Gå til innhold

Når kan dem spise tomat (hvis det er noen "alder" for det)?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ville ventet til babyen var minst 8-10 mnd før jeg hadde gitt ren tomat. Det er ganske sterkt og kan svi i munnen og gi trøbbel i magen. Er babyen disponert for eksem, eller har eksem, kan det også gi mye eksem/utslett å gi tomat for tidelig.

Skrevet

mini fikk smake cherry tomat fra hagen da han var 10 mnd ca-- elsket det og ingen trøbbel;=)

Skrevet

Personlig synes jeg nordmenn er veldig skånsomme med barna sine. Min datter er halvt karibisk, og der mater dem jo barna sine på en helt annen måte enn her i norge. Min datter spiste vanlig mat fra hun var 2-3 mnd... krydret mat også... ingenting galt med henne.... ville ikke vært redd for tomat i det hele tatt så lenge ditt barn ikke er nyfødt eller legen din har bedt dere ta forbehold..

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Øh...kanskje en grunn til at barnedødligheten på f.eks. Jamaica er 5 ganger høyere enn her i Norge.

Skrevet

Eller kanskje fordi dem ikke får vaksiner (ikke alle i allefall) og er like renslige som her i Norge? Tomat? Come on..... Tror ikke barnet dør av litt tomat... tror det har lite med barndødeligheten i karibien....

Annonse

Skrevet

Nei, men kjipt om barnet ditt får kløende og væskende eksem over hele kroppen av det... Og norske barn er gjerne mer latente til å få eksem siden den nordiske lyse huden er litt sart. Vår mellomste har atppisk eksem og han ble verre av tomat når han var mindre, nå tåler han det bra. Er kun kiwi han reagerer på nå, skal bare en liten bit til og han ser ikke ut...

Skrevet

Snuppa vår har fått tomat siden ho var ca 6 mnd, ho elsker det! Syns selv det er kjempesterkt og bittert, men ho griner ikke på nesa i det hele tatt. Det er jo bare å prøve seg fram med litt, og se hvordan de reagerer.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Fant ikke tall over hvor mange som lider av tarmproblemer der i forhold til Norge, så nøyde meg med barnedødlighetstallene for å vise at situasjonen er anderledes der enn her. De fleste småbarnsforeldre her har vel fått med seg at fast føde ikke er særlig gunstig for babyen før fylte 4 mnd hvis ikke noe annet tilsier introduksjon av velling/grøt før for den enkelte. Hva er det da som gjør tarmene til en 2 mnd gammel baby i Jamaica mer rusta for krydra, karibisk mat enn en norsk babys tarmer?

Skrevet

Godt spørsmål.... hun spiste mye fast føde fra hun var 2-3 mnd.. hun likte det kjempe godt, og ble gjort ut i fra tradisjon... Gikk veldig bra.. og igjen, tviler på at barn dødeligheten der skyldes selve maten... heller dårlig hygiene og mangel på medisinsk behandling.

Skrevet

Siden han var 6 mnd i middager.

Han er ikke disponert for noen allergier eller noe og det gikk fint med vår.

Som sagt i veldig mange land i verden gir man små barn litt anerledes mat enn her i nord, det bertyr ikke nødvendigvis at vi har "rett" og de tar "feil". Det blir litt snevert å ha et slik syn på mennesker i resten av verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...