Gå til innhold

Hvordan gjøre matingen enklest mulig om natta osv?? MME på flaske...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å gi mme på flaske til gutten min pgr av diverse grunner, men synes det er et styr om natta. Vi har soverom i 2.etg, og jeg må da traske ned i 1.etg over masse kalde gulv, og lage istand et måltid, varme i microen, og så traske opp igjen i 2.etg for å mate babyen. Går det an å gjøre dette på noe enklere vis? (Høres ikke så slitsomt ut, men når man er trøtt så er det et ork å gå ut av senga og ned i kalde 1.etg!)

Hvordan gjør dere andre det?

Hvis babyen sovner midt i måltidet, så pleier vi å ta han opp og skifte bleie, så han våkner litt, for så å gi han resten av flaska. Hvor lang "holdbarhetstid" er det på mme som har vært varmet opp?

Koker dere vannet med malt i, eller tar dere malt i hver flaske for hver gang dere lager ett måltid?

Må man koke hver flaske/tut for hver eneste gang man bruker den, eller kan man skylle den godt i glovarmt vann, og bruke flaska til neste måltid noen timer etterpå?

Rister dere flaska for å blande vannet og mme-pulveret, eller rører dere for å unngå at det blir mye luft i melka?

Er totalt grønn på dette her, trenger å lære, så gi meg litt tips og råd:)

Skrevet

Heisann!

Jeg har ikke det samme problemet som deg når det gjelder avstanden soverom-kjøkken; vi har nemlig alt i første etasje... Men når vi er ute på tur og skal lage mat fort har vi to små termoser med oss, en med kokt, kaldt vann og den andre med kokende vann. Så blander vi det vi skal ha, tilsetter malt og mme og rister flaska til mme-pulveret er oppløst. Har gjort dette når vi har vært på besøk og overnattet også, og det går i grunnen greit... Har hørt at det finnes flaskevarmere også, og da er det jo bare å ta med seg ferdig kokt vann på en flaske, varme den til riktig temp i flaskevarmeren og så er alt klart:)

Når det gjelder koking av flaskene/tutene skal dette gjøres hver gang så lenge han er liten (er vel snakk om fram til han er iallfall 3 mnd, men få gjerne flere råd ang dette...). Skyll først alt i kaldt vann, vask det deretter i såpevann og skyll igjen med så varmt vann du greier. Så koker/steriliserer du flaskene. Jeg var også totalt grønn på dette for ikke lenge siden og har fått MASSE hjelp her inne og på www.flaskeposten.org:) Foreslår at du leser litt på den nettsiden. Lykke til:)

Skrevet

På natten kan du jo ha ferdigblandet nan eller småfolk på en flaske som du bare hiver i microen. Eller termos og kaldt kokt vann på soverommet.

Melken holder seg mens du skifter bleie, men hvis han sovner etter å ha spist halve måltidet (om natten), så må du bare la han sove videre. Med mindre han våkner igjen en time etterpå da...

Det er jo det vi vil; at de skal sove hele natten!!

Enig med sommerbaby om koking av både flasker og smokker. Skyll begge deler godt i kaldt vann etter bruk, vask og deretter kok. Jeg gjør det første en gang for døgnet, vasker de og koker de om kvelden.

Jeg lager opp flasker for et helt døgn hver kveld. Koker vann på vannkoker, har i flasker (rett mengde), har i litt malt og setter i kjøleskapet. Hiver de i microen når hun skal ha mat.

Det å bli våken pga mating om natten er dessverre bare en av gledene ved å flaskemate. Se på det som en mulighet til å få litt alenetid, og til å se hvordan verden ser ut på nattestid ;-)

Skrevet

Heisann

Du kan jo prøve å gi han litt mer mat rett før du skal legge han. Babyer pleier å være litt mer sulten på kvelden rett før leggetid. Det er fordi de innstiller seg på å sove en lenger periode. Jeg har begynt å gi datteren min mer før leggetid og det funker som bare det. Hun sovner mellom 22-23 og sover til kl 06. Utrolig!! :-)

Jeg og må traske ned en etasje når jeg skal varme opp flasker om natten så for meg er det en fryd at hun sover igjennom natten.

Hvis du blander pulveret i 50-60 grader varmt vann så slipper du malten. Jeg brukte malt i 2 flasker om dagen. Da blandet jeg pulveret i kroppstemperatur, men etter at jeg begynte å blande det i varmere vann har ikke lillejenta hatt hard mage i det hele tatt. I tillegg så løser pulveret seg bedre opp ved å blande det i varmere vann. Jeg rister flaskene, synes ikke det blir bra når jeg bare bruker teskje.

Når jeg blander, koker jeg opp vann til 1/3 av ønsket mengde til flaskene og setter det kokte vannet i kjøleskapet. Når jenta vil ha mat koker jeg opp resten av vannet og heller det over i flasken. Og blander i pulveret. Vips har du ønsket temperatur på vannet. Jeg gjør dette fordi jeg ikke liker å sette ferdigblandede flasker i kjøleskapet over lengre tid. Det er sikkert ikke så stor sjanse for at bakterier skal spre seg, men jeg gjør det ikke allikevel.

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...