Gå til innhold

Gardenerella vaginalis, erfaringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har/har hatt det? (Vaginal bakterie)

Hvordan utartet det seg? Behandling? Fikk det følger for svangerskapet/fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt det. Fiskelukt av utfloden, skikkelig ekkelt. Det er ikke farlig, bare ubalanse i bakteriefloraen. Hos meg gikk det over av seg selv, men du kan kjøpe stikkpiller med melkesyrebakterier som hjelper. Lurer på om det også går an å smøre med naturell yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du gravid når du hadde det? D er nemlig jeg. Lurer på hvordan det påvirker graviditeten. Jeg vet at, hvis det ikke behandles kan man føde for tidlig. Og at det ikke er forsket så mye på behandling tidlig (1.trim.)

i svangerskapet. Blir litt usikker jeg da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker Flagyl tabletter til å behadle det og du kan lese om det på felleskatalogen.no :-)

 

Og husk legen vil ikke gi deg noe som er farlig for babyen din, for man blir ikke medisinert før det er absolutt nødvendig i ett svangerskap :-) Men jeg vil tro at Gardnerella er det, for det er jo helt jævelig å ha og den lukte da usssjj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Når du er gravid behandler de vanligvis ikke med Flagyl, men du får lokal behandling med f.eks. Dalacin Vaginalkrem. Dalacin er også et antibiotikum, og virker lokalt i skjeden. Det anbefales at gravide, selv uten symptomer, behandles ved rikelig vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke nasjonale retningslinjer for dette. Gardnerella kan gi økt risiko for spontanabort og kanskje også tidlig fødsel,samtidig er de fleste leger forsiktig med å behandle i første trimester fordi bruk av Flagyl er kontraindisert i hele svangerskapet og bruk av Dalacin er kontraindisert i 1.trimester. Dvs at fordelene med å behandle Gardnerella ikke oppveies av risikoen i første trimester, men at det skal behandles etter fullgåtte 12 uker, og da med Dalacin. Melkesyrekapsler er ufarlig og kan lindre plagene når som helst, også i første trimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 7 uker i dag, og har fått Delacin av legen (overlege gyn.) på Ahus. Vet at det ble diskutert på morgenmøte på KK.

Men i følge det jeg har lest på nett er det både fordeler og ulemper med det. Jeg fikk utskrevet Delacin for å unngå komplikasjoner pga Gardenerella senere i svangerskapet. Håper de vet hva de driver med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nettopp tatt en 7 dagers kur med Dalacin. Jeg hadde ingen symptomer og plager på Gardenerella, men gynekologen anbefalte å ta kuren likevel på grunn av rikelig vekst. Hun sa ikke noe om risikoen ved å bruke Dalacin. Jeg er 7+4 i dag. Huff, kjenner jeg blir litt nervøs her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...