Gå til innhold

Ammeskjold bl.a

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 spørsmål:

- Hvor lenge ammer dere på hver pupp?

På sykehuset sa de ca 10-15 min. på hver pupp, men jeg synes det virker så kort?

- Jeg bruker ammeskjold pga. såre brystvorter. Helsesøster virket ikke så fornøyd med det....

Babyen min (3 uker) legger fint på seg og virker god og mett etter de fleste måltider. Hun har 'bra' avføring også.

Får ikke babyen min nok melk når jeg bruker ammeskjold?

Bør jeg amme lenger siden jeg bruker ammeskjold?

Lager jeg dårlige sugevaner grunnet ammeskjold?

Jeg merker at babyen min ikke gidder å suge så godt uten ammeskjold lenger, og er redd jeg ikke får avvendt henne.

Noen erfaringer?

Takker for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan med fordel amme 30 min på hvert bryst. I hvertfall ikke mindre. Muligens heller noe lenger siden du bruker skjold.

Med skjold vil babyen som oftest få i seg mindre melk enn ellers ja.

Les mer om skjold og avvenning her:

http://ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=19

Skrevet

Jeg brukte ammeskjold en gooood stund.. Følte at det var viktigere at han fikk i seg mm enn å slite med å slutte..

Jeg prøvde hele tiden å legge han til uten skjold først, for å se om det gikk.. Etterhvert tok han puppen fint uten skjoldet.. Jeg begynte også med skjold pga såre brystvorter..

Idag er han 10 mnd og jeg ammer enda..

Skrevet

Jeg begynte m ammeskjold pga brystspreng for da fikk han ikke tak i brystvorta i det hele tatt. Nå bruker jeg det bare om natta.

Den største ulempen med ammeskjold er at du kan få redusert produksjon ettersom det brune området på brystvorta ikke blir like godt stimulert. Mange pumper seg derfor i tillegg for å stimulere. Dette trenger ikke bli noe problem, men du bør følge med og være flink til å veie henne.

Jeg syntes det var deilig å kutte det ut bare fordi det var litt mas med å holde styr på disse skjoldene, vaske dem osv. Du kan jo bruke dem i starten når babyen suger mest intenst, og så ta dem bort etter en liten stund. Eventuelt bruke skjold annen hver gang du ammer for å holde sårheten i sjakk.

Men hvis det funker fint for deg og babyen går bra opp i vekt, så hadde jeg ikke stresset med det. Vent til du er motivert til å slutte - det gjorde jeg.

Skrevet

Tusen takk for alle svar.

Godt å høre at andre har hatt/har det som meg.

Jeg vet at babyen vår går opp i vekt (vi veier nøye og ofte), så jeg tror ikke jeg gidder å stresse med å slutte ennå.

Vi har prøvd uten skjold i dag, men babyen blir veldig fort sint da. Tror ikke hun får godt nok tak uten skjold.

Men jeg er enig, det er styr med skjoldene.... vasking, koking osv... :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...