Gå til innhold

trenger hjelp fra folk med barn eller pedagoger!

Anbefalte innlegg

mitt o store spørsmål nå om dagen er: skal jeg kjøpe vogn hvor barnet kan sitte vendt mot meg utover tiden i bag, eller er det unødvendig? har jo hørt at det kan være trygt for barnet å kunne følge med på foreldrene frem til det er 1 år, mens noen påstår at det ikke er nødvendig. dilemmaet dukker opp fordi jeg har lyst på en tfk som ikke har vendbart sete. trenger noen råd...

Fortsetter under...

Jeg er ikke pedagog, men forelder til en gutt. Visstnok trenger barnet å se foreldrene for å få hjelp til å "tolke" inntrykkene. Vet ikke om det er helt frem til de er 1 år, men hvis du må bytte allerede ved 5mnd kanskje, syns jeg personlig det er tidlig at barnet da må sitte vendt fra deg. Jeg har snudd min litt til og fra, men da han begynte å henge utover vogna for å se fremover snudde jeg for godt:-) da var han vel litt over 1 år. Tror kanskje det kommer an på hvor man triller, er det masse folk og trafikk rundt oppleves det kanskje mer stressende og forvirrende for barnet enn om du triller i et mer stillestående landskap hvis du skjønner:-) Men igjen, min mening:-)

Ellers er vel dette også et norsk fenomen. Mange steder i utlandet sitter de vel kun forovervendt fra de er helt små:-)

Hei!

Det er så mange meninger ute og går at det du skal tenke på er ditt barn og deres behov.

Er barne nysgjerrig og følger m på ting som skjer rundt?

Er det litt forsiktig av seg og liker å få reasjoner fra dere som triller for å forstå ting rundt seg?

Jeg har hatt sønnen min vendt mot neg til nå og vi trives fortsatt m d. Han er 20 mnd.

Men så liker jeg og ha litt oversikt også da... :-)

Kjøp den DU selv har lyst på! BArnet blir raskt vandt m det det har toro nok jeg.

Lykke til!

Hilsen pedagog :-)

tusen takk for raske svar:)

vi får kjenne litt etter. det er vel slik at folk har forskjellige, men sterke, meninger og at det ikke finnes noen fasit. heldigvis går det an å bytte vogn hvis vi angrer på valget.

fint å høre deres mening!

Hei!

Jeg er ikke pedagog men har hatt akkurat samme dilemma som deg. Jeg kjøpte vogn der jeg ikke kunne se gutten min når bag delen var over. Når han endelig kom fikk jeg helt panikk da jeg oppdaget at de fleste byttet fra bag del til sportsvogn rundt 4 måneder... Jeg synes han var ALT for liten, så jeg solgte vognen og kjøpte meg teutonia misteral i stedet. Jeg synes det er så deilig nå som gutten min er nesten året at vi kan gjøre litt begge deler. Han synes det er koselig å se på mamma og pappa så jeg bare sier at de ønskene du har nå kan fort forandre seg når ungen har kommet. Ellers tror jeg ikke det er noe "skadelig" men pass på at vognen har luke i kallesjen så du kan titte på han. Da føler man seg straks litt tryggere!

Har tidligere skrevet inn min mening ang dette "hysteriet" om at barna må sitte vendt mot foreldrene på trilletur! Det finnes ingen grunnlag for å si at man får usikre barn av å ha dem fremovervendt! Ut fra noens uttalelser hadde det vært best om barna var ute med sky-lapper for å skåne dem fra inntrykk.

Det finnes som du sier ingen fasit, kjøp den vogna du vil ha, enten den vender fram eller mot.

Lykke til!

Mvh

Spesped.

Annonse

Tviler på at de fleste barn tar skade av det, men personlig syns jeg selv det var hyggelig å kunne se babysen, snakke med den, pludre litt og se hvor glade de var for det. Så jeg syns det er for tidlig å ha barnet andre veien fra 5 mnd. Men det er jo smak og behag. Går også an å kjøpe en brukt vogn feks til mellomperioden.

Blikk kontakt med barna er veldig fint. Men om det er nødvendig? Hm...ofte sover barna i vognen, men... Tenker at det kan være fint når man kommer til språkutviklingen. Barna ser ting, forsøker på å si det, ser bekreftende på voksen... Får et smil, eller en eller annen form for tilbakemelding. Bekreftelse på tilstedeværelse som barna ser, og ikke bare hører. Ser hvorfor mange mener det er bedre med en vogn som vender mot foreldre, og kan forsvare det faglig ut fra min utdannelse. Samtidig kan jeg ikke ensidig si at det er skadelig å ikke se barna under trilletur. Tror alle skal ta det med ro og velge det de selv ønsker, men tenke seg om hvordan trilleturer man ønsker med barnet sitt...Men for et vanlig barn, uten noen form for forsinkelser eller problemer i utviklingen vil nok ikke det hindre normalutvikling...

Barnevernspedagog...

jeg forstår godt at folk ut fra forkjellige kunnskaper og viten velger forskjellige ting for sine barn, men jeg forstår ikke at noen kan vite, men likevel gå for nest best....

samme logikk gjør at jeg gir barnet mitt minimalt med sukker og mest mulig økologisk mat, men det er mitt valg : )

førskolepedagog med barn. (hvis det er viktig)

fremdeles:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...