Gå til innhold

Jeg kommer til å nekte å veie meg på kontrollene. Flere?


millymolly&mini

Anbefalte innlegg

Rett og slett fordi det er det jeg gruer meg mest til på kontrollene.

Synes også det er noe tull og nedverdigende med veiing. Legen kan heller spørre meg om vekt, så får han svar.

Skal til første kontroll fredag, så øver fremdeles på hva jeg skal si, he, he...Er nok et lite stabeist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm. Jeg synes helt motsatt av deg. Jeg har ikke noe vekt hjemme, så syntes det var interessant å veie meg hos legen/jordmor i forrige svangerskap.

 

Greit å følge med vekta og ta forholdsregler slik at en ikke blir alt for overvektig i svangerskapet. Lettere sagt enn gjort, men det går an å forsøke...

 

Men tror ikke du _må_ veie deg hos legen dersom du synes det er ubehagelig, nei. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også prøve å holde vekta nede med lange gåturer flere ganger i uka:

 

Synes det var tortur å veie meg forrige svangerskap, gikk opp en del, og de siste fem kiloene var vann. Så jeg så ikke ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed på første kontrollen min her om dagen at jeg skal følges ekstra opp dette svangerskapet ang vekt da jeg har gått opp 20 kg de to andre gangene fra 7 mnd til fødsel... (mye vann og høyt blodtrykk)

trur nok det kan være viktig å sjekke vekta for å se om det kan være en urovekkende økning eller evt nedgang....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å veie meg. Veide 57 kg da jeg ble gravid sist,og 72 da jeg var ferdig gått 9 mnd. Kan ikke skjønne hvor de kiloene var,eneste jeg hadde fått var magen,større bryster og en fiiiiiin rund J-lo rompe. Nå er den tilbake til sitt "flate" jeg igjen hoho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg synes ikke det er nedverdigende å veie seg på kontroll. Men hvis man går til kontroll både hos jordmor og lege, er det bedre å veie seg hjemme samme dag som man har time, for da blir vektoppgangen mer stabil. Ulike vekter har jo ulike feilkilder men sålenge man bruker den samme vekten hele tiden vil man kunne se om vektendring skyldes selve vekten eller at man har gått opp/ned i vekt. Selv la jeg på meg 13 kg fra utgangsvekt forrige gang, og har dessverre lagt på meg det siste halvåret så jeg veier 5 kg mer som nygravid nå enn sist gang. Men men. (Kanskje en sammenheng med all den fløteisen jeg spiste for å få gode eggløsninger???:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man nekte? Jeg har slitt med spiseforstyrrelser, og har rett og slett sluttet og veie meg.. Har ikke veid meg på 3 år! Så jeg har lite lyst til å veie meg nå altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal kunne veie seg hjemme samme morgen som man har kontroll. Så lenge du forklarer legen din hvorfor du ikke ønsker å veie deg der, bør han /hun ha forståelse for det.

 

Bare pass på å bruk samme vekt gjennom hele svangerskapet. Om man nekter å veie seg til legen, må man veie seg hjemme, dette fordi de skal følge med om vektoppgangen blir unormalt stor- det kan igjen tyde på at man holder på for mye vann i kroppen, og det er et tegn på svangerskapsforgiftning som kan være farlig.

 

Til deg som har slitt med spiseforstyrrelser, snakk med legen eller jordmora..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gitt beskjed at jeg ikke ønsker å gå på vekta :-) men kan si hvor mange kg jeg har lagt på meg etterhvert... d som er interessant, tenker jeg. ingen problem. ingen kan tvinge deg på vekta uansett... men til nå har jeg gått på kontroll på et sykehus pga sykdom og de har aldri spurt om vekt eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg stoppa vekta helt opp mot slutten av svangerskapet. Det er urovekkende, og hadde ikke blitt oppdaget om jeg ikke hadde veid meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt akkurat det samme. Har ikke veid meg på lang tid, og synes det er fryktelig ubehagelig og nedverdigende å veies av andre. Er nok ganske normal i størrelse og vekt, men liker det likevel ikke. Håper jeg kan slippe unna med å veie meg selv hjemme, og heller rapportere utviklingen hvis det er viktig. Jeg synes det er viktig at du som startet denne tråden, sier fra hva du vil og ikke vil. Det er lov å sette noen grenser også i forhold til helsevesenet og helsepersonell. Stå på krava, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det er lov å sette noen grenser, ja. Flott å lese at enkelte har løst dette ved å veie seg hjemme og så rapportere.

Det var grusomt forrige svangerskap, og hver kontrolltime tenkte jeg på at nå skal jeg til perss for å veie meg.... Så omtrent bare på de tallene!

 

Skal si i fra på fredag hos legen. Gruer meg, for prøvde meg litt sist i februar (men MA) , og da svarte sykepleier at det var en selvfølge at jeg skulle veie meg. Nå skal jeg si NEI!!

Lykke til alle sammen som har svart meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan godt veie seg hjemme, og går man vekselvis til lege/jm er det vel greit å bruke samme vekten gj svangerskapet. Men veie seg bør man, pga plutselig mye vektoppgang komb med andre risikofaktorer kan tyde på komplikasjoner i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen eller jordmoren kommer ikke til å si noe om vekten din men mindre du er helsefarlig overvektig. Og da synes jeg man må tåle å høre det... det er snakk om helsen din og ikke minst babyen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:)

 

jeg har ikke noe i mot å bli veid...synst det er greit at man blir kontrollert og passet på av de som vet hva de prater om:)

i forrige svangersk.so vog jeg 53kg ved start og etter 9 mnd gravid så var jeg 67kg..så da passa hele tida på at ikke noe var galt og d følte jeg som veldig betryggende:)var jo første gang og veldig usikker på hva som var normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å veie meg ja. Synes ikke det er så gøy når en ser nåla flytter seg stadig opp (gikk opp 20 kg i begge tidligere svangerskap) men synes det er viktig å ha konroll alikevel. Kraftig økning, el at en står for mye still, kan jo ha betydning for barnet.

Og for meg, så er det en liten tanke, at dersom jeg propper i meg for mye, så vil det vises på vekta...hehe... Så da klarer jeg kanskje å være litt mer forsiktig ;o)

 

Men man må ikke veie seg!! Det kan ingen bestemme for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...