Fullrulle86 Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Er helt grønn i dette her je.. hva kan en spise og ikke spise? kan en ta høykonsentrert omega3 kapsler??? jeg vet at et svangerskap varer 9 mnd men hvor mange uker egentlig? stemmer det virkelig at jeg er i 5 uke nå, når el var for tre uker siden? hjelp...
Gjest MaJo0812 Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 Stemmer med 5 uke ja, for du skal telle fra 1 dag i siste menstruasjon. Tror du stort sett kan spise alt jeg, men hold det unna rå mat, pass på at kjøtt er skikkelig stekt og sånt. Omega 3 vet jeg ingenting om..
Huldr@. Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Gratulerer så mye med graviditeten! Det er ikke så mye du må holde deg unna når du er gravid, du kan stort sett spise som normalt. Men spekemat bør du holde deg unna, evt fryse det før du spiser det. Det er uhyre sjelden at det skjer noe med babyen ved inntak av spekemat, men det anbefales likevel at man holder seg unna. Det samme gjelder rå fisk (spekemat er jo rått kjøtt). Ellers så bør røkelaks og brie inntas ferskes mulig. Oversikt over hva du ikke bør spise finner du på mattilsynet sine nettsider - jeg kan se om jeg finner linken senere :-) Omega3 tilskudd er det bare flott at du tar, pass på at du også tar folat tilskudd de første 3 månedene. Et svangerskap varer i 40 uker og 2 dager tror jeg, men husker ikke det helt :-)
Huldr@. Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Her er linken: http://matportalen.no/Emner/Gravide
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Man skal holde seg unna: Rakfisk, Hval, Hai, Fersk tunfisk (hermetisk er ok), Upasteuriserte oster, og melk,Innmaten i krabbehuset, Kjøtt som ikke er gjennomstekt, spekemat (fordi det ikke er varmebehandlet), ørret over 1kg, Blåkveite over 3 kg. Tror jeg har fått med det meste.... Tror det står under "matportalen". Ellers skal oppskåret pålegg, og leverpostei inntas ferskest mulig.
Fullrulle86 Skrevet 8. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. september 2007 tusen takk for linken og alle tipsene jeg fikk av dere:o) er litt klokere nå hihi...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå