Gå til innhold

Når fortelle sjefen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter i en liten knipe om dagen for jeg er usikker å om jeg skal fortelle sjfen min på jobb at jeg er gravid (5+0) eller om jeg skal vente. Føler litt på det for det er så mange som sier, ja nå må ikke du bli gravid og. Greia er at en av mine kollegaer ble gravid rett etter at hun begynte i firmaet og har vært stort sett sykemeldt. Jeg vet at graviditeten kommer itl å sette sjefen min i en knipe når det gjelder personell. Og hun trenger tiden for å finne noen som kan vikariere for meg. Men er litt usikker.... Det skal sies at jeg har en veldig hyggelig og alright sjef.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er selv sjef og har personalansvar for ca 30 personer. Mitt råd til deg er at dersom du har et godt forhold til sjefen din og føler deg trygg på at vedkommende ikke kommer til å bruke graviditeten mot deg, så bør du fortelle det så tidlig som mulig. Jeg setter veldig stor pris på at mine ansatte er tidlig ute med informasjonen. Har selvfølgelig taushetsplikt så det er ingen risiko for at jeg går videre til noen om dette. Er de tidlig ute har jeg god mulighet til å komme opp med gode løsninger til permisjonstiden samtidig som det er lettere for meg å "lese signaler" dersom det går mot sykemelding. Selv er jeg 9 uker på vei og fortalte det til min sjef for et par dager side. Ingen av mine ansatte får vite det på ennå et par uker, men synes det er greit å være åpen mot min arbeidsgiver. Også dersom det skulle gå galt. Da vil jeg jo bli møtt med mye større forståelse og unngår å bli nedlesset av arbeid i en tøff periode.

De fleste sjefer er inneforstått at graviditet er en del av livet for de fleste.

At de kan gi deg en følelse av at det er et problem at du er gravid er som regel en reaksjon på at de synes det er synd å miste dyktige arbeidstakere (selv om det er bare for en periode) og at du blir vanskelig å erstatte.

Men ingen er uerstattelige og vi har alle lik mulighet til permisjon, ta ut sykemelding eller få arbeidet tilrettelagt.

Så fortell det til sjefen din. Hun/han blir sikkert veldig glad på dine vegne:-)

Skrevet

Eg fortalte det når eg var 7 veker på veg. Då merka eg at forma begynnte å bli dårleg, og ville ha skulle vere førebudd på at eg kanskje måtte ha tilrettelegging.

Du gjer jo eigentleg saken berre verre med å vente lenge. Graviditeten din er jo noko dei må forholde seg til uansett. Greitt å gje sjefen tid til å førebu seg. Plutseleg ein dag kjem kvalmen og tar deg...

Skrevet

Jeg fortalte det til sjefen min tidligere denne uka. Er 7 uker på vei. Grunnen til at jeg fortalte det er at jeg merker at jeg blir fortere sliten og har ikke samme energi som tidligere...har en jobb der jeg kombinerer kontorarbeid/miljøarbeid, så enkelte dager er lange foran datamaskinen og jeg blir trøtt og sliten... andre dager er jeg sammen med brukere og det er også tunge løft etc. Så fortalte det til sjefen for at hun kan forstå hvorfor jeg blir fortere sliten når det blir mye møter etc, og for at det kan tilrettelegges slik at jeg slipper tunge løft. Hun tok det kjempefint, ble glad på mine vegne og syntes det var flott jeg sa fra såpass tidlig. Slik får hun god tid til å planlegge permisjonen min, og vi planla sammen hvordan jeg kan unngå tunge løft uten at andre kollegaer skal merke noe...vil nemlig ikke at de andre skal vite det før det har gått noen uker til. :-)

Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding. Tenkte jeg skulle stikke ned til sjefen når hun var ferdig med lunsjen sin :)

Det er så mange som maser om jeg er gravid om dagen og det synes ikke altså og jeg har ikke vært borte eller noe. De har bare fått det for seg at det er stor sannsynlighet for at jeg skal bli det. Er vel alderen og slik tenker jeg... Det er jo bedre at sjefen sitter med fakta enn at hun må spørre eller hører det fra noen andre. Og jeg har jo arbeidsoppgaver selv med kontorjobb som jeg ikke kunne tenke meg til å ta på meg.

Skrevet

Jeg fortalte det til sjefen når jeg var i 11. uke, er nå i uke 12. Men ei annen ei på jobben hadde SA i forrige uke og hun hadde ikke fortalt det, men når det skjedde sa hun hvorfor hun ble sykemeldt. Grunnen til at vi ofte ikke forteller så tidlig er jo pga faren for SA ikkesant? Men hvis det skjer, er det jo greit at sjefen vet hva som har skjedd sånn at han/hun kan ta ekstra hensyn når en er tilbake på jobb.

Skrevet

Jeg har litt dilemma selv. Er ikke lenger enn 4+1 så det er altfor tidlig å si noe etter min mening.

Har fortalt min kollega som jeg holder på å lære opp (han skulle læres opp alikevel), men jeg sa det slik at han kan intensivere opplæringen, og forberede seg på å overta for meg en periode.

Vil ikke fortelle sjefen enda, fordi jeg selv skal læres opp til en lederstilling. Det har jeg ventet på leeeenge nå. Jeg vil begynne med den opplæringen før jeg må ut i permisjon.

Jeg såg hva som skjedde forrige gang en kvinnelig kollega var på opplæring til samme stilling. Med en gang hun fortalte at hun var gravid så stoppet de opplæringen av henne.

Det er vel en av grunnene til at hun valgte å gå over til et annet firma etterpå.

Skal prøve å ikke si noe før jeg passerer uke 12 tenkte jeg. Det gir dem alikevel litt tid til å finne noen til å erstatte meg.

Håper bare ikke magen viser så tidlig. Er annengangs.

Men kan jo bare si at jeg har blitt feit ;-)

Skrevet

Jeg skal vente så lenge som mulig, av den grunn at dersom jeg mister vil jeg ikke ha medlidenhet fra den/de på jobb + at da vet jeg de blir å forvente at jeg blir gravid igjen innen kort tid og jeg ønsker ikke det presset på meg rett og slett.

Blir jeg syk eller får noen plager å evt. blir SM stiller jo situasjonen seg helt annerledes selvfølgelig.

Skrevet

Jeg hadde en SA i sommer og den er det ingen andre enn meg selv og mannen min og et par venninner som vet om. Det var utrolig tungt og jeg ønsker derfor å fortelle det på jobb for å bli tatt hensyn til. Var i en utrolig stressende tid på jobb sist. Ønsker ikke ha det slik denne gangen. Hvis jeg mister komemr jeg til å ta noen dager for meg selv for å roe hodet. sist var jeg i ferie da jeg fikk bekreftet hva som hadde skjedd. Man trenger litt tid. I alle fall gjør jeg det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...