Gå til innhold

Hvorfor snakker ingen om ETTERRIENE ? *syns de var værst jeg...*

Anbefalte innlegg

Hei på dere :-)

Som dere kanskje har sett i div innlegg tidligere hadde jeg et helt uproblematisk og planlagt ks for et år siden. "Smertene" etterpå var omtrent sånn jeg hadde etter jeg tok blindtarmen. (Arret er forresten mindre etter keisersnittet....*utrolig hvor flinke de er til å sy i dag*...) Kanskje var jeg spesielt heldig, men jeg tror ikke det. Så lenge man er positivt innstilt til at det jo lugger litt i et operasjonssår en tid, og har vaginal fødsel å sammenligne med, våger jeg å påstå at smertene etter et ks så absolutt er å leve med.

Det som derimot var både vondt og plagsomt, var ETTERRIENE (dvs at livmoren trekker seg sammen igjen). Hadde riene i ca to døgn, våknet ofte av dem om natta, og var ganske plagsomme. Var f.eks ikke gøy å ha besøk når jeg omtrent måtte skrike hvert 5.minutt....

Er dette vanlig ??? Dere som har tatt ks - hvordan opplevde dere riene ? Og - blir det *bedre* andre gangen ? Skal ha nytt ks i mars....

Klem

Fortsetter under...

hei..

jeg føler jeg må skrive til deg... jeg har vært plaget med disse etterriene etter hver fødsel og nå har jeg 3 barn... det siste ble tatt med planlagt ks etter mitt ønske og behov... Å jeg må DESSVERRE meddele deg at etterriene blir verre for hver fødsel en har, det er pga at livmoren må jobbe hardere for hver gang da den blir større og større for hvert svangerskap... Jeg fikk etterriene litt senere enn hva jeg vanligvis fikk med de to første, men riene varte i ca 3 døgn men d avtok da jeg ikke ammet lengre...

Dette er helt vanlig også ved keisersnitt som er planlagte, er helt enig med deg at det er ETTERRIENE som er verst med hele fødselen...

Lykke til med neste ks...

Klem

Etterriene var veldig smertefulle etter mitt hasteks, lå søvnløs i 3 dager da jeg syns de var verst på natta. Og selvfølgeli når jeg ammet, da kunne tårene komme ganske raskt pga smertene. De ble borte etter 3-4 dager tror jeg. (pussig hvor fort man glemmer alt det vonde)

Har desverre kun hatt et ks,så jeg kan ikke sammenligne det med vaginal fødsel eller flere ks.

Får mest sansynlig ks denne gangen også, da i desember eller januar så da kan jeg fortelle om det var verre eller bedre enn forrige gang! :)

helt enig med dere her inne !! etteriene var verst..

Jeg fikk dem ikke før langt utpå kvelden, og de varte faktisk ikje i dagevis men i omtrent 7 timer. men det var ekstremt vondt. Husker jeg ignorerte smertene fra såret og magen og sto i bro i senga..hehe.. skremte sikkert vettet av hele barselavdelinga.. og jordmødrene sto ved siden av senga mi husker jeg og bare rista på hodet etter at jeg hadde fått morfinsprøyter i lårene. Det var det jævligste ever, men kan gjøre det igjen i mårå om nødvendig:) artig hvordan vi er lagt i grunn..:)

mvh

Jeg spurte legen på føden om dette, og hvor sterke etterrier du får har ingenting med om du har født med ks eller vaginalt. Det er helt individuelt, og blir som en sier her verre for hver fødsel. Jeg er forøvrig HELT enig i at etterriene var det verste med hele fødselen. (KSet var virkelig ingenting å snakke om. Gjør mer vondt å få skrubbsår på kneet. Helt seriøst) Var ikke forberedt på disse etterriene og syntes de var skikkelig harde kramper som noen ordentlig vonde kynnere.

Tipper grunnen til at de som føder vag. ikke sier noe om etterrier er at disse riene nærmest ikke er vonde i det hele tatt sammenliknet med 20 timer med fødselsrier. Bare oss som har hatt så greie ks fødsler, som reagerer på denne "vondten". Så egentlig har vi et luksusproblem, jenter hehe ;-)

Annonse

Har hatt 2 KS, og merket ingenting til etterrier etter første. Etter andre snitt fikk jeg det jeg - for min del - vil karakterisere som normale mens-smerter av og til de første par døgnene. Hade jo ikke dette etter første KS, så spurte JM hva det kunne være, og fikk som svar at det var etter-rier. Ubehagelig, men heeelt til å leve med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...