Gå til innhold

Jeg gir meg ikke....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og nå forventer jeg faktisk at det er mange som kommer med negativ kritikk over min iver i å "normalisere" flaskemating, men det får heller bare stå sin prøve!

Dere må jo tro at jeg ikke har noe annet å gjøre enn å skrive "sinte-mailer" til forskjellige steder, og det har jeg ikke heller!

Når jeg får beskjed fra min helsesøster om at jeg vet mer om dette selv, og se om jeg finner info på nettet, ja da er det like før det sprekker for meg altså!!

Så nå skrev jeg et brev til Mattilsynet, jeg ;-)

----------------------------------

Hei!

Jeg har prøvd å finne informasjon om Hipp2 morsmelkerstatning (mme), men på hipp.no står det ingenting om denne eller de andre produktene de har for barn fra 4 mnd. Jeg sendte en mail til dem for å høre om hvorfor. Her er svaret jeg fikk:

"Anledningen till att Du inte hittar information om HiPP1 och HiPP2 på hemsidan är att man inte får göra reklam för produkter som kan anses konkurrera med modersmjölk."

Jeg lurte på hvem som hadde bestemt det og fikk til svar:

"De regler som vi och alla andra barnmatsdistributörer agerar efter kommer från Livsmedelsverket (Mattillsynet).

De i sin tur tillämpar WHO:s rekommendationer om att alla mödrar (i hela världen) skall amma sina bebisar upp till minst 6 månader."

Videre står det at jeg må ta kontakt med helsesøster for å få informasjon om mme som hovednæring for mitt barn.

Jeg må komme med noen kommentarer:

Da jeg fikk mitt barn som nå er 4 mnd nektet hun å suge pupp. Etter MYE mas i en mnd ga jeg opp, og begynte å gi henne kun mme. Men jeg fant INGEN info noen steder, og heller ikke helsesøster kunne gi meg svar fordi hun ikke kan noe om mme. Til slutt fant jeg tilfeldigvis en side med masse informasjon startet av en privatperson (www.flaskeposten.org).

På Hipp sine internasjonale sider derimot står det masse informasjon og "reklame" for de andre produktene deres for barn på 4 mnd.

Jeg syns det er ganske betenkelig at babyer og mødre som ikke ammer i Norge skal lide fordi noen har bestemt at viktig informasjon om mme blir ansett som reklame. Da syns jeg også at de som har bestemt dette må gi klar beskjed til helse-norge om å sette seg inn i flaskemating omgående!

Jeg er virkelig lei meg på min datters vegne over hva jeg utsatte henne for i hennes første 4 uker. Hun hylskrek av sult, men jeg satt der med puppen min og gråt mine modige tårer. Hva skulle jeg gjøre da? Ingen som fortalte meg at jeg kunne "fullflaske" eller at det var et alternativ. Nei, bare å legge barnet til og ta nesespray og drikke amme-te og holde ut!

Jeg er rystet over at vi i 2007 ikke setter større lit til mødre i forhold til dette temaet, og ønsker svært gjerne et svar på hvorfor en så stor og viktig organisasjon som dere ikke har ansvaret for flaskeposten.org istedetfor en privatperson. Og hvorfor dere ikke, i deres iver over ikke å la feks Hipp få "reklamere" for sine produkter på de norske sidene, presser norske helsesøstre til å sette seg inn i flaskemating. Eller skal barn og mødre fortsette å lide hvis de ikke får til å amme? Kan de bare ha det så godt?

På forhånd tusen takk for svar!

Vennlig hilsen en engasjert mamma!

Så nå er det bare å vente og se hva de sier... Kanskje de blir sinte? Hehe, da blir det bråk ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hurra!!! :) Så bra at du har sendt dem dette brevet! Utrolig bra og veldig godt formulert. Har tenkt utrolig mye på det i det siste, ettersom min lille gutt også fullflaskes, at det finnes altfor lite info, og helsesøstrene vet faktisk ikke mye om flaskemating! Fikk faktisk mye hjelp av å lese på flaskeposten.org og å spørre her inne på forumet, men jeg mener at dette er info som bør være mye lettere tilgjengelig. Jeg tror seriøst ikke at, gitt all info, noen velger bort amming i Norge til fordel for flaskemating hvis man kan amme. Hva med å gi oss mammaer mulighet til å velge hvis man vil det, eller å ha mulighet til å mette babyene våre når de ikke vil ta pupp? Man føler seg så utrolig liten når man sitter der med en sulten og fortvilet baby og kjenner at man ikke "får lov til" å gi mme for det er KUN mm som gjelder!

Skrevet

Bra innlegg!!:)

Det virker nesten som at helsenorge er livredde for at hvis de gir gravide info om flasking..så vil alle velge det!! For noe tull!! Jeg har enda ikke møtt en som ikke virkelig prøvde å få til amming og måtte gi opp motvillig. Det kan da ikke være "farlig" å si at "joda, dere har et alternativ hvis ammingen går til H.... og det er HELT greit". Det er kanskje en liten brøkdel som da lettere gir opp...ikke det engang??

Jeg har vært heldig og har en helsesøster som har støttet meg hele veien og som faktisk kan en del om MME. Men jeg føler virkelig med alle de som er nødt til å spørre og grave for å få den infoen de trenger!!!

Skrevet

Hurra! Supert innlegg!!

Vi som har flaskebarn av forskjellige grunner får liksom ikke noe info nei. HS kan som regel ingenting om det.

Må bare fortelle en ting:

Da Didrik var på 3 mnds kontroll for å ta sprøyter tok jeg med en flaske med kokt kaldt vann og pulver ved siden av pga at det var mattid etter vi var ferdige på helsestasjonen. Regnet med de hadde micro der, tok derfor ikke med termos. Men nei da, de hadde ikke micro, men flaskevarmer. Har aldri brukt det så viste ikke hvordan det funket. HS viste ikke det hun heller, så måtte lese bruksanvisning. Mens Didrik gråt... Det vi fant ut var at det tok 8 min å varme flasken!!! Gøy å vente på det når du har en sulten baby som atpåtil nettopp hadde tatt 2 sprøyter!

Så etter at Didrik endelig hadde fått mat sa jeg til HS at jeg syntes det var litt dårlig at de ikke hadde micro, slik at flaskebarna kunne raskt få mat de å. Å da sier hun: "Hadde du hatt puppen hadde det ikke vært noe problem"!!!!!!!!!!! Trodde jeg skulle klikke i vinkel på henne da ja! Enn å si noe slikt??? Hun vet hvor jeg har slitt med ammingen også da! Så jeg gav henne en skikkelig overhøvling så dro jeg! Tror jeg aldri har vært så sinna før. Gleder meg til jeg skal dit igjen neste uke, NOT!

Skrevet

Å herregud, jeg er helt sjokkert!! Kjenner at jeg får helt tårer i øynene nå, for jeg kjenner meg så godt igjen!! Så jævlig å utsette barna våre for dette, altså. Som om vi vil det liksom....

Sendte en mail til Sylvia Brustad også jeg ;-)

Skrevet

28.4.07 fikk jeg mitt første barn, Nikoline. Hun var stor og frisk ved fødsel, men da jeg skulle legge henne til brystet nektet hun å suge! Dvs at hvis jeg ikke ga henne morsmelkerstatning (mme) ville hun ikke få mat. Etter å ha prøvd og prøvd å amme i en måned med en baby som hylskrek av sult, en gråtende mamma og en helsesøster som ga meg alle mulige tips om hvordan jeg skulle få til ammingen ga jeg opp. Da var jeg totalt utslitt, og min lille datter hadde lagt på seg alt for lite. Det var INGEN som sa at fullflasking var et alternativ.

For å finne informasjon om mme måtte jeg søke selv på nettet, for helsesøster kan ingenting om dette temaet. Hun er rett og slett helt blank! Den eneste siden som inneholder riktig informasjon om dette er flaskeposten.org, laget av to privatpersoner.

På hjemmesidene til de ulike mme-produsentene står det ingenting om mme fordi dette blir ansett som reklame for produkter som konkurrerer med morsmelk. Dette har mattilsynet bestemt.

Jeg syns det er ganske betenkelig at vi i 2007 ikke stoler nok på norske mødre til at det er lovlig å legge ut informasjon om mme. Er det virkelig noen som slutter å amme for å gi mme bare fordi de ser såkalt reklame for mme? De mødrene som vil styre så fælt med å gi mat, fremfor å slenge frem puppen, vil jeg gjerne møte!

Hva skal vi som ikke ammer gjøre når helesøstre landet over ikke har peiling på mme?

Jeg syns det er på tide at du, helse- og omsorgsminister legger et enormt press på helsesøstrene i landet for å få dem til å sette seg inn i det å flaskemate. Eller skal vi som ikke kan å amme bare ha det så godt? Skal barna våre bare lide?

Dette spørsmålet + ditt svar blir lagt ut på nettsiden dinbaby.com i forumet flaskemating. Vi har alle ulike historier og det er mange av oss som ikke har møtt støtte og omsorg hos helse-Norge som vi ville gjort om vi ammet!

På forhånd tusen takk for svar!

Skrevet

Så flink du er til å ta tak i ting!

Det er som du sier tross alt 2007, så litt info om mme burde ikke være så vanskelig å finne. Men det er jo vel fordi de er så redde for at enkelte tror det er så mye enklere med flaskemating enn med amming at de heller velger det.

Personlig så synes jeg ikke det er så mye med flaskemating, men det er sikkert pga at jeg har det litt i fingrene. Storesøster sluttet med puppen da hun var 6 mnd, så da måtte hun jo begynne med mme. Didrik tok puppen i bare 5 uker, med skjold vel og merke og slet og styrte noe aldeles forferdelig. Jeg pumpet meg i flere uker etterpå, men fikk uansett ikke nok til å gi han bare pumpet mm, så måtte bare ha mer og mer mme. Hele familien fikk det bedre da jeg sluttet med pumingen, ble så mye styr med det, jeg var uslitt og alt det der.

Er også bruker av flaskeposten =)

Skrevet

Ja, det er da merkelig at det i Norge skal være forbudt å skrive om mme på feks Hipp sine sider, mens på de internasjonale sidene er det lov. Der står det om ALLE produktene de har... Så i Nederland blir det altså ikke sett på som reklame og der stoler de på at mødre vil det beste for barna sine uansett. Beklageligvis kan jeg ikke nederlandsk...

Jeg bare MÅ ta tak i dette, for jeg vil ikke bli behandlet sånn i en alder av 33 år!! Jeg er voksen og klarer å ta mine egne valg, men akkurat da babyen min var nyfødt klarte jeg ikke å ta vare på hverken henne eller meg hva mating angår, og det hadde vært så fint med bitte-litt hjelp til å ta valget om flasking mye før!

Forresten så ville jeg nok ikke likt å bli behandlet sånn som dette om jeg var 17 eller 23 for den saks skyld!

Skrevet

Så utrolig bra! Og kjempefint at du tar tak i dette problemet:) Kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver, både med at det ikke finnes info, at man blir frustrert og faktisk ikke er i stand til å ta seg av verken baby eller seg selv rett etter en fødsel når man er sårbar og vil gjøre ALT for at babyen skal ha det bra, og at det rett og slett er urettferdig og respektløst å behandle mennesker på den måten! Føler seg så liten, som jeg skrev i innlegget mitt over... Håper du får svar, og at dette blir tatt seriøst av helse- og omsorgsministeren! Du har nok klart å sette ord på følelsene til de fleste som må ty til flaskemating.

