Gå til innhold

10 eller 12 uker....??

HelenFlores

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei, lurer sånn på en ting. Alle sier man "bør" vente til uke 12 med å fortelle om graviditeten for da er man over den kritiske perioden. Men så står det i boken jeg fikk av legen min at i uke 10 er alle indre og ytre strukturer komplette, og embryofasen er over. Barnet er nå et foster og skal bare vokse og modnes frem mot fødselen. Burde man ikke være ganske trygg da? Eller er det det at statistisk sett skjer de fleste spontanaborter frem til 12 uke?? Litt forvirret der..

Har delt den store nyheten med nærmeste familie og bestevenninnen min, men vet ikke om jeg klarer å vente enda 3 1/2 uke med å fortelle resten av jentegjengen:)

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man bør fortelle det når man selv føler at det er greit....rett å slett! Sjansen for spontanabort er tilstede under hele svangerskapet, men blir mer og mer usannsynlig etterhvert som ukene går:)

Jeg fortalte det til mine nærmeste når jeg selv og min kjære fikk vite det, og det var før 10 uker for å si det sånn:)

men det sies jo at etter 12 uker, er det relativt "trygt" i forhold til spontanabort....

skjønner godt at du er gira på å fortelle det, det er jo verdens største nyhet:)

gratulerer og lykke til videre..!!! :)

Skrevet

Heisann!

Pga SA i forrige svangerskap, fikk jeg ultralyd i uke 8. Gynekologen sa at hvis man så hjertet slå i uke 8 eller senere, var det 95% sjanse for at det gikk bra. Så etter å ha sett et hjerte da, fortalte vi det til familien og de nærmeste vennene. Fortalte det ikke til "hele verden" før jeg var over uke 12, men det var mer fordi jeg holdt på å lese til eksamen, og ville fortelle etter den:)

Men etter uke 10 er man ganske så trygg, altså. Syns det er litt tull at man absolutt må vente til uke 12, man må jo få gjøre som man selv føler er naturlig!

Skrevet

Og dessuten: Er det så ille at folk vet at du har mistet? Når jeg hadde en SA hadde jeg sagt til de næreste vennene mine + mamma og pappa at jeg var gravid, og det var veldig godt å ikke være alene med sorgen etterpå! Men jeg hadde ikke lagt det ut på Facebook før uke 10-12 uansett:)

Skrevet

jeg sa det til hele familien i uke 7-8 jeg var kjempe stolt og ville ikke vente. og sa det til 3 venninner men ventet til uke 11 med å si det til "alle" jeg sa det i grunn til alle som jeg omgår mest med, for dette er jo folk jeg ville ha snakket med en eventuell abort om også. jeg sa det også på jobben før det hadde gått 12 uker.

men det er jo opp til vær enkelt...

om jeg skal ha flere barn så venter jeg nok litt med å si noe til min besteforeldre, for de har bekymret seg mye i begynnelsen uten noen grunn. de er jo litt gamle og tenker sikkert på at de gjerne vil oppleve å få oldebarn! men ellers så har jeg ikke angret på at jeg sa det tidlig!

Skrevet

Takker for flotte svar:) Vi har bestemt oss for å dele den gode nyheten med ett par gode venner når jeg har 10 fullgåtte uker:) Så får resten av verden vente litt til:)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Hei.

Jeg sier som flere her - fortell det når det føles riktig for dere, det finnes ingen oppskrift. Selv har jeg spontanabortert 3 ganger, og er nå i gang med mitt 4. svangerskap. Vi fortalte det svært tidlig til våre nærmeste denne gangen (5 - 6 uker), har opplevd som en støtte at de rundt oss har visst om graviditeten. Jeg ville syns det var vanskellig å late som ingenting hvis det gikk galt en gang til, så da var det bedre for oss å dele spenningen og gleden med den nærmeste familien.

Jeg var dessuten så kvalm og dårlig at det gikk ikke an å skjule det for dem...

Men sånn offisielt ventet jeg til jeg hadde passert 3 mnd, dvs jobbkollegaer, bekjente, naboer osv måtte vente.

Det er først nå i det siste (er 22 uker på vei) at jeg "snakker åpent" om det på f. eks Facebook.

Masse lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...