Gå til innhold

Hva er rimelig å ta som dagmamma?takst altså

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I stedet for å avgjøre hva som er en rimelig takst pr. barn, synes jeg du skal vurdere hva som er en rimelig total-lønn. Og hvor mange du synes det er rimelig at skal dele på å betale denne lønnen.

Er klar over at noen synes de klarer å passe svært mange barn og dagbarn samtidig. Om du er enig i at ditt barn skal være hos en som har mange, så er det rimelig at du også synes prisen skal være mindre pr.barn, enn om du ønsker at "din" dagmamma skal ha bare få og ta seg av.

Da kan du jo gå ut med det at du begynner med kun to inkludert ditt eget, og lover å ha maks tre til sammen.

Noen vil synes at dette ikke er relevant, og at prisen de må betale er det eneste som teller.

Men andre vil værdsette, også i penger, det at de kan være sikre på at dagmamma ikke plutselig har 4-5-6 barn å ta seg av.

Pris? Barnehage koster 2.330 + noen hundre til mat/tur.

Jeg foreslår at du tar KS + 2.330 + 270 = 5.900 dersom du jobber hvitt. Av dette blir 5000 skattbar lønn, og 900 skattefri utgiftsdekning.

Og at du tar fast månedslønn untatt juli, selv om det er jul i desember.

Om noen synes det er for mye å betale det samme hos deg som for barnehage, så er det neppe den ideelle kunde likevel. Bedre å få noen som ikke mener de må tjene på det at du jobber billigere enn en barnehageass.

Tusen takk:) syns dette høres fair ut. Kanskje du også kan hjelpe meg med dette med å jobbe hvitt. Ønsker gjerne det, men hvordan gjør jeg dette? er det jeg eller foreldrene som må sende inn noe? Som sagt er grønn på dette området og ønsker å opplyse meg selv mest mulig før jeg begyner. Tusen takk for all hjelp hittil:)

Du finner brosjyren "Skatteregler ved barnepass" på skatteetaten.no

Kort fortalt skal foreldrene sende et meget enkelt skjema kalt "Lønns- og Trekkoppgave" til Kemnerkontoret. Innen utgangen av januar 08 for det de har betalt deg i 2007, og innen utgangen av januar 09 for det de betaler deg i 2008. De kommer til å trenge ditt fødselsnr, ikke kvitteringer.

Du trenger ikke gjøre noe som helst. Forutsatt at du ikke protesterer på din forenklede selvangivelse hvor lønna blir oppført, så regnes det som at du godtar det foreldrene har oppgitt. Lønna er det de har betalt minus 900 pr barn pr måned.

To ting kan du likevel gjøre helt frivillig:

1) Be trygdekontoret om en bedre sykeforsikring enn det som gjelder for dagmammaer (Ingen dekning første 15 sykedager). Dette må du i tilfelle betale for.

2) Be likningskontoret om forskuddsskatt (hvis du ikke klarer å spare en del av lønna selv for å betale "baksmell" i juni).

Annonse

KS faller ikke bort ved bruk av hvit dagmamma slik reglene er i dag.

Senterpartiet er inne på tanken om å begrense KS til dem som er hjemme selv. Det vil i praksis si et voldsomt kontroll-aparat, eller at bruk av svart (men ikke hvit) dagmamma fremdeles vil bli mulig.

Har ikke hørt at hverken Ap eller SV vurderer å begrense KS ut fra hva man bruker den til. Men det er en kjent sak at de vil fjerne den "når full bhg dekning oppnås, tidligst i 2008".

Om KS på 40.000 i året for hvert barn hos hvit dagmamma faller bort, kan du rett og slett bli nødt til å starte en familiebarnehage. I ditt hjem, med deg selv som assistent, med kun ditt eget barn og to til, og med førskolelærer 3-4 timer i uka. Da er støtten på ubeskjedne 130.000 i året pr barn under 3 år inkludert ditt eget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...