Skrevet

Det kan jo ta sin tid da, men det er jo lov å håpe på at det kommer et svar:)

Skrevet

Utrolig bra Matja, jeg er atter en gang imponert! Du er vel den beste talsperson vi flaskemamma'er kunne be om, og vi setter stor pris på at du kjemper en så innbitt kamp for oss og alle de som også kommer etter oss. Ingen skal behøve å gå igjennom det vi alle har gått igjennom. Tusen takk! :-)

Skrevet

Blir jo nesten rørt jeg! supert av deg! etter å ha slette meg gjennom 3,5 mnd med amming, såre bryst, brystbetennelser o.l.. var det så godt å ty til flaske! fikk ingen hjelp eller info her. HS kan jo ingenting.. på sykehuset nermest tvinge de meg til å amme. gråt og gråt og lille banet gråt.. får vondt bare av å tenke på det.. Men jeg fikk mye hjelp i min søster som bodde i belgia da hun fikk sin første og hun delammet.. Hun fikk sin andre i england og han ville ikke ta pupp ; vet du hva de gjorde på sykehuset da? nei de henta flaska å gå den nyfødte gutten! den Skulle hun slite seg ut når han ikke ville ta puppen og sulte?! Er sjokkert over norge faktisk.. akkurat som man er dårlig mor om man ikke ammer, jeg er 10 ganger bedre mor og mer avslappa nå som jeg bestemte meg for å slutte! stressa sånn hver gang jeg skulle ut; åå nei blir hun sulten, hva da?! Var i england å så ikke en person som ammet.. nei der er det faktisk ikke lovt å amme offentlig der er det amme rom.. så jeg måtte nesten gjemme meg for å gi pupp.. så hadde vi hatt litt av england sin politikk og litt norge sin hadde det blitt så bra! endelig noen som tar tak! kjempe flott;))!!!!!!

Skrevet

Hei! Ikke noe "kjeft" fra meg på dette, for i motsetning til i den andre saken der jeg visst var frekk nok til å ikke følge strømmen og uttrykke nesegrus enighet i alt dere sa, syns jeg dette er saklig og fornuftig :-) Dersom produsentene ikke skal få informere om mme og flaskemating pga reklameregler, så bør da jaggumeg helsestasjonene, barsel og helsevesenet ellers i grunnen også ha rikelig og god informasjon om dette. Skulle bare mangle!

Så dette syns jeg var positivt og saklig :-) Noe helt annet enn å bli rasende og fornærmet over at det skrives positive ting om amming i et blad. (For akkurat som jeg syns det bør informeres godt om mme og flaskemating må det jo kunne informeres om og skrives positive ting om amming. Det ene utelukker ikke det andre).

Skrevet

Anonym!

For n'te gang; Jeg vet at det er meg du sikter til i forhold til det brevet som ble skrevet til mamma, men JEG VAR IKKE SINT!! Man må jo kunne reagere når et blad skriver om en sånn undersøkelse uten å noen gang skrive om flaskemelk, vel?

Jeg har selv måttet dementere ting jeg har sagt i media. Det er menneskelig å gjøre det når noen reagerer faktisk. Og jeg har kranglet før med folk som har sagt feile ting i media uten å dementere, men de har faktisk gått tilbake på ting. Man må jo kunne reagere!

Men så fint at du syns dette var bra skrevet da! Betyr mye for meg at du godkjenner ;-)

Dessuten syns jeg det er kjempebra at du ikke har møtt på de samme utfordringene som mange andre her inne. Kunne ønske jeg hadde din styrke og din helsesøster...

• 1 år senere...
Skrevet

Vil bare dytte dette innlegget nå som jeg ser at den samme diskusjonen og fortvilelsen blusser opp igjen. Matja tok skikkelig tak og sendte brev både hit og dit, kanskje dere som nå har fakkelen kan få noen ideér av hennes engasjerte brev?

Hilsen gammel og stolt flaskemamma som kan LOVE at det blir flotte barn av flaskebarna selv om det virker veldig fortvilende når man er midt i det. Stå på jenter! :-)

Skrevet

Skjedde det virkelig ingenting etter at hun sendte disse brevene?!

Skrevet

Dessverre ikke, hun fikk bare svada-svar :-/ men jeg oppfordrer likevel den nye generasjon flaskemødre å engasjere seg, det er en viktig sak og kan ikke sies for ofte til de som har makten til å gjøre en forskjell!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...