Gå til innhold

Fysj, vi handler matvarer for i underkant av 1000 kr mange ganger i uka.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet mange har matbudsjett på ca. 5000 kr i måneden, men hvordan kan det være mulig når vi må leve på lavkarbo-mat hele tiden? ( har pscos, en kvinnelig hormonsykdom som gjør at jeg blant annet legger på meg mye av sukker, poteter og kornprodukter) Noen mener å handle en gang i uka hjelper, men det kommer til kort når vi trenger ferske grønnsaker og kjøtt hver dag.

Noen som kan hjelpe oss, da vi de neste 10 årene har planer om å leve på en inntekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan du ikke handle f.eks 3 hver dag da, eller må du kjøpe ferske grønnsaker hver dag?

Skrevet

Handle en gang i uka burde dere også fint klare med kasnkje 1 suppleringshandling da det gjelder grønnsaker og frukt. Kjøtt kan fryses, og om mulig kjøpes i Sverige om dere bor nær grensa.

Skrevet

Da skjønner jeg virkelig problemet, for da min samboer gikk på ketolysekuren/lite karbo, og har vi aldri brukt så mye matpenger som da!

De eneste tipsa jeg har er vel å handle inn på tilbud og fryse ned (kjøttvarer), og kjøpe grønnsaker på Lidl om dere bor i nærheten.

Skrevet

Et tips er å handle mesteparten av kjøtt, frukt og grønt på rema 1000, de ligger en del under de fleste andre i pris. Så kan du kjøpe de varene de ikke har en annen plass. Det kan du spare ganske mye på i lengden.

Prøv å ha 2 faste handledager i uken. F.eks tirsdag og fredag så vil du har ferske varer hele uken.

Planlegg måltidene en uke frem i tid.

Skrevet

Jeg har også pcos, er overvektig men føler ikke vi kan ta oss råd til å kjøpe svindyr og "hypersunn"mat... Spiser normalt sunt og prøver å bevege meg så mye som mulig...

Skrevet

Planlegg! Hold deg slavisk til en matplan for ei hel uke, og skriv handleliste. Bestem at f.eks tirsdag og lørdag er handledag, og planlegg middagene derfra. F.eks bladgrønt til maten på¨handledag + dagen etterpå siden salat er det som holder dårligst.

Jeg ville også godt for fryst kjøtt i den grad det lar seg gjøre. Kjøper man f.eks en frossen ytrefilet, så kan man ha ene delen til middag på en søndag og neste på tirsdag. Magert kjøtt holder seg ganske bra, farseprodukter er det litt verre med.

Singelfryst kylling er en slager her i huset, og er alltid en kriseløsning.

Fisk kan med fordel kjøpes ene dagen og tilberedes neste, da den blir litt fastere av å ligge noen timer med salt strødd over. Lettere å tilberede når den ikke er så løs :)

Jeg vet lite om lavkarbomat (selv om jeg har/hadde pco;), men hvis du har tid og mulighet kan det være en løsning å lage store posjoner av forskjellige gryter og fryse dette ned i engangs metallformer fra f.eks Binders.

Skrevet

Det hadde kanskje vært mulig å handle matvarer en gang i uka og supplert med grønnsaker. Problemet er å finne ut hva vi skal spise hver dag. Klarer så vidt å handle for en eller to dager om gangen, og det kommer på ca. 1000 kr hver gang (hva med meg som trenger nye møbler hele tiden?).

Måltidene består av ca. 3 "middager" hver eneste dag dessverre. Men det er ho hverdt det, nå veier jeg rundt 86 kg før veide jeg alltid over 100 kg selv om jeg spiste "sunt" og trener en del. Heldigivs har vi kiwi aom selger ferdig salat med ost og skinke til nca. 30 kr per måltid per person, det spiser vi minst en porsjoj daglig, men bare det er 60 kr.

Jaja, tusen takk for svar=)

Svaret ligger nok i å planlegge bedre og få mannen til å handle på rema 1000 på vei hjem fra jobb ett par ganger i uka.

Skrevet

huff, skjønner deg godt, har pco selv, og ser ut som en kjøttkake i ansiktet noen ganger. ikke lett å tilpasse med maten

jeg går på p pillen diane, og det er mildt sagt et billig alternativ for meg. så slipper jeg disse cystene som sprekker og gjør så h... vondt også, og kan spise normalt uten at kroppen går amok.

kan ikke hjelpe stort, ville bare vise litt medfølelse.

Skrevet

eneste tipset jeg har er å lage vanlig middag, og heller bare koke gulrøtter og broccoli (eller noe annet) til en selv som man tar i stedet for poteter eller pasta. omelett til kveldsmat, egg kan jo være rimelig, med litt persille eller basilikum.

Skrevet

Tusen takk Moraliserende pekefinger (bra nick!) Vi får prøve rådene, hvis ikke blir det lite møbler framover.

Skrevet

Tusen takk til dere alle sammen!

Ikke noe særlig å ha psos, mye drit som følger med. KAn blant annet ikke bestille bar på postordre, hehe. Skal prøve å følge rådene fra dere, men vaskelig å klare seg uten salater og ferske grønnsaker hver dag.kan blant annet ikke spise lør, mais, gulrøtter og andre ing som vokser under bakken.

Skrevet

Først og fremst: gratulerer med strålende nedgang!

Så: planlegg. Ser alle sier det, men det er så viktig at jeg sier det igjen: planlegg. Sett opp mat for en uke. Del dagen i fire. Deretter lager du en plan, feks mousaka til middag mandag, da blir mousaka kvelds på tirsdag. Innbakt laks til middag onsdag: lunch på torsdag. Wok til middag tirsdag: frokost onsdag osv.

Ha alltid basisvarene: blomkål, løk, neper, brokkoli, fetaost, ost, tubeost, patèer, smør, oljer, masse krydder og urter, majones, rømme, agurk, paprika, oliven, tomat, mango, hvitløk, lavkarbo wok-sauser, minimais, champignon, purre, egg i hus. Dette er hovedsaklig varer som holder godt oppmot en uke eller lengre. Samme med kjøtt: ta gjerne en kjøtt-dag til sverige, eller hamstre med det samme lønna kommer: økonomipakker med kyllingfilet, hel kylling, kjøttdeig, biff og entrekot, svinekjøtt, laks, bacon, torsk og andre frysbare varer.

Dette kan dere handle èn gang i uka. Så kjøper dere salat og ferskfisk, evt annet dere er gått fri for, og slikt som ikke holder seg lenge en dag til i uka.

Om mannen din ikke trenger leve på lavkarbo så blir det jo også billigere om han kan ete potet, ris, pasta, gulrøtter osv til en del av måltidene.

Investèr i en slik salatboks med rist i bunnen. Da holder salaten seg bedre. Og du kan feks lage opp en basissalat som du tar av til flere måltider, bare variere med å tilsette oliven, fetaost, ulike dressinger osv alt etter hva det er tilbehør til. En ferdig salat i en slik boks holder ettpar døgn, en hel salat kan ligge i flere døgn i en slik. Og desuten: selv om salaten blir litt slapp så er den ikke dårlig.

Skrevet

Men hvis du har en diagnose som medfører ekstra kostnader - har man ikke rett på grunnstønad da?

Det får i hvertfall min svigerinne som har cøliaki. Det er ikke snakk om så mye penger hun får hver mnd. men alle monner drar.

Eller om man kan trekke fra ekstra utgifter på skatten. Det er også en mulighet.

Gjest Ultemecia&Mikrovampyren
Skrevet

Kan du ikke tilberede og fryse maten? eller blir det ikke ferskt nok ?

Skrevet

Lag salatanene hjemme og spar sikkert noen kroner i lengden

Bønner og linser kan dere spise, sant? Det er billigere enn kjøtt. Kan suplere kjøttet i et av måltidene per dag f.eks. Jeg liker godt kikerter (gode i salat eller i gryter eller i falafel) og grønne linser (i supper f.eks.).

Kjøp på rema 1000 og kiwi.

Vi spiser mye grønt og lite potet og ris osv, fordi det er slik vi liker det. Vi klarer oss med 5000 per mnd, men er bare 3 stykk da. Vi handler nesten hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...