Gå til innhold

Jobber dere ved siden av studiene?? Ang. penger.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Går fulltid på sykepleien, og har ikke jobbet stort etter at jeg begynte. (går 1.året) Jeg syntes det er så ufattelig mye å gjøre, sitter med hjemmearbeid hver ettermiddag etter skolen, og kan ikke fatte hvordan det kan være mulig å jobbe ved siden av. For jeg blir helt utkjørt! (Mulig det er jeg som er en sart sjel..hehe) Nå mottar jeg stipend, ,men det er jo ikke stort. Er det sånn at jeg måå søke lån og, fra lånekassen, eller har vi som er gravide rett på annen støtte??

Jeg har samboer og han jobber 100 %, men vil ikke bare "leve" på han heller da. Så hvordan gjør dere andre det??

Nå virker jeg sikkert som den verste sytepaven her, men må bare spørre;)

Fortsetter under...

Jeg har jobbet litt ved siden av studiene, men ikke nok til at det ville lønne seg med foreldrepenger, så jeg kommer til å få engangsstødnad (den er på ca 33 000kr). Her er det "enten eller". Enten så får du foreldrepenger, eller så får du enganggstødnad. Hvis pappaen jobber, så kan det jo lønne seg økonomisk sett at han tar mest mulig av permisjonen, siden han kan ha rett på foreldrepenger. Men da må du enten jobbe eller studere fulltid den perioden han er hjemme med babyen. Da kan du ha rett til engangsstødnad selv om pappaen får foreldrepenger

Som student kan man få fødselsstipend fra lånekassen også. Da må du søke på lån på vanlig måte, ja. Man søker vel bare på lån (ikke stipend) fra lånekassen om dagen. Men en del av lånet blir gjort om til stipend når lånekassen får beskjed om at man har stått på eksamen. Fødselsstipend fungerer litt på samme måte. Man mottar lån, som blir gjort om til stipend i ettertid. Forskjellen er at alt lånet du mottar fra tre uker før fødselen til 29 uker etter fødselen blir omgjort til stipend. (altså, ikke bare 40% som etter bestått eksamen) Men det betyr selvfølgelig at hvis du har termin midt i semesteret, så er det "vanlig lån" du mottar den tiden før tre uker før fødselen.

Håper du ble litt klokere. For meg blir det engangsstødnad og fødselsstipend. Pappaen jobber her også, men det passer ikke så godt for ham å ta permisjon.

Heisann!

Jeg er medisinstudent, og har enkelte semester tid til å jobbe på sykehus ved siden av. Det gjelder dog ikke dette semesteret her. Uansett jobber jeg ikke nok til at det ville lønne seg med foreldrepenger for meg heller.

Mannnen min jobber 75% (sånn er det når man blir sykepleier, bare glem å få fast, full stilling!), og han skal ta halve permisjonen. Det som er helt gull, er at han vil få bare 80% av lønna i permisjonen sin, men til gjengjeld da få 10 uker ekstra permisjon!

Så jeg får engangsstønad, og fødselsstipend fra januar til august, så får jeg vanlig lån og stipend igjen når jeg begynner å studere igjen i august. Mannen min får da utbetalt 80% av lønna si hver mnd så lenge han har permisjon, altså frem til januar igjen.

I tillegg får vi barnetrygd, ca 1000 kr i mnd. Det trenger man visst ikke søke om, det blir ordnet automatisk når barnet er født.

Men hvis jeg skal gi deg et tips sånn karrieremessig, så er det å jobbe som sykepleierstudent i feriene dine mens du er student (etter du er ferdig med permisjon, selvfølgelig). Det teller kjempepositivt når du skal søke jobb seinere! Både mamma og tanta mi ansetter sykepleiere fra tid til annen, og de sier at det har mye å si for dem om man jobbet med sykepleie-ting i feriene og ved siden av studiene, eller om man jobbet i bokhandel e.l. Du er jo tidlig i studiet enda, så det er ikke så aktuelt enda, men senere er det kjempesmart! Mannen min har god erfaring med å jobbe i hjemmesykepleien, der fikk han prøve masse forskjellig av det han hadde lært på skolen:)

Lykke til, både med svangerskap, moderskap og studier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...