vondt hele tiden. Min fastlege mente dette var raynaulds fenomen og mente det var lite å gjøre med. Hun sa at om det ikke forsvant innen en mnd eller to ville det ikke forsvinne, og sa jeg bare skulle holde ut så lenge jeg orket.. På helsestasjonen sa legen at vi skulle gi det et forsøk med soppkur. Sluttet allerede etter et døgn med mycostatin mikstur til lillejenta, det var veldig tydelig at hun regerte på den. Har smurt litt farris i munnen hennes, men tror ikke dette er sopp. Gikk på kur helt i starten og, og følte det hjalp veldig raskt på de sårene og smertene jeg hadde da. Nå er det mer som utdrivningssmerter og brystvorten blir fort hvit -spesielt etter hun har spist en stund, og blå. Rød og litt sår er den hele tiden. Legen på hs sa jeg skulle komme tilbake etter 2 uker om soppkuren ikke hjalp, og da skulle de ta kontakt med nasjonalt senter for amming. Dere som har litt peiling, kan dette være sopp eller er det dette syndromet? er det i tilfelle noe man kan gjøre noe med? Orker jo ikke drøye ammingen i det lengste om det skal være konstant vondt, men samtidig vil jeg jo veldig gjerne og har mer enn nok melk.. dette ble langt, men blir veldig takknemlig for svar, begynner å bli veldig frustrert nå...
Gjest Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 Har du mycostatin-krem til deg? Jeg hadde også ekstremt vondt i starten. Synes fødselen var peanuts i forhold til ammingen. Fikk ikke utslag på sopp på prøver, men fikk kur allikevel. Fikk ikke helt til å gi den miksturen til poden. Men smurte kremen på meg selv etter amming. Og ble helt bra. Min teori er at det ikke var sopp, men at det er noe i den kremen som hjelper på hva det nå er. Du kan jo prøve? Liten sjanse for at hun reagerer på kremen hvis du tar den på etter amming. Du kan evt vaske litt før du ammer igjen. Håper du blir bredre!
trollet66 Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 Jeg synes det er rart at legene gir soppkurer uten å ha konstatert sopp!!!! De kan jo ta dyrkningsprøver. Det høres helt klart ut som Raynaulds fenomen. Les her http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=66 Jeg har det på samme måte, ikke alltid like vondt nå lengre, men når det er det litt sårt kjenner jeg det godt, MInste jente kan til tder være ganske brutal ved puppen Passs på holde brystene varme. Jeg smører inn brystknoppen med ren aloe vera om natten, synes det avhjelper på sårheten, og dermed også de verste smertene i forbindelse med Raynaulds fenomen, noen ganger er brystknoppen bare helt hvit, men med lite smerter. I begynnelsen hadde jeg det riktig ille, den ene brystknoppen var hvit og den andre var helt mørk i tuppen, og jeg hadde smerteilinger inn under armene på begge sider., så har det roet seg, nå blir de bare hvite, noen ganger er det vondt, men ikke så ille som i begynnelsen.
Gjest Skrevet 10. september 2007 #4 Skrevet 10. september 2007 Det er visst helt vanlig at en prøver en slik kur, den inneholder jo ikke antibiotika eller noe sånt. Til kokkelimonke: det finnes et middel som selges på helsekostbutikker som skal smøre melkegangene og hjelpe på utdrivningssmerter (hvis det gjør vondt inni brystet). Jeg husker ikke hva det heter, men du kan spørre på en helsekostforretning. Ellers så høres det bra ut at de vil ta kontakt med nasjonalt senter for amming. Og jeg er imponert over at du fortsatt ammer!
Expat Skrevet 10. september 2007 #5 Skrevet 10. september 2007 Hei! Sopp kan gjøre raynaulds verre. Sopp kan i de fleste tilfeller ikke dyrkes. Har du lest på ammehjelpen om tipsene der? let under a-å. Det at du er sår kan godt være sopp, eller noe annet. Like greit å få legen til å kontakte NKA nå. En dyrkeprøve kan utelukke "noe annet", det går an å ha infeksjon uten kuler. Mange sliter med raynaulds etter skade. Er du sikker på at sugetaket er riktig?
2småihus!:) Skrevet 10. september 2007 #6 Skrevet 10. september 2007 Jeg svarer selv om jeg absolutt ikke har noen gode råd å komme med...saken er den at det kunne like godt vært jeg som skrev dette innlegget! Har det nemlig nøyaktig sånn, så følger med på denne tråden for å se etter gode råd! lykke til til deg også!
VinterSol+2 Skrevet 10. september 2007 #7 Skrevet 10. september 2007 hei! her er mine glimrende råd mot reynaulds fenomen; -ta b6 -ta magnesium -drikk mye sort te -bruk ull-ammeinnlegg -varm klut på puppen etter amming -IKKE bruk kremer osv, de gjør puppen fuktig og kald, og da blir det verre. -sov toppløs (ja, jeg vet det høres vondt ut, men når du gjør alt det andre jeg har listet opp over også, så funker det!! ha en god varm dyne over, men ingen t'skjorte, bh, eller lignende Hilsen ei som sleit VELDIG med reynaulds, men som nå ikke plages noe særlig i det hele tatt, etter å ha fulgt rådene til ammehjelpen.no (det hjalp allerede etter et par dager, gradvis bedre og bedre!!) lykke til!
