Gå til innhold

Inspirasjon for valg av navn

Anbefalte innlegg

Hva folk går ut i fra når de skal velge:

1. Folk på landet velger gamle navn fra slekta

2. Semi akademikere og litteratur elskere velger norrøne navn

3. Noen skal ha anglo navn uten æ ø å for å få en fornuftig email adresse og barnets navn skal fungere i utlandet.

4. Drømmere/new age og alternativ livsstils folk velger navn fra eventyr. Alva, My osv.

5. Navn oppkalling etter sladderbladers informasjon om filmstjerne og celebriteters unger. Apple, Brooklyn... ennå ikke så utbredt i Norge, men vil nok gjelde mer i 2009 tror jeg.

Er det flere kategorier?

Da jeg fikk min første i 2004 var de fleste på (nr 2) norrøn opplegget. Nå synes jeg nr 3 ser ut til å gjelde. Her er topp 20 listen fra England 2007. Mrk. Emma er ikke med lenger. Er oppbrukt.

1 Abigail

2 Ella

3 Chloe

4 Mia

5 Amber

6 Tegan

7 Emily

8 Jessica

9 Amy

10 Amelia

11 Holly

12 Daisy

13 Alana

14 Zoë

15 Grace

16 Freya

17 Abi

18 Jasmine

19 Alicia

20 Callie

1 Ethan

2 Dylan

3 Aaron

4 Joshua

5 Callum

6 Adam

7 Connor

8 Finlay

9 Benjamin

10 Aidan

11 Jacob

12 Alexander

13 Charlie

14 Ben

15 Bailey

16 Reece

17 Cameron

18 Aidan

19 Evan

20 Daniel

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10325002-inspirasjon-for-valg-av-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du ville si i det innlegget. De kategoriene, har du funnet på dem selv? Ønsker du å diskutere hvorvidt de er reelle, eller?

Jeg bor i byen og gamle slektsnavn var en viktig del av beslutningsgrunnlaget vårt. Vet ikke helt hva "semi akademikere" er, jeg har lang universitetsutdanning m/hovedfag og elsker ulike typer litteratur, men hater norrøne navn. Jeg synes også det er greit å unngå navn som ikke fungerer utenfor Norges grenser, fordi samfunnet er blitt veldig internasjonalt (og selv har jeg et navn som er vanskelig å uttale utenfor Norden).

Jeg/vi har valgt et pent navn for våre barn som man finner på ti-på-topp-lista nasjonalt, men som er uvanlige her jeg bor. Begge er oppkalling etter en avdøde slektninger og kan uttales/skrives i "hele" verden. Hvilken kategori tilhører vi , da?

Enig mht punktene dine...vi er nå i drømmerenes år...mange Alva,Luna etc der ute pr nå!

Hva tenkte du ang den engelske topp 20?

Mange fine navn der,med de ferreste kan man si pent på norsk...

Ps,Aidan ligger både på 10. og 18. plass..hmmmmm

De kategoriene dine er vel selvlagde, eller? Jeg kan ikke se at de stemmer på verken meg selv eller folk jeg kjenner.

Jeg har lest et sted om en inndeling i hvordan man velger navn. Den gikk ut på at unge og/eller lavt utdannede hadde større tendens til å velge poppisnavn enn eldre og/eller høyt undannede. Tror teorien gikk ut på at eldre og høyt utdannede i større grad er vant til å stole på egen dømmekraft, og i mindre grad bryr seg om hva personer utenfor nærmeste familie tenker om navnevalget.

Det var også en inndeling som gikk ut på at folk i urbane strøk hadde større tendens til å velge uvanlige/internasjonale navn enn personer fra bygda. Den teorien bygde vel på at personer i urbane strøk er under større påvirkning fra andre kulturer, gjerne har en mer internasjonal vennekrets, reiser mer osv.

Det kunne vært spennende om SSB gjennomførte en undersøkelse om hvilke type navn som står sterkt i ulike segmenter, men de har kanskje mer samfunnsnyttige ting å bruke tiden sin på :-)

Annonse

Hehe, da er all samfunnsforskning i Norge nedlatende!

Du har rett når det gjelder at vi ikke kan vite hvordan et enkeltmenneske tenker, men det er ingen tvil om at alder, utdannelse, bosted osv påvirker valgene vi tar. Man kan altså si at en gruppe mennesker f.eks med høy utdannelse i større eller mindre grad vil foreta et bestemt valg i forhold til en gruppe med mennesker med lav utdannelse. F.eks. har forskning bevist at personer med lav utdannelse foretrekker å lese VG, mens de med høy utdannelse foretrekker Dagbladet (om de må velge mellom de to avisene). Det betyr jo ikke at det ikke finnes personer med høy utdannelse som foretrekker VG, men at de fleste i gruppen "høy utdannelse" vil foretrekke Dagbladet.

Jeg synes det kunne vært spennende å se om navnevalget vårt også påvirkes av forhold som utdannelse, bosted, alder osv. Og det er ikke noe nedlatende i å være interessert i statistikk!

Jeg støtter meg til anonym her. Jeg er straks ferdig med hovedfaget og har til sammen 6,5 års utdannelse p.d.d. - bl.a. innen literaturvitenskap. Jeg liker ikke norrøne navn spesielt og ville aldri valgt navn som Loke, Trym og Balder f.eks. Ville valgt ut i fra samme kriterier som Anonym, bortsett fra at jeg ville unngått topp 10 lista!

Hei!

Veldig interessant lesing- og slett ikke nedlatende å konstatere at alder , utdanning osv. påvirker de valgene vi tar. Statistikk og tolkning av denne er gøy!

Jeg er akademiker og elsker norrøne navn...og passer sånn sett helt inn i en av gruppene, men jeg lurer på om jeg også blir påvirket den andre veien? Altså: Via statistikken vet jeg at akademikere bruker norrøne navn, så "da må jeg også gjøre det". Videre leser jeg i statistikken at unge mødre/lavt utdannede bruker poppis-navn, og som akademiker ønsker jeg ikke å bli assosiert med den gruppen- og unngår derfor disse navnene. Kan det være noe i det, tro?

Dette var bare et skeivt blikk på meg selv, ikke meningen å "disse" noen.

Helt enig i det du skriver, HI, ville bare ha inn refleksjonen over også.

Spør du meg?

Navnestatistikken på ssb.no har mye snacks. Ellers er min hovedkilde navneforsker Jørgen Ouren. Jeg er interessert i navn og leser alle intervjuer med ham (alle som jeg kommer over). Han sa at han hadde skrevet en artikkel om utdanning og navnevalg, men han ville ikke trykke den fordi han synes det virket fordomsfullt. (Og den holdningen er strengt tatt fordomsfull i seg selv. Ikke noe galt i å slå fast at forskjellig utdanning fører til forskjellige valg.)

Synd for oss som gjerne skulle lest en slik artikkel. Lurer på om artikkelen er hentet fra Aftenposten. Prøv. evt. å google navnet hans.

Jeg finner ikke igjen nettsiden, men brukte statistikk fra navnetrender som et eksempel i en oppgave på studiet (som forøvrig handlet om noe helt annet). Her er et av utdragene jeg brukte:

"...de yngste foreldrene har en tendens til oftere å velge navn blant de mest populære: Når de gjelder jentenavnene er det 31 prosent av de yngre foreldrene som har valgt de 20 vanligste navnene, sammenliknet med 25 prosent blant de eldste. For guttenavnene er tendensen enda tydeligere: 38 prosent av barna med de yngste foreldrene har fått et ”20-på-topp”-navn, mot bare 26 prosent av guttene med de eldste foreldrene. Yngre foreldre ser derfor ut til i større grad å velge blant de samme navnene eller blant færre navn" (Jørgen Ouren 2002).

Annonse

Hæ - den kommentaren skjønte jeg ikke noe av egentlig...? Hvis du mener at jeg bør bruke den nye betegnelsen Master i stedet for den gamle så får det være så sin sak - aldri vært tilhenger av det nye systemet! Det finnes noen av oss "gamle studenter" som liker det best slik det var før...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...