Gjest Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Er helt ny i "mme-verdenen" og har noen spørsmål. Er det ikke mulig å varme opp igjen pulver som er rørt ut i vannet. Nå nettopp trodde jeg mini var sulten, men innen hele prosessen med tillaging var ferdig hadde han sovnet. Må jeg kaste denne da? eller kan den varmes opp igjen når han våkner? Tenker også på om vi skal ut noen plass og må ha med flasken, kan jeg ikke lage til før jeg drar ut, også varme kjapt i vannbad eller "mikro" når det skal spises? Tenker også på litt praktiske ting i hverdagen, hadde jo vært så kjekt om man kunne lage til f.eks. 6 flasker på morgenen også varme dem når det ble nødvendig. Tenker også på nettene, lagde nettopp min første flaske med pulver, og det tok så lang tid at det frister å ev. bruke "ferdig-melk" på nettene. Men det enkleste hadde jo vært å lage til, sette det i kjøleskapet og varme det opp når mini våkner. Et annet spm... koker dere flaskene etter hver bruk, eller holder det med en g. for dagen og grundig vask ellers? (Har bare 2 flasker foreløpig så det blir mye koking...) Ådne spiser maten i flaska forferdelig fort, drøye 100 ml. uten noe særlig pause... skal jeg lage pauser for ham, eller er det greit at han styrer det selv? Når han spiser av puppen (det lille som er i dem) spiser han så sakte at han stort sett sovner... Vel, nok spm. for denne gang. Håper på mange erfaringer/svar.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 jeg er ikke så vel bevandret i dette her selv, men har gjort meg noen erfaringer etter et pr uker som flaskemor. Jeg gir mm på dagen og tillegg om natten/1. måltid morgen. Jeg lager til nattmåltidene i forkant, og varmer opp når hun er sulten. Å stå der og stæsje med pulver og vann osv midt i natta er uholdbart for begge to har jeg funnet ut. Det anbefales ikke, men hun får ikke noen besvær av det, og jeg koker vannet i fem minutter før bruk, og kjøler det ned raskt. men har ikke diskutert det med hs, altså MM varmer jeg aldri opp igjen, bare så det er sagt. Dersom hun sovner før maten er klar, så gir jeg henne et stell, og da våkner hun. Dermed får hun i seg maten når den er klar, og hun kan sove videre etterpå uten å være sulten. Jeg har flere (6-7) flasker, pass på at smokkene har riktig type hull, så går det ikke så fort. jeg legger inn 1-2 rapepauser midt i, ellers får hun så mye luft i seg. jeg koker flaskene etter en gangs bruk. Legger dem først i såpevann, vasker med kost og koker, lufttørker og oppbevares i en boks. Så kjøp flere flasker:) Utover det er jeg på stadig jakt etter gode råd og tips jeg også)
Kosel Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 NAN - skal visst lages "fersk" ved hvert måltid fikk jeg beskjed om. Men har hørt at det er andre merker med mme hvor en kunne lage istand flere måltider i slengen og varme opp.. denne skulle heller ikke varmes opp i mikroen (mener jeg jeg fikk beskjed om) har kun gitt erstatning en uke pga brystbetennelse, så mye erfaring har jeg ikke, men du trenger flere flasker! jeg kokte de etter hvert måltid. veldig fornøyd med dr.brown flaskene
Karabimbi Skrevet 8. september 2007 #4 Skrevet 8. september 2007 Hei stolte mamma! Jeg gir ca 4 flasker mme til min snart 7 uker gamle datter+ amming. Vil anbefale deg å gå inn på nettsiden www.flaskeposten.org. Den er for foreldre som oss. Mange gode tips. Jeg har lært meg litt, siden jeg nå gir flaske til mitt barn nummer to. Saff deg mikroovn hvis du ikke har. Den kan brukes til to ting. Varme vann + koke flasker. Jeg har vel ca 6-8 flasker. Dermed bilr det flaskevask en gang om dagen eller annen hver dag. Jeg koker opp vann hver morgen- fyller dette på 4 flasker (90 ml i hver) setter disse i kjøleskapet. Har målt opp NAN pulver til et par flasker i små urinprøveglass (kjøpes på apoteket). Når lillemor er sulten tar jeg vannflaske - setter den i mikro (25 sek på sterkeste varme på min ovn). tar den ut - heller kjapt i pulveret fra den lille beholderen - rister - klar til spising. Går kjempefort! Når jeg er på tur har jeg kokt vann som er kjølt ned til ca 40 C på en liten termos + urinprøveglass med ferdig oppmålt nanpulver. Hell vann og pulver i flaska og rist. Hvis den er litt for varm så holder jeg den under vasken i kaldt vann. Du kan også ha termos + pulver klar ved sengen til bruk om natten. Kjøp deg også en flaskesterilisator på Babyshop el. liknede butikk. Ca 300 kroner. En boks der du setter ferdig vaskede flasker - settes i mikro i noen minutter og flaskene er gullende rene. Mye enklere enn å koke. Vasker og koker forøvrig flasker etter hver bruk. Kjøp fler -så slipper du å vaske og koke så ofte. Du skal jo kose deg med sønnen din også!;-) Skader ikke å gi lillegutt en pause midt i måltide hvis du syns det går for fort. Datteren min slukte også flaska i starten, men nå tar hun det mer med ro. De lærer seg teknikken etterhvert. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå