Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg jobber jobber turnus med en fast grunnlønn hver måned. Jeg har både dagvakter og kveldsvakter og helgevakter. Jeg får betalt ekstra for disse kvelds/helgetilleggene, men antall slike vakter varierer fra måned til måned.

Det er imidlertid ganske høye tillegg for kveld og helg i jobben min, og på en vanlig lønning utgjør tilleggene ca 3000-5000 kroner som, kommer i tillegg til grunnlønn.

Det jeg lurer på er om de tar utgangspunkt i grunnlønn når de skal beregne permisjonpenger, eller om disse tilleggene også blir tatt i betraktning. Hvis ikke vil jeg jo få inn betydelig mindre hver måned enn hvis jeg skulle vært i jobb.

Noen som vet????

Fortsetter under...

hei.

Jeg jobber selv i turnus. nei de tar ikke bare utgangspunkt i grunnlønn. De går utifra den totale lønna dvs brutto lønn du har pr. mnd .

Nå går jeg i vikariat bare og jobber kun 50 % defror vil de på meg gå utifra de 3 siste årene istedet for hva jeg har i mnd lønn nå fordi jeg nå tjener mindre enn tidligere år.Jeg får mer i foreldrepenger enn hva lønnen er nå. Men iallefall....all lønn regnes med...også kveld,natt, helg, ekstra vakter o.l.

§ 8-29. Arten av inntekt som utgjør den aktuelle ukeinntekten (492)

Lønnsinntekt og andre godtgjørelser som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med.

Godtgjørelser som helt eller delvis skal dekke utgifter i forbindelse med utførelsen av arbeidet, tas ikke med. Dette gjelder blant annet diettgodtgjørelse, bilgodtgjørelse, verktøygodtgjørelse og smussgodtgjørelse. Overskudd på utgiftsgodtgjørelser regnes med og gis den verdien som nyttes ved forskottstrekk av skatt.

Lønn for overtid tas ikke med. (493) Overtidslønn skal likevel tas med når overtiden er pålagt i arbeidsavtalen som fast overtid og dette ikke er i strid med lovbestemmelser om arbeidstid.

Feriepenger tas ikke med. Det samme gjelder godtgjørelse for 1. og 17. mai og bevegelige helligdager som arbeidstakeren opparbeider som et tillegg pr. arbeidstime (494).

Naturalytelser tas ikke med dersom arbeidstakeren også mottar ytelsene under sykefravær. Fra det tidspunkt arbeidstakeren ikke lenger mottar ytelsene, tas de med ved beregningen med den verdi som nyttes ved forskottstrekk av skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...