Karabimbi Skrevet 11. september 2007 #8 Skrevet 11. september 2007 Hei! Kjenner godt til smertene du beskriver. Jeg har slitt med sår som ikke ville gro og gule stafylokokker. Har hatt bakterievekst både i sår og melk. Nå er jeg godt i gang med min andre antibiotikakur og så godt som frisk, og nå er mine smerter borte! For første gang gruere jeg meg ikek til å amme min 7 uker gamle datter! Det er tydelig at infeksjoner eller sopp gjør smertene mer intense. Syns abslolutt du skal be legen kontakte nasjonalt ammesenter så fort som mulig. De er flinke og hjelsomme der. Ikke godt å gå med disse smertene hvis noe kan gjøres. Min helsesøster tok kontakt med dem for veiledning når hun skulle hjelpe meg. Legen min ga meg både feil medisin og beskjed om at jeg ikke skulle amme med infeksjoner, men det ver feil ifølge kompetansesenteret. Dessverre vet ikke alltid leger så mye om amming og ammeproblemer. Har også opplevd at varme hjelper på smertene. Feks en varm klut. Lykke til. Skjønner at du er frustrert.
Lystpåentiljeg Skrevet 11. september 2007 #9 Skrevet 11. september 2007 Jeg hadde det omtrent som deg. Skjønte at det var Reynalds ut fra beskrivelsen på ammehjelpen.no. snakket med helsesøster, legen på helsestasjon, men fikk bare nedlatende blikk. De var overhodet ikke interessert i å hjelpe. jeg trodde ikke det kunne gjøre s¨å vondt og mistenkte sopp siden jeg hadde lest så mye om det her. Kontaktet ammehjelpen, men fikk ikke så mye konkret info - men de var i alle fall interessert i å hjelpe!!! Prøvde tipsene med svart te etc, men det hjalp ikke. Det eneste som var litt deilig, var varmepute på puppen. Leste at det kom til å gå over vanligvis ved 3mnd. Jeg hadde ingen planer om å orke å amme så lenge, med de intense smertene. Var til å grine av, og gutten her ville henge i puppen konstant. Rundt 3mnd dabbet smertene av. Og nå er han over 8mnd og jeg ammer fortsatt. Gjør ikke vondt lenger! Med unntak av alle tennene hans da, det kan være litt vondt.. Mitt tips, prøv å hold ut til 3mnd og se om det hjelper av seg selv. Jeg trodde jeg hadde sopp utifra at jeg hadde sprekker i brystvorten, og det hadde jeg lest at var sopp, men slik ser rett og slett bare brystvorten min ut. Har bare aldri studert den før! Gutten min hadde ikke belegg i munnen heller (tror det er et godt tegn å se etter). Som sagt, jeg synes det var vanskelig å få bekreftet hva det var som var så satans vondt, og lite info å finne på nettet. De jeg hadde kontakt med ante ikke noe om det antar jeg, ellers hadde de vel sagt noe. Lykke til!
kokelimonke Skrevet 11. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. september 2007 Tusen takk for alle svar! Litt følsom og hormonell enda kanskje, men det varmer Tok melk- og pussprøve da jeg gikk på soppkur første gang (2 uker etter fødselen) og de viste visst bare "vanlige" bakterier, hva nå enn det måtte bety. Sugetaket har ørten jordmødre og helsesøstre sett på -og godkjent..Og hun er en råtass på å suge.. Merker veldig at kulde fremprovoserer smertene, går som regel med 2 lag ammeinnlegg, engangs innerst -sånn i tilfelle dette skulle være sopp, men nå i disse høsttider merker jeg det godt når det blåser litt. Får kjøpe meg noen sånne varmeputer. Jeg har prøvd noen av rådene du skrev vintersol, fant de på ammehjelpen, men gav de nok ikke god nok tid.. Synes de rådene var litt vel diffuse, var vel derfor jeg ikke ga de en ordentlig sjanse. Men om de har virket for deg, så er det vel verdt et forsøk Er liksom fortsatt litt i stuss på hva jeg skal gjøre, er ikke så lett når man får forskjellige råd og meninger her og der, men prøver en uke til med mycostatin til meg og så får jeg gå tilbake til hs og be de kontakte ammesenteret. Det er tydeligvis ikke så mye "medisinsk" å gjøre med dette fenomenet, så er vel ikke sikkert de kan hjelpe, men absolutt verdt et forsøk.. Og som du skriver "viventeridesember", har et lite håp om at det skal gi seg rundt 3 mnd. Skal holde dere oppdatert
Lystpåentiljeg Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 Altså, jeg hadde aldri trodd at det bare kunne være spasmene/Reynalds som gjorde så vondt, var overbevist om at det måtte være sopp etc. Fikk som sagt, ikke legen til å se på det. Ble bare føyset av. Var i alle fall så vondt at tårene spratt til tider. Jeg brukte også ullinnlegg, dag som natt. Får håpe det bedrer seg for deg, og klart det er lov til å være litt hormonell! Helleminn, jeg trodde aldri jeg skulle klare å amme til 3mnd da det sto på. Men det gikk i alle fall sakte over.
Snia.gutt07,gutt09,?13.6.12 Skrevet 12. september 2007 #12 Skrevet 12. september 2007 magnesium hjalp meg også, nå er brystvortene nesten aldrig hvite\blå\rød og vonde. også bruker jeg lansinoh, ligner på purelan men mye lettere å smøre på ikke så seig.
Yrha Skrevet 24. september 2007 #13 Skrevet 24. september 2007 VIlle bare dytte litt på denne tråden, fordi jeg sliter så sinnsykt med smerter for tida (Reynaulds). Det er sikkert flere som sliter med dette, og dette var en god tråd. Flere oppmuntringer og tips mottas med takk!
kokelimonke Skrevet 24. september 2007 Forfatter #14 Skrevet 24. september 2007 Kan jo komme med en liten oppdatering fra meg; jeg sendte mail til ammehjelpen som videresendte den til nasjonalt senter for amming på riksen.(fordi de ikke kan svare på spm av medisinsk art) etter to dager fikk jeg svar fra en derfra med råd om hva jeg kunne gjøre, har mailet litt fram og tilbake, veldig positivt! jeg har faktisk blitt litt bedre, uten å ha gjort så mye annet enn å holde meg varm og behandlet mot sopp, som jeg antageligvis også har hatt. Sliter fortsatt med vasospasmer/utdrivningssmerter, men har vel bare akseptert at jeg ikke er den fødte ammemaskin Tror ikke jeg kommer til å drøye ut denne ammingen i det lengste, for behagelig er det ikke, men skal hvertfall holde ut til vi begynner med fast føde. Mitt råd altså, gå til legen/hs og be de kontakte ammesenteret! de vet hva de snakker om og kan gi råd & veiledning. Lykke til!
Gjest Skrevet 26. september 2007 #15 Skrevet 26. september 2007 Veldig hyggelig at du la ut oppdatering. Har tenkt på deg, og det var flott å høre at det går bedre! Det er fint å ha delmål i forhold til ammingen, og plutselig har en holdt på mye lenger enn man kunne forestille seg. For meg har ammingen hele tiden vært et slit, men nå har jeg alt ammet i over 4 måneder uten å slutte. Det hadde jeg aldri trodd for et par måneder siden.
VinterSol+2 Skrevet 26. september 2007 #16 Skrevet 26. september 2007 har du forsøkt å ta magnesium da? og mengder av svart te.. og prøv å unngå innleggene om natten.. reynaulds fenomen kommer jo av at du mister blodsirkulasjonen i brystknoppen, og det gjør du fort hvis du holder deg fuktig. -det samme med sopp, den gror jo også bedr eom du er fuktig. jeg har også tenkt på deg, er glad det går litt bedre! herligheten somjeg hylte av smerte når det stod på som verst, -men nå har snuppa blitt 3 mnd, og ammingen går helt problemfritt!!! -det hadde jeg aldri aldri aldri trodd. så det er håp. men gjør som komma sier over her; sett deg delmål, og vær fornøyd for at du er så flink og har klart det så lenge alt! du er utholdende og har all grunn til å være kjempestolt av deg selv!
kokelimonke Skrevet 26. september 2007 Forfatter #17 Skrevet 26. september 2007 Å, så koselig å bli tenkt på! Prøvde magnesium, men nå har jeg glemt det helt..skal prøve å få det inn i rutinene igjen Svart te drikker jeg litt i ny og ne, men siden koffein er det eneste jeg har merket at vesla reagerer på er jeg litt forsiktig med det. Sov uten innlegg i natt, bare med topp, orker ikke sove helt bar helt enda, *gnissgniss* = *auau*.. men er sjelden jeg lekker i det hele tatt. De gangene jeg gir et flaskemåltid -og ikke pumper selv samtidig- går det som regel greiest, sikkert fordi det da er fullt og hun ikke trenger suge så hardt. -og puppene får lengre tid å komme seg på. Neida, skal ikke gi meg jeg:) Nå har vi kommet så langt og har litt troa på at det sakte, men sikkert blir litt bedre av seg selv. (men grøss og gru, om det blir sånn neste gang og... men det er vel å ta sorgene på forskudd;)
VinterSol+2 Skrevet 27. september 2007 #18 Skrevet 27. september 2007 reynaulds blir du vel ikke kvitt med nestemann heller, men alle barn suger forskjellig osv, så det blir nok annerledes uansett! du er veldig flink, altså! jeg MÅ ta magnesium hver dag, hvis ikke blir det auau. mitt triks for å sove toppløs, var forresten å legge dyna som et "telt" rundt meg, ikke inntill puppene. da ble det varmt og godt, og etter en natt eller to gikk det veldig fint:) ja, det er deilig å kunne gi puppene litt tid å komme seg på! men husk magnesium!!! hehe kjepphesten min.. hadde du kramper i svangerskapet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå