Gå til innhold

Hadde egentlig ikke fødselsangst men... Så utrolig ekkelt & vondt med GU...

Anbefalte innlegg

Har tatt det hele med stor ro, men på en ekstra kontroll på sykehuset i dag kjente legen på livmortappen, og fy søren så vondt det var. Jeg skrek til, og legen ble helt forferdet og spurte på en litt ufin måte om "hva i all verden som gjorde så vondt", men det greide jeg jo ikke svarte på der og da. Jeg er vant med at GU er veldig vondt, slik har det alltid vært (sex også det første minuttet), men denne gangen var det ekstremt. Jeg følte det hele også veldig "feil" ettersom jeg ikke satt i noen GU-stol, men lå på en benk.

Jeg har aldri vært utsatt for noe overgrep eller noe som skulle tilsi at jeg skulle ha noe anstrengt forhold til slikt. Eneste jeg kan tenke meg, hvis jeg virkelig graver i minner er at første kjæresten min skuffet meg veldig, han vekket de første ordentlige "slike" følelser hos meg, og alt var herlig, men etterhvert så røyket han seg bare stein og gadd aldri ha sex, så jeg gikk der og hadde lyst og følte meg DUM når jeg ble avvist. Det kan ha skapt noe ugreie hva angår sex, men jeg greier likevel ikke overføre det til at GU skal gjøre så inni hampen vondt.

Men jeg følte det altså skikkelig kjipt med GU i dag, og begynner jo da å tenke på at jeg kanskje kan reagere annerledes på nakenhet og fødsel enn jeg i utgangspunktet tror... Ser på temaside her at man kan be om å ikke bli undersøkt så masse, det er jo litt betryggende. Jeg føler i hvert fall for å ligge i en bøylestol dersom noen på liv og død må kjenne etter så mye oppi der, det føles veldig mye mer distansert og "proft" enn å bare ligge på en vanlig undersøkelsesbenk...

Jeg tror ikke jeg kommer til å fyke til fødeavdelingen ved første rie for å si det slik, her skal buksa beholdes på så lenge som mulig.

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men fikk nå satt ord på litt. Fint å høre om noen kjenner seg igjen. Jeg ble, etter i dag, rett og slett litt redd for å bli redd.. eller noe sånt. Å ikke greie å være rasjonell og forstå at ting er naturlig, og undersøkelser er til for å hjelpe. At hjernen skal greie å lage traumer ut av ting den egentlig ikke burde bry seg om... At det skal ha så mye å si om man sitter i en GU-stol eller ligger på en benk! Jeg føler det litt traumatisk allerede i dag, og det lover ikke bra...

Fortsetter under...

Uff, så trist at du hadde en slik opplevelse! Skjønner godt at du fikk deg deg en smell:( Synes det er litt snodig at du har så mye vondt der nede jeg da? Han hadde ingen forklaring på det?

Jeg ville snakket med sykehuset eller jm så fort du kan og høre hva de sier.

Det stemmer det at du kan øsnke å ikke bli sjekket så mye under fødsel. Og du trenger ikke å ligge naken hvis du ikke vil det..Men du måå si i fra på forhånd!! Min jordmor fortalte at hun hadde tatt i mot en baby mens moren enda hadde skjørtet på.. og det var helt greit!!

Snakk med noen som du stoler på, jm, samboeren din eller noen andre som skal være med på fødselen slik at de vet hva du vil og ikke vil.!

Men siden du har så vondt til og med når du skal ha sex så ville jeg sjekket bedre jeg, Vet at det er der problemet ligger men du kan få bedøvelse. For det høres jo ikke bra ut:(

Dette hjalp vel ikke akkurat men jeg håper du snakker med noen snart. Vil gjerne høre hvordan det går! Lykke til!

Sex er ikke vondt! Heller ikke det første minuttet, hvis man er opphisset og klar, dvs. hvis skjeden er fuktig og ikke tørr, så gjør det ikke vondt å ha samleie - syns i alle fall jeg. Men jeg var borti ei lærerinne en gang som påstod at samleie gjør vondt for kvinner, jeg ble skremt av det da, fordi den gangen var jeg uerfaren jomfru. Ho lærerinna sa at kvinner liker å ha samleie fordi kjønnsdriften får oss til ha lyst til det og like det, men fysisk gjør det veldig vondt. I dag syns jeg det var idiotisk sagt av henne. Om ho kanskje hadde smerter ved samleie, så behøvde ho jaggø meg ikke skremme en jenteunge med det.

• 2 uker senere...

Det er stor forskjell på kvinner og hva som er vondt ikke vondt.. jeg syns og sex er vondt først...

Herregud når jeg leser hva du skriver tenker jeg med grøss og gru på når de kjenner hvor stor åpning osv... fyyy det var jo dritondt!!

Nå vil jeg ikke føde lenger... wææ..

tror jeg holder meg hjemme så lenge som mulig...

noe gynekologiske undersøkelser sier jeg NEI til... av den enkle grunn at jeg skjønner ikke hva de skal kjenne etter, og for å være helt ærlig vet de det nok ikke selv heller!!

Innvendig UL er greit... og gynekolog er greit.. eller.. hmm..

Bruker å spørre om det er virkelig nødvendig..

men fastelegen kan ingenting om sånt! æsj altså.. 2 gangen man er gravid er man litt mer bevisst på hva som er nødvendig og IKKE!

• 2 uker senere...

Hei! Det høres rart ut at du skal ha så vondt av en GU. Men det kan jo hende du er ekstra følsom der nede, og jeg synes og selv at det kan gjøre vondt hvis sambo støter litt for hardt under samleie, da gjør det vondt i livmortappen.. og når man er gravid så er jo alt mer hovent der nede pga. mer blodgjennomstrømning, kanskje det gjør at det er mer følsomt? Jeg ville gitt klart uttrykk til jormor at du ønsker bedøvelse under fødselen, trenger jo ikke nødvendigvis være epidural, men lokalbedøvelse akkurat der nede.. Og så tror jeg også at når du ligger der og føder så er du litt i din egen verden og tenker ikke så mye på hvor mye klær en har på eller hvordan man ligger (det gjorde i alle fall ikke jeg). Det var faktisk jordmor som rettet på skjorta mi så ikke puppen lå og lyste.. hehe.. jeg merket det ikke.. Fokuser på pusten din, det hjalp meg.. inn gjennom nesa ut gjennom munnen.. og be om bedøvelse!

Ellers trenger man vanligvis ikke ta mer enn en undersøkelse i svangerskapet, og det er i begynnelsen når man tar celleprøve.. Og så må man jo sjekke åpningen når fødselen er på gang.. men da har jo livmortappen forhåpentligvis gradvis flatet seg ut og vil ikke være sååå vond lenger..

celleprøve???hva er hvorfor det??

Må helt ærlig si at alt av undersøkelser der nede syntes jeg er heelt for jævli!! takler det ikke..

når de sjekket meg under forje graviditet gjorde jordmoren det og da på en vanlig benk uten apparater..det går greit...men det er noe med den stolen..får helt hetta! så kommer den idioten med den metalltingen han har tenkt til å putte i meg og absolutt mååå prøve selv om at jeg sier jeg vil heller ha den av plast da den ikke gjør sååå vondt...

herregud..hadde helt glemt av alt dette...prøvene han tok...

er de nødvendige???

legen prøvde å roe meg ned å si at jeg måtte slappe av å puste rolig.det var helt normalt..

normalt my ass!

Jeg har ikke for vane å kle av meg nedentil og skreve for en 30 år eldre fyr som man har prata med i fem minutter for så å la han....

ble plutselig kvalm jeg nå....vil ikke dettan...

helvette!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...