Gå til innhold

Fysisk og psykisk stresset jobb med tunge løft i rugetiden

Anbefalte innlegg

Hvordan er det?? Høres vel ikke spesielt lurt ut, vel?? Siden donasjonen ble forskjøvet fra tiden vi først hadde fått beskjed om, så har jeg kun to uker igjen av ferien min. Deler av den første uka går med i Finland, og jeg har regnet meg til at jeg da må begynne på jobb på rugedag 11 eller 12. Hva gjør dere?? Jobb eller sykemelding??

Fortsetter under...

Jeg har ikke sykemeldt meg, men tatt det med ro de aller første dagene etter innsetting. På rugedag 11 har jeg følt meg helt fin igjen og har ikke hatt noe problem med å være i jobb. (Nå har jeg heller ikke lykkes da...)

Uansett hvilke svar du får her inne så, så er det du som vet hva din jobb innebærer og det er bare du som kjenner kroppen din. Om det føles feil å jobbe, så bør du sykemelde deg. Du må iallefall ikke føle at det er noen skam å prioritere annerledes noen dager.

Hvilken dato skal du til Finnland? Det er spennende å følge med deg, og jeg krysser alt jeg har for at det skal klaffe på første forsøk.

Ha en fin søndag!

Tusen takk:o)

Du har helt rett. Det er bare jeg som vet hva jobben min innebærer. Jeg er bare så redd for at dersom jeg ikke lykkes, og jeg har gått på jobb, så vil jeg få så dårlig samvittighet...Tro at det er min egen feil, liksom...., men på rugedag 11 -12 så skal jo et egg uansett ha festet seg, så det går vel bra om jeg prøver og ta det LITT rolig (så mye som det går an)..

Planlagt egguthenting fra donor er 15. eller 16.okt. Innsetting to dager etterpå, så det nærmer seg det nærmer seg:o))

Fortsatt lykke til som ruger:o)) Håper du får fortsette og være rugekasse i mange mnd. fremover:o)

Ha en fin søndag du også!!

Hei Frøya:O)

Vi svare deg ut i fra min erfaring i fra det forrige forsøket mitt..

Jeg jobbet...også natteskift...hele rugeperioden...Har klandret meg selv hvor dette hver eneste dag siden...

Ingen ting tilsier jo at det kunne endt anderledes om jeg ikke jobbet,men tanken blir jeg ikke kvitt!

Klem fra

Hei Vilsågjerne:o)

Det er AKKURAT sånn jeg også vil føle det om vi ikke skulle lykkes..... Med tanke på hva vi utsetter oss for, psykisk, fysisk, hvor mye penger vi bruker osv osv for og få det etterlengta lille barnet, så skulle det vel bare mangle at vi ikke legger forholdene ordentlig til rette for at det skal gå bra???

Huff, jeg er så usikker....Vil liksom ikke være overhysterisk heller, og det er jo snakk om og starte på jobb rugedag 11 eller 12, men.....

Jaja, får tenke litt på den der. Kanskje kan jeg få tilrettelagt arbeidet litt, og ikke gå så mye ute i pleien, men heller ha visitten og slikt. Det er ikke så fysisk stressende, mest psykisk dersom det er en travel dag. Kanskje har jeg bare godt av og komme meg på jobb om jeg får det litt tilrettelagt...Få litt andre ting og tenke på:o)

Takk for at du delte din erfaring med meg:o) Hvordan går det med deg?? Går det bra med sprayingen??

Klem

Går fint med spray :o)

Gleder meg til å begynne å stikke...

Kan ikke gå fort nok nå...

Om du får til rette lagt arbeidet ,kan det kanskje gå fint å jobbe.

Sikkert lurt å ta det som det kommer.Se hva du føler for når dagen er der!Jeg hadde mitt vanlige arbeid,som er fysisk krevende med tunge løft og mere til...

Blir spennende å følge deg nå Frøya!

Klem

Annonse

Var det ikke 19. du skulle begynne og stikke eller husker jeg feil nå?? Det er ikke lenge igjen!!!! Sååå spennende!!

Jeg skal sette den første og eneste sprøyta i morgen, spise 4 tabletter Trisekvens til, og etter det så satser vi på at TR melder sin ankomst:o)

Begynner på jobb nå på tirsdag etter ferien, og om en uke starter vi med og pusse opp badet. Dette skulle fagfolket bruke en uke på. Etter det er det rett på ultralyd og oppstart med Progynova for og bygge opp slimhinnen, så her nærmer det seg med stormskritt. Har nok og fylle dagene med heldigvis!!!

