Gå til innhold

Etternavn?


camosilla

Anbefalte innlegg

Jeg har et etternavn som bare litt over 20 stk heter, og har lyst til å ha det på babyen. Samboer har et som over 100 heter og han vil selvfølgelig at h*n skal hete det. Ingen av oss er serlig begeistret for at begge etternavnene skal brukes, da det blir to lange navn.

 

Hva kommer dere til å gjøre som har hvert sitt navn, og hva er vanlig tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gift og tok etternavnet til min mann da jeg selv hadde et utenlandsk etternavn som måtte staves ved enhver anledning. Så vårt barn kommer til å hete det samme som oss nå, etter min mann altså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nevnet til mannen min da vi giftet oss, men jeg har også mitt eget. Mannen min er utenlandsk og har et spesielt navn, men lett så det passet fint med mitt som er et av norges vanligste! synes det høres fint ut, ungen får 2 fornavn og 2 etternavn, akkurat som meg. mannen min tar nok mitt etternavn også etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ønsket å beholde mitt eget etternavn, men mener barnet vårt godt kan få mannens navn. Begge har et ikke veldig vanglig etternavn. Men er for å holde skjeldne navn i hevd, så synes du skal prøve å få gjennomslag for ditt! - Vil unngå to etternavn, da de aldri vil bli brukt, og bare er slitsomt i alle papirer som skal fylles ut mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som sliter med dette. Vi er gift men jeg har beholdt mitt etternavn ettersom dette ikke er så vanlig. Min mann sitt etternavn er veldig vanlig og jeg ønsker at barnet skal ha mitt navn.... Tviler på at vi er blitt noe mer enig etter at barnet er født :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet har vi også. Vi er gift men jeg har beholdt etternavnet mitt. Jeg har vansker med å forstå at det i 2007 skal være slik en selvfølge at barnet skal ta faren sitt etternavn. Jeg har ikke tenkt å lage et forferdelig spetakkel rundt dette, men synes det i allefall er noe som bør diskuteres nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig med deg skjora! Synes det er rart likestillingen ikke har kommet lengre på dette området, rart så mange jenter helt frivillig gir barna mannen sitt navn. Her i gården har jeg det mest uvanlige etternavnet, og synes derfor at de skal ha mitt navn. Nå er ikke hans navn kjempevanlig, hadde det vært det ville jeg nektet vilt og kalt barna mine for hansen eller olsen eller noe. Vi gjør det derfor slik at førstemann får hans etternavn sist og mitt som mellomnavn og andremann får mitt ettrernavn sist og hans som mellomnavn. Litt dumt at det ikke blir likt, men synes ikke alternativet og ta navnet hans selv er akseptabelt, eller at begge skal få hans navn og jeg skal hete noe annet!! Forstår ikke hvorfor kvinner skal ha mindre rett på navnet sitt enn mennene i 2007!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...