Gå til innhold

De "nye" svangerskapskontrollene...


Trebarnsmamma30

Anbefalte innlegg

Er 11 uker på vei i dag, og var på den første legekontrollen tidligere denne uka. Fikk da vite at den neste kontrollen ikke er før ultralyd rundt uke 18..

 

Da jeg var gravid med førstemann for 2 år siden, var jeg hos jordmor imellom første kontroll og ultralyd, rundt uke 14-15. Fikk da høre hjertelyden, og det var jo ganske greit.

 

Håper bare jeg kjenner liv selv før ultralyd, ellers kommer jeg til å være nervevrak frem til da.. Eller at magen begynner å vokse snart:)

 

Hva synes dere andre om dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du skal da ha en kontroll til før ul da hmm det skal jo være hver 4uke i begynelsen så du rekker jo en kontroll til da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed da jeg var hos legen, fikk et ark med meg.. og det står i svangerskapsbøkene du får der også.

 

De nye kontrollene er slik:

 

Uke 8-12: lege

Uke 18: ultralyd

Uke 24: jordmor

Uke 28: lege

Uke 32: jordmor

Uke 36: lege

Uke 38: jordmor

Uke 40: lege

Event uke 41: lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

synes det er helt forferdelig.....er 5+1 i dag, sånn ca, kan fort være 7 uker og for alt i verden, men fikk ikke komme inn å bekrefte graviditeten engang.....fikk beskjed om å komme den 24. så her sitter jeg å venter da, heldigvis gått to uker siden jeg ble satt opp til time da, men blei ikke veldig imponert akkurat nei.

 

jobber på SUS da, så jeg skal gå å høre med noen om de kan kanskje hjelpe meg litt, hehe.

 

hvertfall helt latterlig med ul først i uke 18!!!! blei ganske sinna faktisk når jeg så det! vi som skal fortelle det i uke 12 tenkte vi, men føler meg ikke trygg før jeg har vært på ul da, så vet liksom ikke hva jeg skal gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det sant?

herre min da..skal man ikke få følelsen av at det virkelig er et liv der inne før i uke 18???

det er jo horribelt

 

det gikk på en måte ikke helt opp fpr meg før jeg fikk høre hjerte lyden hos jm...

 

å vente til uke 18?? nei det nekter jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg skal ta meg en tur til gynekologen min - han har nemlig ul aparat & sist jeg var gravid betalte jeg bare en egentandel på latterlige 35kr for ul av spiren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til kontroll hos privat spesialist. Er 9 uker nå, og har allerede vært på 1 kontroll med UL. Skal på neste i uke 11, med UL. Etter det er det jordmor i uke 14 og UL igjen i uke 18. Tror ikke min lege har fått med seg at det er nye regler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det selvfølgelig er greit å få bekreftet at det er liv der inne, synes jeg vi må prøve å huske på at det hele tiden er vanskelige prioriteringer som må gjøres i helsevesenet. Hvis alle gravide skulle få flere kontroller, får legen mindre tid til å hjelpe andre som kanskje kunne hatt mer nytte av en legetime. Det er nok ikke for å være kjipe mot oss friske gravide, men fordi det ikke er ubegrenset med ressurser i helsevesenet. Jeg for min del føler meg bare kjempeheldig som bor i Norge der gravide får så god oppfølging og alt er gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det kommer ei ordning slik som de har fått nå i Sverige - at gravide får komme til ultralyd i uke 12. Det er jammen bra - for det må koste samfunnet masse penger med at det skjer en del MA og avbrutte svangerskap pga kromonsfeil som ikke oppdages før ordinær ultralyd i uke 18- Mye sykefravær og helsekroner!

 

Pluss at det er bedre for kvinnen å få ultralyd tidligere, og mener også å huske at de i sverige har en ultralyd til!

 

Hilsen ei med en MA bak seg, og som heldigvis denne gangen får tidlig ultralyd gratis:) Skulle bare ønske flere fikk det!!

