Gå til innhold

Hei=), Vet ikke om jeg kan kalle meg sliter ennå, men..

Anbefalte innlegg

Er 19 år og han 23, har vært prøvere siden april, og er i 4pp nå.

Har en syklus som har gått fra 43-58 dager.

Dro til legen og tok en del hormon tester, og ble henvist til gynokolog.

Fikk beskjed om at jeg skulle dit å ta en innvendig ultralyd, også skulle vi ta det derfra. Fikk brev fra gynokologen i dag, og der står det:

Plan for utredning av ufrivillig barnløshet.

Ufrivillig barnløshet rammer omlag 10% av alle par. Det er vesentlig å finne årsaken, og ettersom det jo er et par-problem ønsker jeg at begge parter møter til den første samtalen, slik at vi sammen kan sette opp en plan for den videre utredning.

Dersom kvinnen har regelmessig menstruasjoner er det viktig at vi med en ultralyd på et bestemt tidspunkt i måneden påviser en eggpose i en av eggstokkene og samtidig måler livmorslimhinnens tykkelse. Dersom det er mindre enn 24 eller mer enn 35 dager mellom menstruasjonene kan dette tyde i retning av manglende eggløsning. Denne tilstand er ganske hyppig forekommende og relativ enkel å behandle. En uke etter eggløsning, vanligvis 22-24 dager etter første menstruasjonsdag vil man ta en blodprøve for å måle mengden av egghormonet progestron. I tillegg til ultralydundersøkelse av livmor og eggstokkene vil det rutinemessig bli tatt en del hormonprøver.

Mannens sædkvalitet undersøkes i ett spesiallaboratorium. Dersom sædkvaliteten ikke er tilfredstillende vil man be om kontrollprøve 3 måneder senere, såpass langt intervall da nydannelsen av sædceller tar tid. Dersom alle prøver er er normale vurderes hvorvidt kvinnen i enkelte tilfeller skl tilbys en såkalt "kikkehullsoperasjon". Det er relativt kort ventetid på dette ingrepetsom forestas som såkalt dagkirurgi, dvs. kvinnen reiser hjem samme ettermiddag. Denne undersøkelsen representerer ofte avslutningen av utredningen, deretter vurderes om paret skal hjelpes med såkalt assistert befruktning, Jeg vil da forklare hvilke muligheter som tilbys, det finnes en rekke både offentlige og private klinikker tilgjengelig.

Utredning og behandling av barnløshet er psykisk belastende. Derfor er det viktig at pålitelige svar gis så raskt som mulig slik at paret kan tilbys korrekt behandling.

Det jeg lurer på da er, er det noen som har vært hos Dr. Tom Seeberg i Tønsberg? Og hva skjer egentlig på det første møtet?

Jeg vet jeg har vært veldig heldig, med tanke på å få begynne utredning så kjapt. Ser det er andre som har vært prøvere i flere år, og ikke har begynt utredning. Håper på noe svar. Gruer meg egentlig litt=S

Fortsetter under...

Kjære deg:)

Jeg har selv vært hos Seeberg for kort tid siden og jeg kan forsikre deg om at han er en morsom og avslappa lege som synes ufrivillig barnløshet er extremt spennende:)

Jeg fikk aldri dette brevet(feil fra kontordama) og det er forventet at gubben din er med første gangen, men det er deg han skal kikke på, så går bra hvis det bare er deg:)

Jeg fortalte ham om syklusene mine, lange perioder med blødninger og at jeg brukte pilla i 7år, men slutta for 2 år siden for å bli gravid.

Så var det opp i stolen å ta innvendig ultralyd. Han pekte på skjermen, forklarte hva som var hva og kunne konstantere at jeg ikke hadde hatt eggløsning denne syklusen(skulle hatt mens da jeg var der)

Tok ett par blodprøver og fikk resept på provera (progesteron) siden jeg mest sannsynlig ikke har eggløsninger..

Gubben fikk besjed om å dra til porsgrunn for å avgi sædprøve og så skulle jeg få svar på prøvene når hans sæd var ferdig analysert..

Men siden gubben min syntes det ble litt for mye "planlagt" over det, for jeg nå bare venne meg til at jeg ikke får noe svar på prøvene mine og jeg hadde jo håpa på pergo neste syklus :(

Litt bitter for at han plutselig bare vil ha barn hvis det "tilfeldig"? JA!!

Lykke til Anicol- dette kommer til å gå fint:)

Hmm. Da hadde jeg og vært bitter gitt, men er sikkert litt mye å venne seg til. Kan jo hende han er redd for at han skal få beskjed om at svømmerne hans ikke svømmer så bra. Vet gubben hadde tatt det ekstremt hardt.

Takk for svar=) Har vært litt fram og tilbake den siste tiden om hva jeg tror kommer til å skje. Hører jo så mye rart=) Gubben blir nok med uansett, er privatsjåføren min nemlig. Også er det jo litt skummelt.

Kjente jeg blei skikkelig oppgitt over gubben din. Prøvd to år så vil han "gi opp" oppfølginga. Da hadde det vanka juling her i huset. Men nå er han ganske klar over alt som skjer, og klar for det, men alt kan jo snu selvfølgelig.

Da blir det nok pergo på meg og snart da. Litt rart å begynne med ting så fort og tidlig. Men er jo en kjempe positiv ting for min del. Bare litt rart=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...