Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #1 Del Skrevet 9. september 2007 Hei, innlegget ditt var lagt inn som svar på et annet, la det opp her så flere får sett det. Hei! Jeg er 39, fyller 40 før termin. Dette er vårt første etterlengtede barn. Har nettopp vært gjennom duo-test og er nå både redd og bekymret. Da vi var til ultralyden var nakkefolden helt normal og regnet sannsynligheten til 1:625 (eller noe rundt der). Men de måtte få analysert blodprøven en gang til fordi når legen målte lårbenet, lengde fra rumpa til hodet og en tredje ting (husker ikke om det var hodet?? ) fikk han et avvik på 5 dager på fosterets alder. Han sa ellers ingenting om noe unormalt. Så kom brevet i posten hvor det, basert på ny analyse av blodprøven, korrigert risiko til 1:190, hvilket betyr at jeg har fått tilbud om fostervannsprøve. Kan tro jeg tenker dag og natt. Må innrømme at jeg har grått noen tårer de siste dagene. Har ringt sykehuset i dag og snakket med legen der vi fikk veiledning og fikk svar på noe av det jeg lurer på. Det var ikke noe feil på fosteret selv om det var avvik i alder - det var bare for at de kunne få bestemt alderen. Men jeg må ringe å snakke med en annen lege i morgen for å høre hva de fant i blodprøven siden tallet ble justert betraktelig. Tenker selvfølgelig på trisomi 13 og 21..... Vet ikke om det er noen andre som har vært i samme situasjon? Hva gjorde/gjør dere? Har jeg noen grunn til bekymring? Godt å få lettet noen tanker fra en bekymret gravid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10326300-bekymret-gravid-39-%C3%A5r-tilbud-om-fostervannspr%C3%B8ve-etter-duotest-dytter-innlegget-ditt-opp-hit/
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #2 Del Skrevet 9. september 2007 Hei, jeg hadde også avvik i alder ( ca én uke) i forhold til termin, da jeg tok duotesten. Jeg skjønner ikke helt hva du mener - er dette aldersavviket i seg selv en forhøyet risiko? Eller er det slik at aldersavviket førte til at testen ble gjennomført for tidlig/ for sent i sv. skapet? Uansett - jeg skjønner godt at du er bekymret. Det skumle for deg er vel at fostervannsprøven er risikabel også. Jeg føler veldig med deg - men tenker at resultatet ditt er bedre enn det var i utgangspunktet, basert på kun alder. Det er jo positivt. Hva ville jeg gjort selv? Har nettopp vært gjennom duotest, så har jo kjent på alt dette her. Resultatene var gode, men jeg hadde helt klart valgt fostervannsprøve hvis jeg ble tilbudt/ anbefalt det etter duotest. Men det er jo også sett i lyset av at jeg ble gravid veldig fort, og at jeg ikke er bekymret for å måtte prøve lenge for å oppnå ny graviditet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10326300-bekymret-gravid-39-%C3%A5r-tilbud-om-fostervannspr%C3%B8ve-etter-duotest-dytter-innlegget-ditt-opp-hit/#findComment-10326342
november68 Skrevet 9. september 2007 #3 Del Skrevet 9. september 2007 Hei ! Jeg vet ikke helt om jeg kan berolige deg. Var til ultralyd og duotest i midten av april. På ultralyd fant jordmor 2 hoppende individer, som ikke hadde tegn til noen kromosomfeil. At termin justeres frem etter ultralyd er heller vanlig enn uvanlig ( jeg har 2 barn fra før) Etter vel en uke ringte de fra avdeling for med genetikk og sa at blodprøven ikke kunne brukes pga tvillingsvangerskap. Siden ultralyd var grei, tenkte vi at det fikk holde ( jeg er ett åt yngre enn deg) og sjansen for kromosomfeil var ikke vesentlig høyere enn 2 år tidligere da jeg fødte en frisk gutt. Nå går jeg å venter på at barna skal bli født. Vi satser på at de er fine og friske. Du skal jo ialle tilfelle snakke med lege ( genetisk veileder ?) Lykke til med alt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10326300-bekymret-gravid-39-%C3%A5r-tilbud-om-fostervannspr%C3%B8ve-etter-duotest-dytter-innlegget-ditt-opp-hit/#findComment-10326515
