Gå til innhold

Stort barn i seteleie

Anbefalte innlegg

Er i uke 38 og har en gutt som ligger i seteleie. Utfra ultralyd beregnet legen at han ville veie 4,2 kg ved termin, men hodet ville ikke være større enn normalt. Noen som har født så store barn ved seteleie?

Siden det bare er to uker til termin, så antar jeg at han er ganske stor allerede nå, sånn at det er liten sjanse for at han snur seg. Særlig med tanke på at han har ligget sånn lenge og tydeligvis har funnet favorittstillingen sin. Noen som har hatt store barn som har snudd seg så seint i svangerskapet? Noen erfaringer med akupunktur eller andre metoder for snuing?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10313717-stort-barn-i-seteleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg..har du bedt om ks? Det ville jeg ha forlangt.Har hørt at noen ikke engang vil la oss føde vaginalt når barnet er over 4 kg.

Jeg er selv i uke 38 og skal til vurdering på sykehuset på tirsdag pga at barnet ligger på i sete/tverrleie. Og jeg drar ikke derifra uten å fått avtalt tid for KS.Ikke vil jeg tillate forsøk på snuing heller.

Jordmora jeg pratet med sa at det ville bli opp til meg å velge fødselsmetode så da krysser jeg fingrene for det.

Vi får holde hverandre oppdaterte?? :-)

Uansett,lykke til.

Hadde inntrykk av at keisersnitt var helt opp til oss. De virket ikke vanskelige sånn i det hele tatt, så du har sikkert ikke noe å bekymre deg for. Men jeg har ikke lyst på keisersnitt. Og i følge de to legene jeg snakket med virket det ikke som om det var noen større risko for barnet ved setefødsel selv om barnet er såpass stort. De ville nok ikke sagt det viss det var fare for barnet.

Hodet var ikke spesielt stort, faktisk bittelitt under gjennomsnittet. Og det er jo hodet som er det kritiske.

Har hørt at det er noen steder i landet (Stavanger bl.a?) der grensa for setefødsel/keisersnitt er på 4,5 kg, mens andre steder ligger den på 4 kg. På Ullevål der jeg skal føde er det visst individuell vurdering mellom 4 og 4,5 kg. Og siden jeg er høy og hadde fine mål mente de at det var trygt.

Og jeg krysser fingerne for at fødselen setter i gang snart sånn at han ikke rekker å bli så feit:-) Skal til ny måling nærmere termin.

Hvorfor jeg valgte ks ved seteleie:

- Hadde ikke født før: mao ingen som vet hvordan min kropp reagerer på fødsel.

- Føler risikoen er mors ved ks, barnets ved setefødsel.

- De kan fort bomme på målene. Min gutt var estimert til å være 3,2 kg, men var 4,2 kg! De var glad for at jeg da hadde valgt som jeg gjorde. (jeg også...)

- 1/3 (!) av alle setefødsler ender med hastekeisersnitt. Siden sjansen var så stor for ks valgte vi da å heller få en rolig å fin fødselshistorie, i stedet for frykten setefødsel ville medført.

Jeg ble målt og hadde flotte mål: er høy og hadde bredt bekken. Infoen jeg fikk var veldig nøytral og fin, det var helt opp til oss. Det hele skjedde på Stavanger universitetsykehus.

hmmmmm....det er jo meget rart....det at de faktisk lar deg føde hvis ungen er så stor...jeg hadde en setefødsel for snart 3 mnd..å det var et uoppdaget seteleie...jeg fødte han på et "normalt vis" men hadde jeg visst i ettertid hva problemer det har gitt meg meg bekkenet osv..så hadde jeg nok valgt å få keisersnitt...men der fikk jeg klar beskjed om at hvis ungen er over 4 kilo..så lar de vanligvis ikke deg føde vaginalt...å min gutt var 3150 når han kom til..å jeg vil anbefale deg å få et keisersnitt i stede...siden han var så liten å jeg hadde en bredde på 35 cm i bekkenet å det er veldig vidt...så mente de at jeg skulle klare det fint...å det gjorde jeg også...men det er plagen etterpå som er tunge...å det er det som er verst...for de forsvinner aldrig... men lykke til..tvi tvi..du skal se det går bra!!!!!

Heisann kakemonsteret og dere andre jentene!

Setter pris på at dere engasjerer dere og svarer på innlegget. Jeg skjønner at dere selv ville valgt keisersnitt og respekterer det. Jeg og mannen min vet mye om keisersnitt og har vurdert den muligheten svært nøye. Vi heller nok mot vaginal fødsel. Kan nok være at vi ombestemmer oss ennå, men det avhenger mer av om hvor vanlig det er å føde så store barn i setefødsel. Jeg har ikke hørt om noen. Derfor stiller jeg spørsmålet her. Jeg har lest mye om seteleie allerede og har lest mange meninger om hvorfor kvinner vil ta keisersnitt, føler egentlig ikke at jeg trenger mer info om dette.

-Selvfølgelig har vi spurt hvordan risikoen for babyen er ved keisersnitt vs. setefødsel da hensynet til gutten kommer først. Legene mener ikke det er større risiko ved setefødsel. Jeg føler at det blir riktig å stole på fagpersoner.

-Det stemmer at det ofte er stor feilmargin ved målinger, faktisk så mye som 20%! MEN den første legen sa at hun fikk veldig gode bilder, noe som reduserer feilen. Hun foreslo også at siden målene var såpass store kunne vi få en annen lege til å gjøre en ny måling. Den andre legen målte i underkant av 4 kg. Jeg tror dermed at feilmarginen er vesentlig redusert. Det er fortsatt to uker til, så om han blir født nå, er han forhåpentligvis litt mindre.

-Legene sa at mellom 4 og 4,5 kg vurderer de individuelt. På andre sykehus har de en grense på 4 kg, noen steder på 4,5 kg. Det har kanskje både med kompetanse og erfaring på sykehuset å gjøre og kvinnens mål, som for min del var fine.

-Hodet er den største delen som skal ut, og det var faktisk litt mindre enn gjennomsnittet. Det er rundt magen han er feit, og den lar seg som kjent presse sammen ganske bra. Derfor mente legene at det ville gå bra. Jeg tror ikke de ville anbefalt meg vanlig fødsel om de trodde oddsen var dårlig.

Håper noen som har født stor baby i setefødsel leser dette og har svar på de spørsmålene jeg stilte:-)

Men takk for alle svar jenter!

Lykke til alle sammen med vanlige eller uvanlige fødsler!

Annonse

Hei Kavli.

Jeg synes du er tøff som klarer å stole på at helsepersonellet vil ditt beste, og derfor velger å høre på dem. Jeg hadde selv en baby i seteleie, hun ble målt til å ligge rett over fire kg, og mine mål var helt fine, og min form bra. Alt skulle derfor ligge tilrette for vaginal forløsning. Min erfaring er at legene er så uenige seg i mellom på dette, og det var det som gjorde ting litt vanskelig for meg. Rådene sprikte. Jeg var også på ullevål. Til slutt var det en lege som skar igjennom, han sa at alt lå tilrette for vanlig fødsel, men barnet var stort og jeg førstegangsfødende. Han presiserte derfor at "vi lar deg prøve om dette er veldig viktig for deg, hvis ikke anbefaler jeg ks. Størrelse har faktisk noe å si". Håper ikke dette bidrar til ytterligere forvirring, jeg ville bare dele min historie. Ks'et på ullevål gikk kjempefint, ikke noe å grue seg for- så ikke vær redd om det ender der! Uansett kavli, lykke til med den forestående fødselen. Det går nok fint til slutt skal du se :-)

Jeg har vært mye inn og ut av sykehus de siste årene. Min erfaring er at leger ikke er mer oppdaterte enn mennesker i andre yrker og at "de gjør som de alltid har gjort" selv om nyere forskning viser at praksis bør endres. Må innrømme at jeg derfor synes det er naivt å gå ut ifra at de gir deg et råd som er til det beste for barnet og for deg i denne sammenhengen, fordi rådene ikke alltid er basert på ny viten. Det er ingen grunn til å tro at ALLE leger er like flinke, like lite som at alle lærere (min egen yrkesgruppe) eller alle bankansatte er det.

Jeg har mye helsepersonell i familien, og siden jeg selv er førstegangsfødene, nå i uke 33+2 og har en liten guttebaby i tverrleie, så har jeg lest det jeg kommer over av informasjon. Håper derfor å være en verdig samtalepartner når det skal tas valg om lillegutts fødsel på Rikshospitalet om to uker.

Har tilgang til norsk elektronisk legehåndbok, og denne er det meninga at legene skal bruke for å tilegne seg oppdatert informasjon basert på nyere forskning. Jeg saksa litt til deg, har bare føyd til ordforklaringer.

Ny forskning viser bedre prognose for barnet ved planlagt sectio (=keisersnitt) enn ved planlagt vaginal fødsel for fostre i seteleie ved termin 15 (Ib)

Denne studien vil sannsynligvis føre til endret praksis ved norske sykehus.

En randomisert multisenter-studie viser signifikant reduksjon av perinatal mortalitet (=før fødsel dødelighet), neonatal mortalitet (=nyfødtdødelighet) og alvorlig neonatal morbiditet (=sykelighet) ved planlagt sectio sammenlignet med planlagt vaginalfødsel for seteleie ved termin

17 av 1039 i gruppen som ble forløst med sectio (1,6%), 52 av 1039 i gruppen som ble vaginalt forløst (5%) - relativ risiko 0,33.

Absolutt risiko-reduksjon blir 3,4%, som gir NNT (number needed to treat) 29. Det vil si at for hvert 29. foster med seteleie ved termin som blir forløst ved sectio i stedet for vaginal fødsel vil det spares inn ett spedbarnsdødsfall eller alvorlig spedbarns-morbiditet.

Hehe, du har selvfølgelig helt rett i at ikke alle leger er like flinke, det kan jeg skrive under på. Må likevel trekke litt på smilebåndet når du kaller det naivt. Jeg har selvfølgelig lest mye og snakket med flere. Men hvilke råd skal jeg ellers rette meg etter? Det er jo det beste jeg har. Bedre enn (misforstå meg rett) hysteriske kvinnfolk som ville "forlangt keisersnitt" eller "føler" at riskoen er barnets ved seteleie. Jeg må basere meg på litt mer enn "føling" i dette valget selv om det sikkert er mange her inne med mer erfaring enn meg. Når det er sagt så har jeg to søstre som er sykepleiere, innen anestesi og nyfødt intensiv, så de har jo kunne dele relevant kunnskap med meg. Så jeg er nok ikke så dårlig informert som det kanskje virket.Men som sagt har jeg ikke hørt om mange som har født store barn i seteleie vaginalt, og det hadde jo vært betryggende å vite at jeg ikke er den første...:-)

Takk for utklippet fra legehåndboka, kjekt å ha noen fakta framfor mye subjektiv synsing. Men det finnes da en stor internasjonal undersøkelse som konkluderte med at keisersnitt gir mindre risiko for barnet ved seteleie, tro om det er den "nyere forskningen" som legehåndboka refererer til? Den mener jo mange norske leger at ikke gjaldt for norske forhold, og det ble satt ned et utvalg for å se på norske seteleie-fødsler. De konkluderte med at det ikke var noen større risiko ved vaginal setefødsel dersom de tok vekk de tilfellene av setefødsler som hadde skjedd uten tilstrekkelig bistand fra helsepersonell (f.eks de tilfellene der en setefødsel uforventet setter i gang mens du er innesnødd på en hytte på Hardangervidda).

Det var fint å høre at det gikk bra med deg på Ullevål. Men prøvde du deg vaginalt først eller bestemte du deg for planlagt keisersnitt? Vet du hvor ofte de har fødende med så store barn som faktisk føder vaginalt? Eller hører det til sjeldenhetene?

Hei Kavli, jeg har født ei jente på litt over 4 kg i seteleie for 9 mnd siden. Er inne på disse sidene i ny og ned for å se om jeg kan hjelpe noen som lurer på noe. Skal prøve å ikke gjøre dette alt for langt, men her er min historie:

Lillepia satt i magen i nesten 3 mnd, og det endte med at sete til slutt festet seg slik som hodet pleier å gjøre. Jeg startet tidlig med kjerringråd for å få henne til å snu seg. Tipset var å ha bekkenet høyt, "vaskekjerringstillinga". Fra uke 35 prøvde jeg akupunktur, og mange mente at hun kom til å snu seg, fordi dette er vanligst. Fikk også høre mange som hadde opplevd snuing i "siste liten". Jeg vil også legge til at dette er mitt andre barn, hadde vaginal hodefødsel 2,5 år tidligere.

I tillegg til flere forsøk med akupunktur og moxa (en form for urt de tenner på og som gir en spesiell varme) satt hun videre inne i magen.

Rundt uke 38 ble jeg sendt i røntgen, jeg er også lang og hadde veldig gode bekkenmål. Jenta ble estimert til å være litt over gjennomsnitts vekt ved termin.