Sitter her med en boblende god følelse i magen (den har jeg hatt lenge nå), så den dagen jeg sitter der med en negativ test (om det skjer....), så lander jeg nok med dunder og brak, vil jeg tro.

Nå går jeg rundt med et smil om munnen og legger planer for den ferieuken som jeg tar den første uken etter innsetting. Fotpleie, ansiktspleie (har ett par gavekort som må brukes opp. Passer heeeelt perfekt:o))) Har også spart den andre boken til Stieg Larsson til rugetiden:o) Den er stor og god, så den burde vare hele perioden. Kanskje en kafètur med en venninne eller to. Her skal det ruges for alle penga:o) Bare avslappende sysler. Greit og kunne gjøre akkurat det man liker, og føler for der og da:o)

Har jo selvfølgelig fått med meg rådene om babyklister og varmeflaske, så det må vel også prøves:o)

Når det gjelder jobben så må jeg vel bare ta det som det kommer. Kanskje jeg virkelig føler for og gå på jobb og føle meg litt nyttig!!

Har heldigvis noen fantastiske arbeidsgivere som er informert om hva vi skal gjennom. De er superengasjerte i dette, så tror nok at jeg blir tatt vare på etter beste evne:o)

Klem

Det stemmer at det er den 19...

Bare litt over en uke til nå :o)

Skjer mye hos deg også nå ser jeg.Blir virkelig spennende å følge deg.

Jeg håper og tror du skal surfe på den blå ed bølgen i fra Fub.:o).

Ser ut som du har mange og gode planer for tiden med forsøk.Både angående bøker og egenpleie.Er nok lurt å prøve å få fokus vekk litt,og bruke tid og energi på å kose seg og stelle godt med seg selv:O)

Du er heldig med at din arbeidsgiver er støttende,da blir det lettere å ta det som det kommer...Nå husker jeg ikke hvilken uke det var du skulle til Finland...?(Er litt surrete av og til)

Klem

Det er da ikke bare bare og huske når vi skal i aksjon:o) Vi er jo så mange her inne. Jeg skal i aksjon i uke 42 forhåpentligvis. Foreløpig er uttak planlagt til 15. eller 16. oktober. Ikke så ille lenge til det:o)

Har du/dere fortalt arbeidsgiver, venner og familie at dere skal ha IVF??

I tillegg til at jeg har sagt i fra på jobben vet mamma og to av mine nærmeste venninner det:o) Godt og ha noen og støtte seg til når det stormer som verst, og noen og dele spenningen og forventningen med i tillegg til dere her inne:o)

Jeg har valgt å ikke fortelle på jobb,¨

da situasjonen er slik at det vil bli brukt i mot meg og mine evt.muligheter videre.Derfor er jeg stilletidende om dette,men har en god kollega,som også er min beste venninne,som trikser og mikser vakter med meg..Som hun sier...Det hjelper jo henne også,slik at hun får mere sammenhengende fri til barna sine :o).Er veldig glad jeg har henne...Ikke mange utenom som vet,annet enn dere her inne da...

Uke 42 ja...Da er du rett bak meg Frøya !

Dette er en høst vi skal gjøre mye ut av !

Gled deg foresten til Stig Larson boka,jeg har lenge ventet på den siste

som kommer i november !

Klem

Så flott at du har henne:o)))

Jeg kommer halsende rett bak deg, ja:o) Tenk så gøy og kunne fulgt hverandre videre i et svangerskap!!

Jeg gleder meg som en unge til boka. Slukte den første, og du kan tro jeg har lengtet etter og begynne på den andre. Nå er jeg glad jeg har klart og vente:o) For nå er det ikke så lenge igjen:o))) Da blir det mange kvelder med tente stearinlys, Stieg Larsson, et pledd på sofaen og en kopp te eller kakao:o)

Boka som kommer i november har jeg allerede forhåndsbestilt fra bokklubben. Virkelig synd det er den siste :(

Nå er det ikke lenge igjen til jeg skal sette sprøyten.... Huff, jeg gruer meg litt, det må jeg si. Redd jeg skal gjøre noe feil...Hihi:o)) Og jeg skal liksom være sykepleier med snart 10 års erfaring hvor jeg stikker folk hver vakt!!! Haha:o))) Satser på at det går fint. Går vel ikke an og gjøre så mye feil:o)

Dere setter vel ferdigblanda sprøyter, regner jeg med?? Dette er ei som skal blandes til. Har en ampulle med væske, og en med pulver.

Ha en fortsatt fin kveld, "Vilsågjerne", og en god natt!

Klem

Hei på deg Frøya:O)

Du klarer nok å stikke den sprøyten...

Jeg har kun mikset el sprøyten tidligere,og brukt ferdig fylte penner.

Men denne gangen skal jeg mikse sjøl...:o)

Jeg har også bestilt den siste boka til SL på bokklubben.

Blir en høydare når den kommer!

Fortsatt fin kveld til deg og!

Klem fra

hei.

Leser at noen av dere klandrer dere selv for at dere jobbet i rugetiden. For å si en ting:Å man jobber har ingenting å si for om du blir gravid eller ei! Tenk på alle som jobber som blir gravide.....

Jeg selv tok og ivf og jobbet turnus med nattvakter i helsesektor og med pleie og høy aktivitet. Ble gravid jeg. Samme med ei arb. kollega av meg...vi ruget samtidig. Så ingen problem i forhold til det å bli gravide iallefall. Det at noen sykemelder seg er mer av psykiske karakter. For min del gikk ruge tiden veldig fort når jeg jobba og tengte ikke så mye over rugingen.

Lykke til.

"22 uker på vei"

Annonse

Heisan:o)

Flott og høre dine erfaringer også:o) Tusen takk for det og for lykkeønskningen:o) Det er vel slik det er; er det meningen at man bli gravid, så blir man det enten man jobber eller ikke. Kan godt tenke meg at tiden går fortere når man jobber, ja. Kan fort bli lange og kjedelige dager hjemme.

Jeg får bare ta det som det kommer. Kanskje er jeg veeeeeeldig klar for og komme meg på jobb igjen etter en uke hjemme som rugekasse:o))

Det å klandre seg i forhold til jobb kommer vel litt an på hvilken jobb man har.Jeg tror med min jobb med tunge løft,og forøvrig lange natteskift den gangen,at det ikke var noen pluss for min ruging.

Men dette tror jeg også er noe man selv må vurdere.Jeg vurderte det dit den gangen at jeg jobber, og jeg gjør det ikke igjen.Nå velger jeg heller å jobbe hardt og dobbelt i forkant,slik at jeg har opparbeidet meg fri og avspasering.Jeg mener ikke at man skal ligge stille hjemme,og unngå all mulig aktivitet,men selv få sette sine grenser for hva en vil utsette seg for.Jeg satser på en hyggelig rugetid med aktiviteter etter mine ønsker :o).Det å selv få være sikker på at man har gjort alt riktig,er en del av det hele det også !

Klem fra

Hei på dere ;

Håper dere finner en løsning i forhold til jobb. Det er vel ingen tvil om at jobbsituasjon allerede er en stressfaktor oppi det hele for dere. Vilsågjerne - så bra du har kunnet opparbeide deg noe fri fremover.

Selv er jeg heldig, selv om vi ikke er ferdige med lønnsoppgjøret for 2007 ennå :-) Får se hvor heldig jeg er da....

Men har idag et støtteapparat på jobb som ber meg satse på det som er viktig NÅ - bedre å satse på en ting av gangen enn at begge skal gå på halvt hold og resultere i skuffelser og ikke minst bebreidelser senere om at kanskje jobben ødela muligheten osv. Reiser mye i jobben så tanken har streifet meg før - har muligens hatt to tidliger SA - og det i den mest hektiske perioden på jobb. Var innom tanker på at det sikkert var pga stress og jobb men det blir jo bare spekulasjoner.

Nå jobber jeg som normalt og ekstra når jeg må (og orker...) men kommer ikke til å nøle med å be om sykmelding dersom det blir i overkant jobbmessig. Bedre å gi seg selv ro før noe skjed enn å angre når noe gikk galt.

Og husk : arbeidsgiver har ikke krav på å få vite HVA som feiler deg.

Det holder at lege bekrefter at du er ikke er istand til å gå på jobb.

Ihvertfall den første perioden. Hva gjelder tilrettelegging mm stiller det seg noe annerledes.

Lykke til. Drit i jobben nå - dette er viktigere.

Klemmer fra meg.

Hei Christin:o)

En ting er sikkert; jeg har ikke lyst til og gjøre noe som jeg angrer på etterpå. Følelsen av og ikke ha gjort alt jeg har kunnet i rugetiden vil jeg absolutt ikke sitte med etterpå dersom vi ikke skulle lykkes i første runde. Hvis jeg føler det er riktig for meg om be om sykemelding, så vil jeg gjøre det. Nå er jeg jo så heldig og ha noen fantastiske arbeidsgivere som sikkert vil gjøre det de kan for og legge ting til rette, så jeg må vel nesten bare ta det som det kommer.

Kjempeheldig er du også som har et støtteapparat på jobb som ber deg satse på det som er viktig NÅ. Det er jo så sant så sant!!

Takk for at du fortalte med din erfaring:o) Setter stor pris på det:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...