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #4 Del Skrevet 9. september 2007 Da jeg tok duotesten fikk jeg samme tall og korrigering som deg. Jeg var da 42 år. Min mann og jeg la vekt på den normale organstatusen til barnet, for risikovurderingen er bare ett tall, og uansett så vil alderen slå mye ut jo eldre man blir. Jeg fødte en frisk sønn i sommer. De venninnene mine med liknende alder og risikovurdering har også født friske barn. Men en annen jeg kjenner hadde "god" risikovurdering, 38 år gammel, men på ultralyd fant de 4 mm nakkefold. Gjentatte ultralyder viste at det også forelå hjertefeil hos fosteret. Etter ultralydundersøkelser på Rikshospitalet, på Ullevål sykehus og på St. Olav, tok de den tunge avgjørelsen om å velge barnet bort, i uke 15. Hvis du har vært hos en sertifisert spesialist på tidlig ultralyd (det finnes bare noen få sertifiserte i Norge), så er det mye de kan se allerede i uke 12 til 14. Bl.a. om fosteret har aktiv fosterbevegelse, at de kan strekke ut fingrene (utelukker trisomi 18) osv. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10326300-bekymret-gravid-39-%C3%A5r-tilbud-om-fostervannspr%C3%B8ve-etter-duotest-dytter-innlegget-ditt-opp-hit/#findComment-10327935
Anonym bruker Skrevet 10. september 2007 #5 Del Skrevet 10. september 2007 Hei! Takk til deg som flyttet innlegget. Og takk for svar. Vi har i dag vært til samtale hos en lege der jeg tok UL til duo-testen og fikk vel for såvidt svar på noen spørsmål, men da dette baserer seg kun på tabeller og tall var det ikke alt man kunne gi konkret svar på. Men hun sa også at i forholdt til risiko basert på alder ( 1:97) er den totale risikoen betraktelig redusert, så jeg prøver å tenke på det også. Tenker fremdeles masse, men vet ikke om jeg tør ta sjansen på fostervannsprøve. Vi har nemlig vært gjennom IVF etter lenge å ha prøvd å blir gravide på egenhånd. Tok også en UL i dag, og hun sa alle proposjoner så helt fint ut - så også utstrakte fingre. Har enda noen dager å tenke før vi må bestemme oss. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10326300-bekymret-gravid-39-%C3%A5r-tilbud-om-fostervannspr%C3%B8ve-etter-duotest-dytter-innlegget-ditt-opp-hit/#findComment-10341945
Gjest Skrevet 11. september 2007 #6 Del Skrevet 11. september 2007 Så fint dere fikk litt mer informasjon og også oppløftende at det så fint ut på ultralyd. Bra tegn med utstrakte fingre. Det er jo ikke lett for legene å gi oss klare svar - duotesten gir jo ikke 100% sikkert svar uansett hvilken risikoprosent man får. Jeg har tidligere fått et barn med Trisomi 18 som døde under svangerskapet. Den gang tok jeg ingen tester under svangerskapet. I det nye svangerskapet som jeg er i når - fikk vi tilbud om morkakeprøve, fostervannsprøve og/eller duotest. Vi valgte duotest. Fikk lavere risiko enn deg, men det er selvsagt ingen garanti. Valgte å ikke ta fostervannsprøve. Fikk en ekstra ultralyd også i uke 15 og da så alt veldig fint ut og vi forsonet oss med det - selv om det selvsagt er ting man kan overse på en ultralyd. Men kanskje det kan være en alternativ for dere? Avvente beslutningen om fostervannsprøve til dere har fått en ekstra ultralyd tidlig i uke 15-hvis det er mulig? Jeg mener at fostervannsprøven tas ca uke 15. Dette med fostervannsprøve er et veldig personlig og vanskelig valg og jeg håper ikke jeg med dette har forvirret deg ytterligere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10326300-bekymret-gravid-39-%C3%A5r-tilbud-om-fostervannspr%C3%B8ve-etter-duotest-dytter-innlegget-ditt-opp-hit/#findComment-10346732
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå