Gå til innhold

Ammer jeg for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille jenta mi har nettopp passert åtte mnd. Etter oppfordring fra HS er vi nå oppe i fire måltider (to fulle og to under introduksjon). Jenta mi får nå pupp etter hvert måltid + en ekstra frokostpupp. Det vil si 5 ganger om dagen, en pupp hver gang.

Hun får selvfølgelig mer om hun ber om det, men det er sjelden. De siste fem nettene har hun begynt å sove rundt. Deilig det, men da har det også blitt en-to mindre amminger.

Er dette nok MM for ei på litt over åtte mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil HS at dere skal komme så fort opp i fire måltider fast føde hver dag? Ut i fra det jeg har lest, så anbefaler WHO at morsmelk er hovednæringskilden til babyen fram til ettårsalder... Samtidig så hører jeg jo at mange helsestasjoner ikke følger akkurat det rådet (og sikkert mange flere også) fra WHO da. Ikke lett for oss å vite hva som er best for barna våre.

Jeg har også fått anbefalt å amme før hvert måltid med fast føde, i hvertfall fram til lille er ni måneder (dette er visst også i tråd med råd fra WHO). Om lille da ikke er så interessert i fast føde rett etter amming, så går det an å ta ammingen 20-30 min. før måltidet.

Aner ikke om det tulla di får i seg er riktig mengde morsmelk i løpet av et døgn. Er det vann du tilbyr sammen med måltidene som ikke er mm eller? De trenger jo en del kalsium, og mm er vel en ganske viktig kilde til det fram til de begynner å drikke kumelk og får en del kumelk i kosten sin.

Det er jo supert at hun sover mer om natta nå da :-D Deilig for deg også tenker jeg! Uansett hva og hvordan du velger å gjøre ting, så er jo det viktigste at tulla di trives og vokser, og at du føler deg trygg på at det du gjør er riktig for dere :-)

Skrevet

Tidligere prøvde jeg å gi pupp en times tid før fast føde. Det resulterte bare i at ingen av måltidene ble skikkelige. Tull ved puppen og tull ved matfatet. Derfor gikk jeg for en stund over til pupp etter mat. Pupp før mat gir null matlyst hos snuppa.

Jeg tilbyr vann ved siden av maten. Det liker hun. Hun får også to grøtmåltider og da er det jo melk i grøten.

Skrevet

Jeg skjønner :-) Det er jo flott at hun er glad i vann, ingentng er bedre enn det!

Det er ganske vanlig at pupp før mat gir liten matlyst, og det tyder jo på at hun blir god og mett av melka di. Det er jo flott! Skjønner da at du ikke ammer før mat.

Om du føler deg komfortabel med å gi henne de måltidene du gjør nå, så er det jo fint. Som du selv sier, så får hun jo melk også gjennom grøten så jeg vil da tro at hun får nok melk i løpet av et døgn.

Kos dere videre med amming og introdusering av fast føde!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...