Gå til innhold

Høyt blodtrykk i svangerskapet (samme som bim)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig "faren" ved å ha høyt blodtrykk i svangerskapet?

Vet at det kan være en av "symptomene" på svangerskapsforgiftning, men hva kan skje utenom det?

Jeg har ikke skyhøyt blodtrykk, men bare lurer på hvorfor/om det ikke er bra for babyen i magen. Ei på bim nevnte at det kan skyldes morkakesvikt:S

Jeg har ligget på;

uke 7: 120/80

uke 12: 138/81

uke 20: 130/84

uke 24: ble målt fire ganger og hadde; 143/97, 147/102, 145/87, 132/90

Ser jo at blodtrykket mitt stiger litt, men legen mente de to siste målingene var greie nok. Sf-målet mitt øker bra, og jeg kjenner mye liv hos den lille.

:o)

Skrevet

Det er undertrykket som er det farligste. dersom undertrykket beveger seg opp mot 100 bør man sjekkes nærmere.

Man skal alltid måle blodtrykket flere ganger og helst skal det måles hvilende - det vil si etter at du har hvilt i min 20 min. Blodtrykket påvirkes lett av stress og smerte. Bare det å bevege seg opp på legebenken for å få målt SF-målet kan gi et forhøyet blodtrykk!

jeg sliter selv med høyt BT og har hatt preeklampsi 2 ganger. Måøer bT 3 ganger i uka nå, og i løpet av en undersøkelse kan BT variere ganske mye avhenig av når de tar det. Sistt målte de før og etter UL og BT var mye høyere før UL (sikkert frodi jeg var litt nervøs).

Høyt Bt kan forårsake morkakesvikt, men da må det være høyere enn det du har nå. dersom du får vedvarende høyt trykk eller kjenner andre tegn på preeklampsi, bør det tas ny UL for å sjekke at barnet vokser og at blodgjennomstrømningen i navvlestrengen fungerer!

Skrevet

jeg er vanligvis 110/70 sånn ca når jeg ikke er gravid.

jeg har vært plaget med sukker i urinen fra uke 20 sånn ca, så kombinert med det, var de redd for svangerskapsdiabetes.

på det høyeste var jeg 145/100. ikke så bra.....

men om du er nervøs når det skal måles, kan jo kanskje det også spille inn?? =)

Skrevet

Takk for svar:o)

Jeg fikk høyt blodtrykk sist svangerskap også, men det var ikke før i uke 36-37. Synes det er litt "ekkelt" siden det har steget fra gang til gang denne graviditeten og jeg "bare" er 24+2 i dag, men ble mye mer beroliget nå!

Undertrykket mitt var jo på 87 på det laveste da, og det er jo ikke så høyt hvis det må opp i 100 før det foretas noe:)

Skrevet

Mitt bt var;

uke 6: 131/84

uke 11: 142/88

uke 22: 136/83

uke 27: 120/70 (hadde vært på 3 ukers ferie...)

ons uke 31: 140/85

fre uke 31: 168/98... og derfra gikk det bare oppover... tror det høyeste jeg hadde var rundt 196/120 (samme dag som ks.. uke 33)

Jeg hadde jevnt over litt forhøytet bt, men ingenting som gjorde at jeg måtte hyppigere til kontroller... det at det ble merket den fredagen etter at jeg var på kontroll onsdag, var bare ren flax!!

Skrevet

Jeg hadde høyt blodtrykk hele dette siste svangerskapet. Var til ørten kontroller, og fikk beskjed på sykehuset at hvis de skal behandle det er målet å få undertrykket ned i 100. Altså må du ligge over dette...

Det følger det nok opp hvis du stiger mer. Jeg fikk en pjokk på nesten 5 kg, så det var ikke noe problem her i hvertfall ;-)

Skrevet

Ja, det er sant.. men jeg har ikke vært nervøs før etter legetimen i dag da;P hehe..

Og de høyeste hun målte var de to første.. Tok de to siste etter at fosterlyd og alt annet var sjekket;o)

Uansett så er det jo ikke skyhøyt foreløpig, så jeg skal ikke bekymre meg. Dere dib-jenter er gode å ha når man trenger det!! Blir mindre bekymret når jeg får litt ekstra info.

Har ikke noe annet enn leukocytter i urinen heller, så jeg tenker ikke på svangerskapsforgiftning=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...