Vårstråle2008 Skrevet 8. september 2007 #1 Skrevet 8. september 2007 Hei! Begynner i ny jobb på mandag og kjenner nå at jeg begynner å bli småkvalm og er fortsatt ekstremt trøtt.Føler meg generelt i dårlig form.Er ca.6+2 uker på vei.Nå er jeg sånn i tvil om hva jeg skal gjøre til mandag og evt.resten av uka)Har fått time hos legen på onsdag,men det føles leeenge til...zzzzzz Syns det er litt pinlig å være borte fra jobb allerede ved oppstarten(sjefen fikk vite at jeg er gravid forrige uke),men har store problemer med å fungere som normalt når jeg er så trøtt.Jeg jobber med mennesker og skal stort sett være alene på jobb. Har ikke lyst at de andre på jobben skal vite at jeg er gravid enda heller...(hvis jeg evt.blir sykemedt,da blir det spekulasjoner ja....) Er jo veldig tidlig enda....Noen som har noen gode råd?
Gjest Skrevet 8. september 2007 #2 Skrevet 8. september 2007 Vet jo ikke helt hva du driver med da, men kanskje du kan prøve å gå på jobb iallfall til onsdag når du skal til legen. Kanskje du kvikner litt til når du kommer deg jobb og får noe annet å tenke på? Kvalmen kan jo være kjiip da, men kanskje det hjelper å ha noen tørre kjeks på lur? Lykke til i hvert fall!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2007 #3 Skrevet 8. september 2007 Hei! Kjenner den følelsen......Men tror jeg vil råde deg til å prøve noen dager for å se hvordan det går. I og med at du skal begynne i ny jobb, så kan det jo hende at du vil føle deg piggere når du først kommer på jobb. Jeg synes det er et slit å komme seg til jobben....av og til har jeg lyst til å begynne å grine mens jeg gjør unna morgenstellet......men når jeg først er i gang, så går det som regel bra. Mange ganger blir jeg dødssliten etter bare 2 timer, men karrer meg igjennom det..... Så kommer pausen, og jeg legger meg rett ned og sovner..... Ja, må sove hver dag i pausen. Jeg bruker lang tid på å sovne, og sover bare ca 10 min, men det er akkurat det som skal til! Etter pausen går det som regel lettere. Sliter litt første timen etter pausen, men så går det bedre.... Det er individuelt hvor kvalm en blir, og du må rett og slett føle deg fram. Når jeg skulle ha nr 2 ble jeg så dårlig at jeg var sengeliggende en hel uke på det verste. Var sykemeldt helt frem til 14 uker....... Måtte spise hver 1 1/2 time, og en skive var for lite, 2 skiver var for mye, måtte spise 1 1/2 skive nøyaktig!! Det har litt å si for det inntrykket du gir sjefen om du prøver. Hvis du ikke klarer det, kan du gjøre som jeg har foreslått for mine ansatte: si til legen at du kan tenke deg å gå aktivt sykemeldt for å se hvilken arbeidskapasitet du har. En uke er sikkert nok. Deretter kan dere gå over til en gradert sykemelding. Mange leger vegrer seg for å gi aktiv sykemelding, de har fått beskjed om at det skal være siste utvei. Men for vår arbeidsplass har det vist seg å være svært motiverende for de som har prøvd denne ordningen. Om det er ok på jobben vil det gi best inntrykk hos sjefen din om du ønsker å gå kortere dag hvis du skal gå på gradert sykemelding. Jeg har sett gravide som ønsker å gå feks annen hver dag, og etter min mening har det lite for seg, og gir mer inntrykk av....tja....tror ikke jeg skal si det en gang. Snakk med sjefen din om du skulle bli nødt til å sykemelde deg, og spør sjefen hva som ville tjene arbeidsplassen best. For alt jeg vet kan det jo hende at det gagner arbeidsplassen din bedre med feks å ta fri hele dager i stedet for halve dager......Vis at du vil samarbeide, og at du ønsker det beste for din arbeidsplass opp i det hele, så tenker jeg det går bra :-) Ble du noe klokere??? Ellers så kan jeg bare anbefale noen små ting for kvalmen om den skulle bli intens: spis lite og ofte, drikk mye (for meg hjalp det mye med KALD drike, isbiter var et must!), og om det skulle bli fryktelig ille: jeg fikk noen tabletter som heter "Phenergan". Disse fås på resept, og er egentlig allergitabletter. Du blir fryktelig trøtt av dem, men de demper kvalmen. Ønsker deg lykke til! Skriver du en liten rubrikk om hvordan det går? Etter å ha vært igjennom et h....... med tanke på kvalme med nr 2, så har jeg all medfølelse med de som får kvalme! Er sjeleglad jeg fikk det enklere nå med nr 3 på vei :-) (Har gått på phenergan helt fra starten av, og det har nok en del å si). Klem fra meg :-)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #4 Skrevet 9. september 2007 Når du har begynt i ny jobb har du først rett på sykepenger etter at du har jobbet 14 dager. Kanskje greit å vite om, tilfelle det økonomiske kan spille en rolle for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå