Gå til innhold

Blodtyper og kontroller,noen som vet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min samboer har blodtype 0+, jeg har A Rh -. Jeg lurer på om noen vet om dette er risikabelt med tanke på svangerskapet i de første ukene, er i uke 6 nå. Vet at det ihvertfall kan være risikabelt for fosteret mot slutten av sangerskapet, dannes antistoffer. Bør jeg gå å ta blodprøver nå, eller kan jeg vente enda noen uker/måneder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det spiller noen rolle hvilken blodtype din samboer har, men vet at dersom mor har A Rh-, så kan det dannes antistoffer mot barnet. Men jeg synes du skal snakke med legen din om dette, slik at du får alt bekreftet, og dere kan ta de forholdsreglene det skal taes.

Ikke gøy å gå å gruble på slikt ;)

Skrevet

Hei!

Jeg har også Rh- mens sambo har Rh+, så jeg har satt meg bittelitt inn i dette. "Problemet" er at du kan få en baby som har Rh+, slik at babyens og ditt blod ikke "passer sammen", og hvis babyens Rh+blod kommer i kontakt med ditt Rh-blod så kan du begynne å danne antistoffer for Rh+ blod. Det har ikke noe å si for ditt første svangerskap fordi det skjer først når babyens og ditt blod har kommet i kontakt med hverandre, f.eks gjennom fødsel eller abort.

Det du kan passe på selv er at når du føder (evt aborterer) så skal du ha en sprøyte dersom babyen har Rh+. (Hvis du aborterer så tror jeg du skal ha sprøyten uansett fordi man ikke vet blodtypen til babyen) Hvis du ikke får denne sprøyten, så kan det bli problematisk i senere svangerskap fordi du danner antistoffer mot babyer med Rh+ blod.

Blodprøver blir tatt automatisk på første svangerskapskontroll, men det kan være lurt å huske selv at du skal ha den sprøyten hvis du skulle være uheldig å miste. Ønsker deg lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...