Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal snart gjennom mitt første IVF forsøk og lurer derfor på hvor tøft det er? blir dere mye sykmeldt? mange øg fæle symptomer? hvordan er det å sette disse sprøytene? er di ferdig blandet og settes 1 stk pr dag? i hvor mange dager? er det mye smerter og ubehag knyttet til IVF? hvor har dere tatt forsøkene? eg skal ta et på hausken og de evt neste forsøkene på sykehuset i haugesund.. eg har mange spørsmål, men håper noen gidder og forklare hvordan det er å gå gjennom slike forsøk, og hva det er eg bør være obs på...

takker for all hjelp!

Veldig spent jente

Fortsetter under...

Det med hvor tøft det er, er det bare psyken din som kan avgjøre.

Jeg har hatt noen forsøk nå, og det værste er all venting. Først er det venting på å komme igang, så er det nedreguleringen som tar ca 14 dager, så er det modning av egg, som og tar ca 14 dager. Her skal vi inn til canning flere ganger få å følge med på slimhinde og utvikling av eggfollikler. Noen blir overstimulert, det gjør vondt, har jeg lest, mens andre blir avbrutt pga for tynn slimhinde eller for få eggfollikler.

Når man endelig når til dagen hvor egg skal tas ut skal du har fri fra jobb. Mange blir proppet full med smertestillende, jeg får akupunktur og 2 panodil. Det er veldig forskjellig hvor mye smerte vi tåler. Etter dette skal du hjem og slappe av. Anbefaler noen gode filmer og kanskje en god bok. Du blir øm i magen, og kommer til å være det noen dager. Jeg har alltid gått på jobb dagen etter, jeg har et jobb hvor jeg står og går hele tiden).

Nå kommer og et par dager med store forventninger, blir eggene befruktet?? Hvis det er egg som er befruktet får du det inn 2 dager etter uttak (oftest). Nå starrter suginga. 14 laaaaaaaaaange dager med symptom jagt - og ja, du får alle symptomer!

Mange begynner å teste på dag 10, men kan du vente litt til, blir testen bare mer "riktig".

Hvis teste er positiv er det stor jubel! Men så skal man jo vente på første UL...

Er testen negativ kommer du langt ned i kjellern. Det er her du finner ut hvor tøfft dette egentil er...

Ønsker deg masse lykke til :o)

klemmer fra

tusen takk for en kjempe fin forklaring.. så kjekt at folk gidder å forklare hvordan de opplever prøverør da det er svært forskjellig fra person til person... det er veldig mange tanker som kommer til oss som er i startfasen.. masse vi lurer på... kan eg spørre hvor mange forsøk du har hatt og evt om noen var vellykket? det er synd det skal være så vanskelig å få barn, det burde vært mulig for alle... det tar virkelig på å vite at vi skal gjennom SÅ mye som kanskje andre slipper.. men men.. sånn er livet.. vi må bare stå på! :-)

Det er ganske tøft psykisk, vil jeg si. Fysisk er det ikke så ille som jeg hadde ventet (fikk minimalt med bivirkninger, så jeg var heldig. Noen merkelige hetetokter uti sprayperioden var vel alt. Uttaket er vel det de fleste gruer mest for, men husk at det er unnagjort på ca 15 minutter, og du får smertestillende).

Det er all tenkinga som er mest slitsom... Underveis skal man huske å ta medisiner til riktig tid, de skal tas på riktig måte osv, og når man er velberget gjennom uttak og innsetting, begynner de to ukene med virkelig langsom venting og spenning.

Du får helt sikkert mange tanker om at du har gjort noe feil, eller blir usikker på om du gjør det helt riktig (jeg fikk mange sprø ideer, i alle fall, og grublet av og til for mye!), men husk at det skal UTROLIG mye til for at du gjør noe som innvirker negativt på behandlingen.

Jeg ruger nå, og hadde nok blitt gal om jeg ikke hadde gått på jobb i denne ventetida! Jobben min er ganske krevende, men det er deilig å ha noe annet å tenke på enn om dette går bra eller ikke, greit å ha noe annet å gjøre enn å gå hjemme - men dette gjelder for meg, altså. Du må selv føle på hvordan formen er og hva som passer best for deg underveis! Vi er så forskjellige og takler ting ulikt, så i denne prosessen er det uhyre viktig å stole på deg selv og signalene kropp og sjel gir deg.

Lykke til!

Annonse

Hei på deg.

Jeg er "på ditt nivå"... Fersk og grønn og alt det der. Akkurat startet på første forsøk. På spray nå.

Har bestemt meg for å ta det som det kommer dette første forsøket. Nå er alt nytt og det er mye å finne ut av - både med medisiner og med kroppen. Ikke ha for store forventninger med en gang. De kommer nok mer etterhvert.

Andres psyke og andres forventinger er ikke dine. Ikke la de påvirke deg - annet enn positivt isåfall :-)

Lykke til med en spennende tid fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...