Jeg leste masse på nettet om setefødsel, spurte ulike jordmødre og tre leger. Ingen hadde noe grusomt å fortelle, og jeg stolte på at de fortalte meg alt jeg trengte å vite. Det ble ikke prøvd utvendig snuing, for det vil de ikke gjøre her jeg bor (risiko for fødsel starter og skal være veldig vondt)

Jeg gikk 1 1/2 uke over termin, og jeg skjønte at lillepia var blitt ganske stor. Da fødselen startet var jeg helt rolig, og stolte fullt og helt på de rundt meg.

Da jeg kom inn på sykehuset med rier fikk jeg ul for å sjekke at hun lå korrekt. Det ble målt hjertrytme hele veien, og jeg fikk beskjed om at terskelen for å avbryte fødselen hvis noe skjedde, var lav. Dette følte jeg betryggende, jeg visste at de ikke kom til å tyne meg, slik man av og til hører om ved hodefødsler.

Jeg valgte å ta epidural, dette virket supert på meg. Men dette må jo hver enkelt ta stilling til. Fødselen forløp helt fint, og jeg sitter igjen med en flott fødselsopplevelse!

Det mange tror er at ved setefødsel er det "mere" unge som skal ut, men det er bare tull. Jenta mi kom med rumpe og fot sammen, men likevel er dette mindre enn hodet. Hodet er størst. Men de tar bekkenmål og vil vite at man har målene for å få ut hodet, slik at ikke dette blir sittende igjen til sist.

Selve utpressingen tar litt lengre tid ved sete, men syns ikke dette var verre en min føste fødsel. Vondt er det uansett, og jeg syns åpningfasen er den vondeste.

Skulle jeg få et til barn en gang ville jeg ikke hatt noen betenkelighet med å føde i sete igjen.

Du må være forberedt på at det er mange tilstede under fødselen, var 7 stk pluss mannen min var der. Disse forsvant med en gang alt hadde gått bra.

Jeg pratet også med ei her i byen jeg bor. Hun hadde setefødsel med sitt første barn, og det gikk også bare bra. Ble veldig beroliget av å prate med henne like før jeg selv skulle føde.

Du må ta det valget du føler er rett for deg, for meg var det vaginal fødsel. Også må du stole på deg selv under fødselen, og stole på de rundt deg.

Ble mye lengre enn jeg hadde trodd dette innlegget, men tror jeg har fått med det meste. Hvis du lurer på mer må du bare spørre, jeg går inn på denne linken å sjekker..

Vil også bare si at lillepia ikke fikk noe problemer med hoftene heller. Setebarn får automatisk ul av hoftene siden de har vært igjennom litt mer påkjenning ved fødselen.

Lykke til :-)

Annonse

Hei Happy-30!

Det var godt å høre, jeg ble veldig lettet av å lese historien din!

Målingene av gutten viste at det er målet rundt magen som er størst, og ikke hodet. Og magen lar seg jo presse sammen i fødselskanalen, det er jo som du sier at hodet er det største som skal ut. Betryggende sånn sett at selv om han er beregnet til over 4 kg, så er det andre, mindre kritiske kroppsdeler enn hodet som er store.

Jeg skal til ny ul nærmere termin om han ikke har kommet før, så tar vi vurderingen setefødsel/keisersnitt nærmere. Men så langt ser det ikke ut til at han har tenkt å komme ennå. Om jeg ikke blir anbefalt noe annet, så blir det nok setefødsel, sannsynligvis med epidural.

Takk for langt svar:-)

• 2 uker senere...

Dette var betryggende lesning!

Godt vi er flere som ønsker vaginal fødsel ved seteleie!

Begynte å føle meg unormal her nå.

Babyen vår er estimert til 3500g nå i uke 39, så blir vel i underkant av 4 kg hvis jeg går til termin om 11 dager.

Bekkenet mitt har en utgang på 33 og det skal viss være bra med plass i følge fødselslegen.

Jeg har heller ikke lyst på epidural i utgangspunktet og er veldig glad for at jeg kan bestemme over min egen fødsel, var redd det automatisk ble gitt epidural ved sete noe som gjorde at jeg følte jeg mistet kontroll, nå er jeg klar for innsats når den tid kommer, men håper selvfølgelig h*n rekker å snu seg før den tid! Er bare 3 dager siden h*n lå i hodeleie og hadde ligget der en mnd...

Lykke til med valget kavli!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...