Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #1 Skrevet 9. september 2007 Jeg er gravid med tvillinger i uke 35+2. Tv1 ligger fortsatt i sete og legene i St Olav tror ikke han kommer til å snu seg. Jeg vil føde normalt pga har født 2 ganger før. Har ikke brukt epidural før med lurer på hvis man bør bruke det nå? Fortell erfaringer dere som har hatt setefødsel, og hvor lang tid tok fødselen? Startet fødselen av seg selv eller ble dere satt igang noen uker før?
Gjest Skrevet 9. september 2007 #2 Skrevet 9. september 2007 Hei. Jeg kan ikke snakke av erfaring, men jeg har lest litt i boken" Dobbelt opp", der anbefales det (en landets fremste eksperter har skrevet første del av boken) at en tar epidural uansett, for sykehuset holder seg til vanlige prosedyrer ved setefødsel. Det står og også at dersom tv II ligger i "uvanlig" leie og legen må "inn" og hjelpe barnet ut er epidural eller sm. stillende absolutt å anbefale. Boken syns jeg er veldig nyttig å lese. du kan jo låne den på biblioteket Dette må jo du uansett diskutere sammen med legen
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 Har heller ikke noe erfaring med dette. Men når jeg fødte fikk jeg beskjed om at det kunne være greit å ha det klart. Om det skulle trenges på slutten eller om det endte i ks. Ender det da i ks kan det jo hende du slipper narkose. Lykke til
toughany Skrevet 12. september 2007 #4 Skrevet 12. september 2007 Jeg fødte tvillinger i sete på Rikshospitalet 15. august. Jeg ble satt i gang pga høyt blodtrykk og størrelsesforskjell mellom guttene. Jeg ønsket meg epidural fordi jeg synes åpningsfasen er veldig vond (har en datter fra før). Epiduralen ble en del forsinket pga at anestesilegen ville ha en ekstra blodprøve. Fødselen gikk mye raskere enn sist, så jeg fikk til slutt spinalbedøvelse, siden jeg hadde fått full åpning mens jeg ventet. Spinalbedøvelse virker i løpet av 2-3 minutter, epidural trenger 20 minutter. Jeg hadde fine pressrier, og etter ti minutter med pressrier kom stumpen til tvilling 1. En overlege som var kommet gjorde den "magiske" setefødsel-manøvren, og så var tvilling 1 født. Etter det gav riene seg, så da tok de vannet til tvilling 2. Pulsen hans begynte å bli dårlig, så etter noen minutter tok overlegen tak i bena hans og dro ham ut. Det var vel to pressrier. Tvilling 2 var litt mer pjusk enn tvilling 1, og ble tatt med ut på et annet rom og gnidd og massert. Etter fem minutter var han tilbake og like kjekk som broren. Jeg mistet ca. 850 g blod, så jeg var litt svimmel noen dager, men jeg kom meg veldig fort. Prøver å spise litt jerntabletter innimellom, men jeg trengte ikke blodoverføring. Jeg tror ikke du trenger epidural på grunn av setefødselen, men kanskje på grunn av at du skal ha tvillinger. Tvillinger er jo stort sett mindre enn enlinger, så det burde ikke være noe problem når du har født to ganger før.
Rakri Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Jeg skal også føde på St.Olavs, og tvilling en ligger i sete. Jordmora mi sat at om han fortsatt gjør det ved fødselen, blir det ks. Vet ikke om dette er pga at jeg har ganske ille bekkenløsning (fødselen provoserer jo bekkenet ganske mye) eller om de ulike jordmødrene synes ulikt. Uansett kommer jeg til å velge epidural om det blir vanlig fødsel, også om nr en ligger i hode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå