Gå til innhold

Guttenavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver igjen da d kom så få svar forrige gang og jeg fortsatt er så i tvil, sorry til dere som har svart før, ville bare se om det er flere som vil svare i dag..

Joakin? (se tråd på side 2 hvis interesse..)

Er det virkelig så ille? Synes det er så fint guttenavn, selv om, ja, det er likt joakim og litt uvant, men når man blir vant til det? Er jo så mange spesielle (og flerkulturelle/internasjonale) navn ute å går nå til dags, at mobbing neppe er noe problem tror nå jeg, og det at man alltid må korrigere folk som uttaler det feil (joakim) er vel ikke verre enn forTommy og Tony, Petter og Peter, Mari og Marit, Anne og Ane, Øystein og Eistein, Torkil/Torkel/Torkjell og mange andre vanlige navn da?...

Har dere forresten lest "Hva skal barnet hete"-bøkene? Der er mange potensielle problemnavn der, hvis noen, og det er gode gamle tradisjonelle norske navn.. Eller hva med Modulf, Tjostolf, Nup og Vrål?

Ok, takk for synspunkter.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første - jeg tror ikke Joakin er noe "mobbenavn". Som du selv sier, det finnes så mange ulike navn nå for tiden, og barn er gjerne mer åpne enn oss voksne. Så det er ikke noe jeg ville vært redd for. (Nå får du sikkert svar fra flere her inne som vil si at det er et "mobbenavn" osv, men det er noen som sier det om samtlige navn de selv ikke liker. Var jeg deg, ville jeg oversett det)

For det andre - ja, han må nok ofte korrigere på folk som tror han heter Joakim. Det er mange som har navn de må stave, men Joakin havner i en litt annen kategori. Han vil nok ofte oppleve at folk tror de har oppfattet riktig, men har oppfattet feil. Det blir nok mange ganger han må si "nei, jeg heter Joakin, men N". Men når det er sagt, så vil han jo ikke få noe dårligere liv av den grunn! Og når folk har lært seg navnet hans, vil de nok ikke glemme det. Det er jo positivt!

Jeg synes at dere skal gå for navnet Joakin, hvis det er det navnet dere liker best. Men jeg ville sjekket opp om det faktisk er lov, ettersom det ikke er noen som heter det i Norge i dag. Men det går sikkert fint. Det er jo lov å hete Keikoburger.....

Lykke til!

Skrevet

Joakin er et helt fint navn som du neppe vil møte mange protester på. Det eneste er jo at jeg vil tippe de fleste oppfatter det som Joakim når de hører det uansett. M og N lyden er veldig lik hvis man ikke hører veldig godt etter. Har selv en venn som jeg i mange år trodde het Sven-Erik, helt til jeg så navnet skriftlig og det stod Svein-Erik (i'en blir så og si stum)..... Ikke noe problem uansett!

Skrevet

Det eneste problemet jeg ser, er at gutten til stadighet -mest sannsynlig- må forklare at han ikke heter Joakim.

Og det er et dilemma jeg ville tatt forbehold om. Han skal bære navnet gjennom et langt liv.

En ting er å forklare at man staver Astrid med eller uten D. Joakin og Joakim er tross alt to forskjellige navn...

Jeg er veeldig åpen for sjeldne navn, men rygger litt tilbake på oppkonstruerte navn. Joakin synest jeg desverre er litt oppkonstruert.

Det var min ærlige uttalelse...;o)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...