Gå til innhold

Begynner å bli lei av amminga

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, merker at jeg har begynt å bli lei av amminga. Har vondt hver eneste gang i begge puppene når han dier pga utdrivningsrefleksen. I tillegg må jeg ut med puppen annenhver time på dagen. Heldigvis ikke om natta, der er det 5 timer i mellom.

På den andre siden så ser jeg hvor praktisk det er med amming. Slipper å styre med flasker, vanntemperatur og alt dette...

Noen som har noen oppmuntringsord til meg. Småen er jo bare 4 mnd (på torsdag..).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om ikke annet se på ammingen som en tidsbegrenset jobb som du skal igjennom, kjedelig eller ikke. Så lenge du har nok melk bør du jo prøve å full amme så lenge som mulig for barnet sin skyld, det er liksom det beste vi kan gjøre for ungen vår når de er små. Og sett i perspektiv så er ikke 6mnd - 1 år særlig lange av et barns liv.

Jeg har en voldsom babay som bare er 6 uker gammel, og jeg får ofte vondt, puppene er fremme stadig vekk, hver 1 - 2.5 time på dagen(oftere om kvelden) en gang om natten, da sover hun faktisk 5-8 timer, men jeg er oppe og pumper en gang. For meg er det ikke noe alternativ til å amme, har ammet de to foregående til de var året, og gitt dem grøt med mm frem til da.

Skrevet

sjekk tråden ang reynaulds fenomen.

Skrevet

Tusen tusen takk for tips om reynaulds fenomen!!! Da er altså ingenting galt med meg og jeg kan fortsette amminga. Skal prøve tipsene med en gang og håper det blir bedre. Men en ting jeg lurte på: det stod at en skal bruke ullinnlegg. Men jeg lekker så mye at hele innlegget blir gjennomvåt. Da blir det jo kaldt igjen... Skal jeg bruke ull utenpå ammeinnlegg. Av disse blir huden ikke fuktig..

Skrevet

jepp, ullinnlegg innerst mot puppen, og papirinnlegg ytterst mot lekkasje! det finnes også ullinnlegg av typen Ull-Rik (du får det på apoteket) der det er en liten lomme til å putte papirinnlegg i, så slipper du at de glipper.

lykke til! håper det hjelper!

Skrevet

Hei VinterSol

I en annen tråd anbefaler du å sove toppløs, bare en varm dyne. hvis jeg gjør det er jo hele dyna gjennomvåt... Skal jeg da pakke meg inn i et håndkle først eller sove med innlegg som vanlig?

Skrevet

hei!

sov med håndkle under deg! :)

det gjør jeg. bruker en del mykemiddel i håndklevasken da, sånn at det ikke er ekkelt å ligge på.

du kan også ha en klut som du tørker med når det lekker som verst. faktisk har problemet blitt mindre for meg nå, nå lekker jeg kun rundt ammetider.

IKKE bruk innlegg eller "pakk deg inn" om natta, det er dette med lufting og å bli tørr som er avgjørende her, skjønner du.

Jeg pleier å legge dyna som en "tunell" rundt meg, dvs at det er litt luft mellom meg og dyna, men det blir godt og varmt for det!

om du lekker så mye at du er redd det skal trekke gjennom håndkleet og ned i madrassen, så kjøper du bare sånn "tisselaken" i metervare på princess, feks.

det har du under lakenet, evnt under håndkleet:)

Skrevet

Da vet jeg nå hvordan jeg skal sove framover. Hmm, mannen min kommer til å bli glad for han er drittlei av mine (sine) innpakkede pupper :-) :-)

Tusen takk for alle tipsene du gav meg

Skrevet

Tenkte på Reynalds/vasospasmer i det jeg så innlegget ditt jeg også!

Vasospasmene kan vare nesten under hele ammingen, mens hvis du mener det er utdrivningsrefleksen, så kommer den vanligvis kort tid etter at du legger barnet til, og varer bare til det verste "trøkket" er over.

Reyanlds/vasospasmer kan være UTROLIG smertefullt, men det pleier å gå over altså.

Angående ullinnlegg, så kan det hjelpe, for å hele tiden holde brystet varmt, men smertene under ammingen ble ikke noe bedre for min del. En varmepose over brystet rett før amming lindret litt. Hvis du er redd for/i fare for å få soppinfeksjon, som også kan gjøre lidla vondt, så burde du ikke ha ullinnlegget helt innerst mot brystvorten. Fuktige ullinnlegg er et godt levested for bakterier. Ta feks et slitt laken og klipp i biter og legg rett inn mot puppen, og heller ullinnlegget utenpå der. Jeg måtte også alltid ha papir, ellers var ullinnlegget til å vri opp. Stabiliserer seg riktignok etter en stund, men tror det tok 4-5mnd her.

Skrevet

En annen ting: Hvorfor ullinnleggene innerst? Da blir de jo gjennombløte med en gang? Bruker Chicco innerst og ull ytterst jeg, og puppene er varme samtidig som innleggene ikke må vaskes hele tiden..

Skrevet

Jeg bruker også chicco innerst og ull utenpå... Skal ikke forandre på det selv om det ble anbefalt, men jeg lekker for mye til at jeg føler meg behagelig med ull innerst...

Smertene varer noen ganger bare halvparten av amminga, noen ganger hele amminga i begge puppene.

Har nå ammet i 4 måneder, så jeg håper det gir seg snart. Har kjøpt inn svart te i går og skal drikke litt i dag og framover. Jeg gir alt en sjanse :-)

Jeg bukker og takker alle damene som tok seg tid til å hjelpe meg!!!

Skrevet

ull innerst er fordi ull holder varmt selvom det er vått, men som sagt over her; er du i fare for eller har sopp, er det greit med papirinnlegg som kan byttes ut, selvfølgelig!

er spent på å høre hvordan det går med deg jeg, onam!

har du forsøkt magnesiumstilskudd?

jeg måtte ha magnesium i løpet av svangerskapet også, pga leggkramper, så jeg antar at jeg har et generelt underskudd av dette. iallefall hjelper det helt nydelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...