Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurte litt på dette med å være gravid og ha katt i hus. Jeg har to rasekatter som da er innekatter, og tror(håper) jeg er nesten 5 uker på vei. Hvor forsiktig må jeg være med å kose med de? Er d noen som har noe tips eller en side jeg kan lese mer om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei..vi hadde 4 katter da jeg ble gravid :) Det eneste du skal være obs på er vask og skift av kattesand. Dette skal du IKKE gjøre (toxo-greina som kan være i katteavføring,farlig bakterie for fosteret OM den skulle være der), ellers skal du nyte kattene dine fullt ut :)

Så..kattetoalettet må mannen/kjæresten ta seg av. :)

Skrevet

Heisann!

Det er ikke noe problem i det hele tatt, at du har katter i hus. Jeg har selv en rasekatt og hadde 2 ved forrige graviditet.

Du kan fint ta tissekassen selv også. Da kjøper du engangshansker/latexhansker på apoteket og bruker dem når du tar tissekassen. I tillegg vasker du hendene når du er ferdig.

Det er større sjanse for at du kan bli smittet gjennom kjøtt etc. enn fra tissekassen, ref. dyrelegen jeg bruker!!! Det er ikke noen gunn til at vi blir overhysterisk, men bruker sunn fornuft og god hygiene!!

Kos deg med kattene dine!!

Skrevet

Jepp. Jeg og tok kassen selv ved mange tilfeller. God hygiene etterpå skal også holde:)

Skrevet

Takk for alle svar. Da kan jeg slappe ltt av og kose meg med pusene mine. Så får mannen ta tissekatten ;)

Skrevet

heisann

Som en av de andre her sa,så er det ikke farlig å ha katt,jeg bor på gård,har tre katter,og hund,spurte i forrige sv.sk hva jeg skulle passe på,fikk til svar at d var å vaske meg godt på hendene etter at jeg hadde vært borti kattedoen..

nå er jeg 11+1 på vei med nr.2,og ble uheldigvis bitt av en katt forrige uke,måtte ta stivkrampe sprøyte,og fikk en pencillin kur,og spurte om dette med katt og gravid,legen fortalde meg da at d var veldi veldi sjeldent at jeg eller fosteret ble smittet av toxoplasmose...så jeg kunne bare ta d helt med ro,skal for sikkerhets skyld inn å ta blodprøve om noen uker..

men jeg skulle ikke gå rundt å bekymre meg for at jeg ble syk eller fosteret..

Skrevet

Hei.

Det er som de andre her sier, ikke noen stor fare for å bli smittet.

Jeg jobbet selv på en dyreklinikk når jeg gikk gravid med jenta mi,og snakket med legen om fare for smitte.

(Jeg hadde da jobbet i mange år,og tørket MYE katteskit...)

Tok blodprøve for å se om jeg allerede hadde antistoffer (altså vært smittet tidligere) og den var negativ.

Så ; ved bruk av hansker,og normal hygiene så skulle det være ok..:-)

Skrevet

Vi har ogsaa to katter, og min mann var naermest paa nippet til aa gi vaare bort fordi han er saa hysterisk for toksoplasmose. Ergo var det full info innhenting fordi jeg vil jo ikke gi de bort.

Det er ikke mer toksoplasmose blant katteeiere enn vanlige folk. Det er vanligst aa bli smittet gjennom kjoett eller uvaskede gronnsaker. I tillegg er jo dine katter innekatter, og derfor er sjansen minimal for at de skal ha smitten i seg om du ikke gir dem raatt kjoett aa spise. Katter blir oftes smittet ved at de spiser fugler eller mus/rotter. For de som er helt hysteriske gaar det visst an aa skjekke om kattene er smittet hos dyrlegen.

Men for sikkerhets skyld vil jeg anbefale bruk av engangshansker hvis du maa gjoere rent (hvis mannen din er paa reise e.l.) og husk aa vaske hendene godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...