 

Synes også det er rart at første kontrollen er så seint - for det er i starten man ofte har masse spørsmål om både det ene og det andre...Ellers så synes jeg det er greit med antall kontroller som er idag, man får flere om behovet er der!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på første kontroll nå på onsdag, da var jeg 9+1.

Fikk beskjed om å bestille ny time om sånn ca 4 uker, at min neste kontroll da skulle være om 5 uker.

Pluss at han sa at jeg kunne ringe jordmor (helsestasjonen) innen den tid, og bestille meg en time der.

Så dette er visst forskjellig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg dro til legen dagen etter jeg hadde funnet det ut! da var jeg ca 5+3! jeg valgte det for jeg hadde så mange spørsmål ang ting og tang og visste med meg selv at jeg trengte det ellers hadde jeg blitt sprø!

 

etter det fikk jeg time to uker etter. bare sjekk for jeg var veldig sliten og svimmel.samt at jeg fikk beskjed om å gå til jordmor og bestille time der. fikk i uke 46. også fikk jeg UL i uke 45...

så uka etter det 8+5 var jeg på GU . etter det fikk jeg beskjed om å bare slappe av og nyte det!(jobber 50% nå:) så sant jeg ikke fikk vondt eller noe annet skjedde! men syns faktisk at førstegangs foreldre (og de andre egentlig) burde hatt mulighet til flere UL!! det gjør faktisk at en slapper av litt mer vil jeg tro!

 

termin 3april08:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man egentlig til legen å gjøre for å få "bekreftet" gaviditeten? De bruker de samme type testene som en får på apotek, så det ene er ikke sikrere enn det andre.

 

Så lenge det ikke har gått galt før så trenger jo man ingen flere UL'er enn den ene. Det er kun en man har hatt, den også rundt uke 18, selv med det gamle systemet med flere (unødvendige) kontroller.

 

Resten av verden har jo enda færre kontroller (land vi kan sammenligne oss med helsemessig), selv etter at vi har kuttet.

1 1/2 mnd mellom 1 og 2. kontroll er jo virkelig ikke allverden, selv om jeg også kommer til å savne den der hjertelyd-sjekken hos jordmor.

 

Vi må huske på at vi ikke er syke og at før så fødte kvinner på gata uten UL og det som er. Vi må ikke sy puter under armene våre: alt skal være så sikkert og det skal ikke være vondt: vil ha unger, men vil helst ha KS, I ALLEFALL epidural.

 

Vi må få tilliten tilbake til vår egen kropp, lytt til den!

 

Er det noe galt så får man jo ekstra timer hos lege/jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann

 

Var på kontroll nå i uke 8 og fikk da beskjed om at jeg skulle til kontroll igjen i uke12..og at jeg skulle gå en gang i mnd,slik var det med nummer 1 oxo..og jeg har vært normalt frisk til nå i dette svangerskapet og var det hele forrige...

 

Så aner ikke hvor dere får det at dere ikke har noen kontroll igjen før i uke 18,må vere en plass der de ikke har tid til pasientene sine d da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er 7+3 med nr 2, og jeg syns faktisk, så lenge sv.sk er normalt, at det er litt deilig å slippe alle disse kontrollene. Deilig å slippe å enten ta seg fri eller be om å få jobbe seint for å reise til lege/jordmor. Forr. gang ble jeg fulgt masse opp i starten (Ul) pga blødninger, men ettersom sv.sk skred fram, ble det fortsatt kontroll ca hver 4.uke. Jeg personlig kunne klart meg med færre da, og håper jeg ikke trenger stort fler enn de 7 som er nå. Men jeg skjønner jo de som er 1.gangs, husker også gleden og bekymringene ang spiren i magen.

 

Men er du spes urolig/bekymret så kan du jo få legen til å rekvirere deg til gynekolog for å få tatt en ul eller så kan legen, evt jordmor sjekke hjertelyden, så hører du jo selv om det er liv der inne eller ikke...

 

Selv skal jeg til 1.kontroll imorgen og gleder meg stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...