En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Min sønn holdt på å stryke med pgr av for kort navlestreng, som da også var snurret rundt halsen. I tillegg hadde jeg ett infarkt i morkaken, og for lite fostervann. Det er bare flaks at vi tok kontakt med sykehuset en kveld da jeg hadde kjent litt lite liv, og det ble hastekeisersnitt som tok 4 min. Dette har skremt oss skikkelig, at dem ikke så NOE av dette på UL..?! (og jeg var på ca. 8 ul'er gjennom sv.skapet, siste UL'en var 2 uker før ks) Hva mener dere, burde dem ikke ha sett at navlestrengen var såpass kort osv? Bør jeg ta dette opp med dem?
Gjest Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 hørest litt rart ut ja at de ikke la merke til det på UL.. på min UL så skjekket faktisk JM at navlestrengen var ok og passelig størrelse på.. hadde riktig nok bare en UL, men deg som hadde 8, så burde de ha sett det ja..! vet ikke ka du skal gjøre, men tror kanskje eg ville tatt det opp med de.. dere kunne tross alt mistet babyen deres pga at de ikke hadde skjekket om navlestrengen var ok..
Magda73 Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Du bør be om en samtale med gjennomgang av fødsel. Da kan du spørre om dette. Særlig er det viktig om du skal ha flere barn at du vet hva som skjedde denne gangen, og om det er risiko for noe lignende ved et eventuelt neste svangerskap. Om du vet hva som skjedde, er det lettere å si fra neste gang om at de bør se etter det eller det.
En liten mamma Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Heddas navlestreng var også kort, 26 cm. Men dette ble aldrt nevnt på UL. Nå ble ikke dette en så dramatisk som hos deg, Hedda kom ut på normalt vis, og det var ikke et problem at det var såpass kort. Var det den korte strengen som gjorde at det ble keisersnitt? Eller var det en sum av alle de tingene du nevner? En navlestreng rundt halsen kan jo være dramatisk uansett hvor lang eller kort den er... Men ta en prat med de, det kan jo være greit uansett om du er blitt skremt og fikk en ubehagelig opplevelse!
En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 7. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2007 Til meg sa dem at han aldri hadde kunnet blitt født på normalt vis pgr av navlestrengen. Grunnen til at det blei tatt ks var fordi de var redd for hjertestans eller kvelning på grunn av at navlestrengen var rundt halsen. For hver rie jeg hadde så blei han svakere, han beveget seg ikke i det hele tatt, og hadde for lav og jevn puls.
En liten mamma Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Huff, høres skummelt ut! Prat med dem du, skjønner godt at du ble skremt!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 tror ikke det er så vanlig og sjekke kor lang navlestrengen er . men dei sjekka gjennomstrømmingen av næring hos meg på en ekstra ul 2 dager før fødselen. Hun komm ut med navlestrengen på 76 cm 2 gonger rundt halsen .Dette såg dei ikke på ul.
Søtnosmamma Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 Tulla vår hadde også kort navlestreng, 35 cm. Var ikke på UL etter uke 18 så de hadde vel ikke hatt mulighet til å sett det, men du var jo på 8?!?!?! Uansett - snakk med dem heller enn å gå og tenke på det. Er ikke verdt å bruke mye energi på det. Bedre å ta en kritisk telefonsamtale.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 Jenta mi hadde også kort navlestreng men det var ikke noe de kunne se på ultralyd. Alt under en halv meter regnes som for kort men heldigvis i de fleste tilfeller går det bra!
pink1254788 Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 Gutten min hadde navlestrengen 5 ganger rundt halsen/hodet, og den var 110 cm lang... Dette så de ikke på UL 2 dager før jeg ble satt i gang, men de målte gjennomstrømming og sånt... Kanskje det ikke er så lett å få overblikk over lengden på UL? Rart at det skal være så stor forskjell på lengden altså!
Gøril og Jesper :) Skrevet 7. september 2007 #11 Skrevet 7. september 2007 Nå har jeg lest bare hovedinnlegget, så vet ikke hvilke andre svar du har fått. Men Jesper sin navlestreng var også bare 30 cm lang, og det hasta veldig med å få han ut på slutten her også. Det som er rart er at ingen har sett noe på UL, og jeg har vært på ganske mange flere UL enn det som er vanlig. Dette fordi gutten min hadde (og har) for mye væske i hodet, og fikk derfor UL hver uke av en ekspert på UL. Han driver med fosterdiagnostikk (eller noe i den dur), og er av landets fremste på dette. Fikk også flere sjekker av 3 andre leger som er også eksperter på UL i svangerskapet. Disse UL var VELDIG lange, de gikk gjennom alt, og de sjekket alltid navlestrengen. Men ingen sa noe om at den var kort, så jeg tror ikke at de kunne se det. For hadde det gått an, så burde jeg fått vite noe... Disse legene så gjennom ALT mange ganger på hver UL. Min "konklusjon" er derfor at det er vanskelig å se dette på UL, men jeg vet ikke om det stemmer..
3 rosa og en blå Skrevet 7. september 2007 #12 Skrevet 7. september 2007 jormora maatte kutte min sonn navlestreng for han kom ut da den var faar kort til han har kunnet komme ut med den saa min mann fikk ikke gleden av aa kutte den..men det var bedre aa redde vaar sonn enn han har faatt det.. jeg var ogsaa paa mange ul og de nevte aldri dette..
Gravenstein Skrevet 7. september 2007 #13 Skrevet 7. september 2007 Jeg opplevde noenlunde det samme som deg, og spurte etterpå nettop om ikke de kunne se lengden på navlestrengen på ultralyd - var på ekstra ultralyd noen uker før fødselen. Men de kan ikke se selve navlestrengen ved denne undersøkelsen, de kan som nevnt over ane den og måle gjennomstrømningen, men så konkret at de kan måle lengden kan den ikke sees.
gerd Skrevet 7. september 2007 #14 Skrevet 7. september 2007 Man klarer ikke å måle langden på navlesnoren med UL. Det man kan sjekke er om blodstrømmen i den er som den skal. Man kan heller ikke se at den ligger rundt halsen, men om barnet er påvirket av noe kan man jo tenke på at dette kan være grunnen. Dersom navlesnoren ikke strammer rundt halsen vil det heller ikke påvirke babyen før den faktisk strammer. Mange har lite fostervann på slutten så det i seg selv er ikke er faresignel. Et enkelt infarkt er også vanlig på slutten..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå