Gå til innhold

Hvis man har 3 måneders oppsigelsestid men alikevel slutter, hva kan arbeidsgiver gjøre da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men slutter så mener jeg da å ikke møte opp på jobb.

Fortsetter under...

Skrevet

Vel, du får vel ikke akkurat gode referanser vil jeg tro, kanskje ikke i det hele tatt...?

Skrevet

Er det alt? Kan de trekke deg i opptjente feriepenger?

Det gjelder ikke meg altså ;)

Skrevet

de kan vell dra deg inn for retten.. vil jeg tro.. og som over her. du får ikke gode reff derifra.. og en kjenner en annen som kjenner en tredje.. og vips, så får den plassen dui har lyst å jobbe på vite hvordan du forlot din forige arb plass.. og vips.. du får ikke jobb..

Skrevet

Søk om permisjon til desember, si opp stillingen i permisjonstiden - Voila, du slipper oppsigelsestiden!!

Skrevet

Spurte gubben nå, han mente man faktisk kan bli saksøkt for problemer og kostnader bedriften kan få ved at man bare stikker...

:/

Ikke lurt uansett.:)

Annonse

Skrevet

Altså greia er den at vi har driti oss litt ut her.. Min kjære har fått ny jobb og sa opp jobben sin på 31.august og trodde han hadde en måneds oppsigelsestid og har derfor avklart med ny jobb at han begynner der 1. oktober. Vi fant nemlig ikke kontrakten sånn i farten og vi begge mente at det bare var en måned. Han søkte på intranett på jobben og der sto det også noe om at den stillingen han har bare har en måned.

Meeeeen så fant jo jeg kontrakten da og der står det 3 måneder!! Og det er litt faen, siden en va grunnene til at han fikk den andre jobben var at han kunne begynner etter en måned!!

Så han kan jobbe på gamle jobben ut september, det er de resterende 2 månedene han sliter :(

Skrevet

Uff, for en smørje, og nå sliter han ja.

Kan han ikke i første omgang snakke med nåværende jobb??

Kan jo godt hende det går bra tross alt.

Skrevet

det første han må gjøre da er å snakke med bedriften han nå jobber i og forklare hva som har skjedd og hvordan/hvorfor. hvis han gjør det første anledning han får bør det være mulig for han å få en avtale. hvis ikke så sliter dere big time.

Skrevet

I følge arbeidsmiljøloven skal man kun ha en mnd oppsigelsestid, med mindre han er avdelingsleder eller har vært ansatt i mer enn 5 år.

Skrevet

Sliter litt nå ja!! Men hvordan kunne jeg tro at vi bare kunne lene oss tilbake og glede oss over den nye jobben hans!! Dette er så typisk oss, det er alltid noe sånt piss som skjer!! Det er bare et syndrom som følger familien er jeg redd...

Jo han må jo bare prate med nåværende sjef, men er jo en grunn til at han vil slutte der da.. Man er ikke ansatt menn innsatt!

Skrevet

Guuuuuud Avisa, er det sant???? :D

Nå må jeg google litt!! Uff rekker ikke det i kveld for skal på jobb, men dette skal jeg sjekke ut i morgen tidlig!!!

Skrevet

Avisa...

Hvor fant du det i arb.m.loven?

Annonse

Skrevet

Har googlet litt alikevel og det du sier Avisa gjelder bare hvis man ikke har skrevet under på noe annet enn 3 måneder og det har han jo gjordt:(

Står jo i kontrakten han har signert..

Skrevet

§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

(2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder.

Skrevet

Det er ikke nok at han har skrevet under på det. Bedriften må ha en særavtale ang oppsigelsestid lengre enn 1 mnd.

Jeg klagde på det på jobben, og fikk ny kontrakt.... Er han organisert?

Skrevet

Men det er jo skriftelig avtalt når han har signert kontrakten hvor det står 3 måneder :(

Helvete for et rot dette har blitt :((

Skrevet

Nei han er ikke organisert.

Skrevet

Må dra på jobb jeg, men tusen takk til alle som har hjulpet meg!! :))

Han får prate med sjefen i morgen, men de er såååå vanskelige der så ser ikke lyst på saken :(

Skrevet

nei det er ikke skriftlig avtalt selv om det står i kontrakten. Han har ikke avtalt noe som helst. Arb.givere er flinke til å benytte seg av det faktum at ikke alle leser AML.... Det skal foreligge en særavtale, f.eks mellom ledelse/fagforeningsklubb eller tillitsvalgt...

Er det en privat bedrift?

Skrevet

Jeg synes mannen din bør legge kortene på bordet overfor sjefen på den nåværende jobben, fortelle hvordan det er.

Og en kontrakt som han har skrevet under er faktisk bindene....

Skrevet

MEN - før arbeidsgiveren kan bruke 3 mnd oppsigelse i kontrakten MÅ det foreligge en spesialavtale om dette. De kan ikke bare sette ting i kontrakten, og så si "du har skrevet under". Bedriften må ha gjort sitt forarbeid først...

Skrevet

Men om han ikke er organisert og bedriften ikke er medlem i en arbeidsgiverorganisasjon så kan de faktisk lage slike regler.

Arbeidsgiver har da en arbeidskontrakt som skrives under av begge parter. Selv om arb,giver har utarbeidet kontrakten samtykker arbeidstaker i gjeldende arbeidsforhold ved signatur på en slik kontrakt.

Skrevet

han kan få spraken, å det er jo ikke så fint og ha med seg.

de kan gå i retten og kreve erstatning, men det skal mye til.

det kan nok hende at jobben er fleksibe og lar han gå før.

Skrevet

Ja det er en privat bedrift

Han har lagt det frem på sjefen og han svarte bare at han skulle se hva han kunne ordne.. så da er det jo bare å sitte å vente på å se hva han ordner da.. For et rot!!

Takk til alle som har svart :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...