Gå til innhold

Hva bør man egentlig holde seg unna???

Anbefalte innlegg

jeg har gått rundy og lurt litt på hva man egentlig kan og ikke kan spise når man er gravid. Burde jo ha visst det, siden jeg er gravid for tredje gang, men jeg har helt glemt det...... Er det noen som kan tipse meg? Vet jo at noe er verre enn andre ting og at f.eks kjøtt må være gjennomstekt. er veldig glad i reker og lignende, men har iike turt å spise det sånn i tilfelle......

Fortsetter under...

jeg og går gravid for tredje gang. meneste jeg vet er at jeg ikke skal spise spekemat rått kjøtt. men men før så var det jo aldrig noe man ikke skal spise. jeg spiser alt jeg og legen sier det bare du ikke overdriver med det.

har lurt mye på det selv... var til kontroll hos jordmor i dag. da sa ho at jeg burde holde meg unna melkeprodukter som ikke er pasteuriserte, rå fisk som gravlaks og røykalaks, spekemat osv... ho anbefalte å gå inn på matportalen.no - de har stadig oppdatering. gå inn på spesialgrupper og gravide.

lykke til!

Du bør ikke spise rått kjøtt, røykelaks, uapasturiserte melkeprodukter (de fleste melkeprodukter i Norge er pasturiserte), overmodne muggoster, rakfisk, innmat i krabbe (reker går helt fint!). Norsk spekemat er ok, men tryggest om du har det ifryseren og bare tiner det du skal spise rett før du skal spise det (fryser dreper evt bakterier). Vask frukt og grønnsaker godt så du ikke får i deg jord.

Ellers er generelle råd å ikke spise for mye sukjer og fett pga svangerskapsdiabetes.

Spis variert og sunt - ikke bli hysterisk.

Dette er min første graviditet og jeg var litt hysterisk på å sjekke alt i starten, har roet meg etter hvert. Her oppsummerer jeg råd fra lege, jordmor og de jeg har lest på offentlige sider...

Hehe... Nei det er ikke så lett å vite hele tiden :P

"Lykken_er_stor!" har nok fått med det aller viktigste, og hvis det er mer du lurer på står det en komplett guide i den siste utgaven av GRAVID :)

Reker kan du trygt spise forresten :)

Annonse

Sushi er helt greit det står det på matportalen, og legen min sa det samme. Unngå tunfisk for det er mye tungmetaller i den. Jeg har spist Hamachi som er ung tunfisk, da har den ikke rukket å få i seg all forurensinga som de gamle fiskene tar opp...

Sånne "levende" oster som fx blåmugg bør en unngå, og rått kjøtt, men ellers sa både jordmor og lege at det viktigste er god hygiene og å tenke fornuftig. Ikke spis mat som er gått ut på dato etc.

Etter jeg fikk snakka litt med dem så er jeg mye roligere og spiser egentlig det meste foruten det som er nevnt ovenfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...