Gjest Skrevet 3. september 2007 #1 Skrevet 3. september 2007 Hadde på første kontroll en hb på 13.9 andre gang var den på 11.0 så på 11.5 og nå sist gang på 36ukers kontrollen var den på 12.5 =s Er det normalt da? Hvis jeg får 13.5 så har det plutselig en betydning i følge helsekortet mitt for der kan man jo krysse av for hvis hb er over 13.5
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 3. september 2007 #2 Skrevet 3. september 2007 HB'en din er helt fint, ingenting å bekymre seg for. det er berre bra at den er sånn fordi den blir ofte lavere jo lengre ut i svangerskapet man går
Stor_smil Skrevet 3. september 2007 #3 Skrevet 3. september 2007 Svangerskapet medfører forandringer i de fleste organsystemene hos mor, også blodet. Blodvolumet hos mor øker faktisk med hele 40%; i svangerskapet (dvs. en økning på 1,5-2 liter!). Økningen skyldes både økt mengde blodplasma (blodvæske) og økt antall røde blodceller. Imidlertid øker plasmavolumet mer enn volumet av røde blodceller, slik at konsentrasjonen av de røde blodcellene minker, dvs. det blir en slags fortynningseffekt. Hvis blodprosenten (Hb) ikke faller i graviditeten, tyder det på at plasmavolumet ikke er tilstrekkelig økt - noe som er tegn på et risikosvangerskap. Økningen av plasmavolumet er relatert til fosterets vekst. En liten økning i plasmavolumet har sammenheng med små, veksthemmede barn, mens stor økning i plasmavolumet har sammenheng med store, friske barn. Gjennomsnittlig blodprosent (Hb) for kvinner i siste trimester er 11,1, og din verdi på 11,4 er helt fin. Tidligere regnet man Hb på 11 som nedre normalgrense for anemi (blodmangel), men nyere litteratur tyder faktisk på at Hb i svangerskapet kan være så lav som 9 før tilstanden defineres som anemi. For høy blodprosent er ugunstig for fosteret, og Hb over 13,5 regnes som øvre grense i svangerskapet. Ved så høy Hb blir blodet mer tyktflytende (viskøst), noe som igjen kan føre til at blodsirkulasjonen gjennom morkaken blir dårligere. (www.lommelegen.no)
Teltpluggen Skrevet 3. september 2007 #4 Skrevet 3. september 2007 Ojsann.. Da er jeg riiimelig på grensa til anemi..:S *springeogtajerntabelettenemine*
Mazza** Skrevet 3. september 2007 #5 Skrevet 3. september 2007 Jepp anemi her......hadde 7,1 i hb forrige fredag ( 1.5 uke siden)...idag hadde den gått ned visstnok...på 6 tallet et sted! Og jeg har virkelig tatt store doser jern ( x 4) hver dag og spist alt jeg kan av jernholdige produkter.....fatter ikke hvordan det er mulig jeg da!! Noen som har forslag som kan øke hb betraktelig??
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 3. september 2007 #6 Skrevet 3. september 2007 Spis mye med c-vitamin også, det hjelper kroppen å ta opp jernet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå