Gå til innhold

Dårlig samvittighet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet dere, jeg har begynt å få så dårlig samvittighet fordi jeg sluttet å amme. Herregud, jeg sleit jo livet av meg, jeg gråt hele tiden. babyen la ikke på seg, hun nektet å suge... Dere vet historien, men nå er det akkurat som at jeg har glemt det og føler at jeg ga opp for lett!

Er det noen andre som tenker sånn? Mulig jeg bare er litt forskrudd altså...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også dårlig samvittighet for dette selv om jeg vet at det var det beste for meg, baby og familie generelt. Sitter bare så hardt i at jeg ville fullamme, og nå har det gått nesten 3 mnd siden jeg "ga opp". Jeg har også leitet etter grunner til at jeg kunne holdt ut og siden har jeg lest meg opp på amming så kanskje jeg kunne fått det til. Men der og da totalt utslitt og med lite melk og en gutt som ikke la på seg så var det jo ikke noen vei utenom. Når jeg ser på bilder av gutten uken før vi ga mme så ser jeg svaret. Får helt vondt inni meg, han er tynn som en spurveunge! Så egentlig burde jeg gitt meg før! Vet ikke om du har noen sånne bilder, kanskje mentalt? I såfall hjelper det for det viktigste er at gutten blir mett! Og ikke bare gråter og er slapp. Etter første mme flaske sov han godt og like etter begynte han å smile. Så det er jo egentlig svar nok.

Ikke gå og plag deg selv med dårlig samvittighet, du har gjort det du kunne og det viktigste er jo at babyen har det bra!

Skrevet

Du er nok ikke alene om å ha dårlig samvittighet og få "rare" tanker om at du ikke prøvde hardt nok... Jeg ga flaske og pumpet litt samtidig, og hver gang jeg satte meg ned for å pumpe og så at jeg jo hadde melk gjorde det vondt langt inni meg... Fikk nesten ikke ut noe melk og visste at lillegutt var SÅ mye gladere med flaske, men klarte ikke annet enn å tenke at jeg hadde gitt opp og at det ikke var rettferdig overfor lillegutt, osv, osv... Nå har jeg vært veldig heldig og få støtte hele veien for valgene som ble tatt. De gangene jeg har vært på helsestasjonen har helsesøster sagt at jeg absolutt ikke skal ha dårlig samvittighet og at lillegutt har det minst like bra med flaske:) Så fort jeg slutta å pumpe og pakket vekk pumpa forsvant også den dårlige samvittigheten:) Nå er min lille bare 6 uker, så det kan jo godt hende at jeg finner på å plage meg selv med dårlig samvittighet om 1 mnd eller 2, men jeg er ganske sikker på at det at jeg har fått støtte av alle rundt meg og av helsesøster har hjulpet til at min dårlige samvittighet slapp taket...

Så, jeg vil bare si at etter så mye slit over så lang tid som det du hadde (jeg "ga opp" etter bare 2 uker!!!) så har du absolutt ikke "gitt opp" for tidlig! Nå er det både en glad baby og en glad mamma:) (Så lenge mamma'n ikke plager seg selv med dårlig samvittighet iallfall;) )Dessuten skal man jo også nyte denne tida som er over før man vet ordet av det! Bli kjent med babyen og gi MASSE av seg selv. Nå som dere gir flaske kan du slappe av og slippe å styre med dette ammegreiene som ikke funket allikevel. I forhold til meg har du iallfall prøvd alt du kunne og mer til over veldig lang tid!

Skrevet

Oj, men det skal du da ikke ha! Du vet jo dette selv, men vi mødre er visst utstyrt med kronisk dårlig samvitighet, og spesielt i forhold til et så touchy subject som amming. Jeg har null dårlig samvittighet jeg. Kunne ikke ha gjort noe annerledes uansett; hun har aldri tatt puppen. Det var ikke mulig for henne, det kom ikke til å skje. Jeg har heller ikke dårlig samvittighet for at jeg ikke pumpet lengre enn 3 mnd, vi fikk det først bra sammen etter at jeg sluttet. Flaska med mme var det beste som kunne skje oss, og hun lyser opp når hun ser flaska og gleder seg masse til mat. Og da blir såklart mamma glad, da vet jeg at jeg har gjort noe riktig :-)

Skrevet

Tror det gjelder de fleste som har prøvd og ikke fått det til!

Jeg var så dum at jeg til og med prøvde igjen, etter å ha sluttet en god stund også. Og frustrasjonen kom rasende over meg igjen!

Men det er ingen grunn til å ha det, du gjør en fantastisk jobb!

Skrevet

Så bra at det er andre som føler det samme! Blir jo helt sliten av dette matgreiene! Lengter etter å slenge ut puppen og gi mat der og da, men det får bli i mitt neste liv. Da skal jeg få skikkelige ammepupper, nemlig! Og en baby som bare suger seg fast :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...